تبیان، دستیار زندگی
رئیس‌جمهور آمریکا بعد از دیدار با نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی یکبار دیگر بر روی میز بودن همه گزینه‌ها از جمله گزینه نظامی علیه ایران، تاکید کرد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اوباما:گزینه نظامی همچنان روی میز!


رئیس‌جمهور آمریکا بعد از دیدار با نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی یکبار دیگر بر روی میز بودن همه گزینه‌ها از جمله گزینه نظامی علیه ایران، تاکید کرد.

اوبامام و نتانیاهو

«باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه پس از دیدار با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی که برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل به آمریکا سفر کرده، بار دیگر تاکید کرد که گزینه نظامی علیه ایران همچنان روی میز است، اما باید راه دیپلماتیک را نیز برای توافق هسته‌ای، آزمود.

اوباما در مورد مذاکرات خود با نتانیاهو در مورد ایران گفت: می‌دانید که هم من و هم نخست‌وزیر از همان زمان که من به ریاست‌جمهوری رسیدم، روی این موضوع توافق داشتیم که ضروری است که ایران سلاح هسته‌ای در اختیار نداشته باشد. این موضوع برای امنیت آمریکا مهم است. این برای امنیت اسرائیل مهم است. این برای امنیت جهان هم مهم است، چراکه ما نمی‌خواهیم در متزلزل‌ترین منطقه جهان رقابت تسلیحاتی به راه بیافتد. با توجه به اقدامات نظام ایران در گذشته، تهدیدات آن‌ها علیه اسرائیل، اقداماتشان علیه اسرائیل، کاملا مشخص است که تنها حرف زدن کافی نیست. ما باید اقداماتی را شاهد باشیم که به جامعه بین‌الملل اطمینان دهد که آن‌ها کاملا به تعهدات بین‌المللی خود پایبند بوده و به دنبال سلاح هسته‌ای نیستند.

وی افزود: موضوع دیگری که با نخست‌وزیر در میان گذاشتم این بود که ایرانی‌ها به دلیل تحریم‌های فوق‌العاده‌ای که ما در چند سال گذشته اجرا کردیم، حالا به نظر می‌رسد که آماده مذاکره شده‌اند. ما باید دیپلماسی را بیازماییم. ما باید این حقیقت را شاهد باشیم که آن‌ها در عزم خود برای پایبندی به قواعد بین‌الملل، قوانین بین‌الملل و الزامات و قطعنامه‌های بین‌المللی، جدی هستند. با در نظر گرفتن اینکه پیش‌فرض ما حل موضوعات از طریق دیپلماتیک است، ما با حسن نیت به سوی آن‌ها می‌رویم.

رئیس‌جمهور آمریکا ادامه داد: اما ما با چشمانی کاملا باز وارد این مذاکرات شدیم. این کار آسانی نخواهد بود، و ما در هر اقدام خود در جهت کاهش تحریم‌هایی که فکر می‌کنم آن‌ها به دنبالش هستند، باید بالاترین سطح راستی‌آزمایی را در نظر بگیریم. به همین جهت در این روند با اسرائیل، دوستان و متحدانمان در منطقه رایزنی نزدیک خواهیم داشت و امیدوارم که بتوانیم این موضوع را به صورت دیپلماتیک حل کنیم.

وی افزود: اما به عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده، همان‌طور که پیش‌تر هم گفته‌ام، باز هم تکرار می‌کنم که برای کسب اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، که می‌تواند موجب بی‌ثباتی منطقه و تهدیدی بالقوه برای ایالات متحده باشد، هیچ گزینه‌ای از جمله گزینه‌های نظامی را از روی میز کنار نگذاشته‌ام.

اوباما: اما به عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده، همان‌طور که پیش‌تر هم گفته‌ام، باز هم تکرار می‌کنم که برای کسب اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، که می‌تواند موجب بی‌ثباتی منطقه و تهدیدی بالقوه برای ایالات متحده باشد، هیچ گزینه‌ای از جمله گزینه‌های نظامی را از روی میز کنار نگذاشته‌ام

اوباما در بخشی دیگر از این صحبت‌ها به «ارتباط ناگسستنی با اسرائیل» و «تعهد آمریکا به امنیت اسرائیل» سخن گفت و تصریح کرد که این امر مستحکم‌تر از هر زمان دیگری است.

نتانیاهو قبل از سفر: برای مبارزه با شیرین زبانی روحانی می روم

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، نخست وزیر اسرائیل پیش از ترک تل آویو به سمت واشنگتن گفته بود که مقابله با فعالیت های حسن روحانی رئیس جمهور ایران در راستای دوستی آفرینی با جامعه جهانی در راس اهداف او در سفر به آمریکا خواهد بود.

نتانیاهو اظهار داشت: در مقابل فعالیت های دوستی آفرینی و لبخندها و سخنان شیرین روحانی، واقعیت ها را باید بیان کرد. امروزه چنین اقداماتی برای امنیت و صبح جهان و اسرائیل مهم است.

الممثلة العلیا للسیاسة الخارجیة الأوروبیة كاترین آشتون

روزنامه یدیعوت آحارونت هم نوشت که نخست وزیر اسرائیل به وزیران کابینه این رژیم دستور داده است که اظهارات علنی در انتقاد از سیاست های باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا درباره نزدیکی روابطش با ایران مطرح نکنند.

اشتون به واشنگتن: فضا را به هم نزنید

کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واشنگتن گفت من می خواهم مذاکرات در ژنو را در فضایی مثبت پیش ببرم. قانون گذاران در واشنگتن و کسانی که از سوی آمریکا جریان مذاکره را رهبری می کنند،باید از وجود بهترین فضای ممکن مطمئن شوند.

اشاره خانم اشتون که در موسسه وودرو ویلسون صحبت می کرد به عده ای از نمایندگان کنگره آمریکاست که خواستار تحریم بیشتر ایرانند.

رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت غرب باید در تمام جنبه ها تمایل و حسن نیت خود را نشان بدهد و مذاکره را پیش ببرد وانتظار مشابه از طرف مقابل داشته باشد.

با این همه خانم اشتون صریحا درباره مخالفت یا موافقت خود با وضع تحریم های بیشتر علیه ایران صحبت نکرد و گفت: کار من تعیین تکلیف برای کنگره آمریکا نیست.

اشتون: رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت غرب باید در تمام جنبه ها تمایل و حسن نیت خود را نشان بدهد و مذاکره را پیش ببرد وانتظار مشابه از طرف مقابل داشته باشد

رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا موفقیت در مذاکرات با ایران را بسیار پراهمیت دانست و گفت: ما در ژنو با آنها ملاقات می کنیم ومن رهبری مذاکرات را بر عهده خواهم داشت. این فرصتیست برای اینکه در فضایی آرامتر از مجمع عمومی سازمان ملل متحد بنشینیم و روی آنچه ایران فکر می کند و پیشنهادهایی را که روبروی آنها گذاشته ایم، البته پیش روی مذاکره کننده قبلی و نه آقای ظریف، بررسی کنیم و ببینم می توانیم کار را پیش ببریم یانه. اگر راهی وجود داشته باشد کار را پیش می بریم.

فرآوری: یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع: فارس، عصر ایران، بی بی سی