تبیان، دستیار زندگی
سوءتفاهمات پیش آمده در مورد اینکه در مکالمه تلفنی روسای جمهور ایران و آمریکا چه کسی درخواست تماس داشته است، ناشی از عدم اطلاع رسانی دقیق بوده است. مساله ای کوچک و جزئی، که در روزهای اخیر موضوع گزارش ها، مصاحبه ها و سر مقاله هایی شد که اگر اطلاع رسانی به م
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پشت پرده تماس تلفنی روسای جمهور ایران و آمریکا


سوءتفاهمات پیش آمده در مورد اینکه در مکالمه تلفنی روسای جمهور ایران و آمریکا چه کسی درخواست تماس داشته است، ناشی از عدم اطلاع رسانی دقیق بوده است. مساله ای کوچک و جزئی، که در روزهای اخیر موضوع گزارش ها، مصاحبه ها و سر مقاله هایی شد که اگر اطلاع رسانی به موقع صورت می گرفت شاید هیچگاه چنان جنجال های بی فایده ای هم صورت نمی گرفت.

روحانی

در نخستین روزی که رئیس جمهور کشورمان برای شرکت در اجلاس سالانه سازمان ملل متحد در نیویورک حضور یافت با درخواست رسمی کاخ سفید برای ملاقات حضوری روحانی و اوباما مواجه شد، این خبر که نخستین بار در همان روز توسط تابناک منتشر شد با تکذیب برخی از رسانه های داخلی  مواجه گردید.

اما روز بعد، کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای درخواست ملاقات را تایید و اعلام کرد که منتظر پاسخ مقامات ایرانی خواهد بود، پس از اعلام این خبر رئیس جمهور ایران موضع سکوت اختیار کرد و هیچ گونه واکنشی به آن در رسانه ها مطرح نشد. تا اینکه مقامات کاخ سفید رسما اعلام کردند که ایرانی ها این دیدار را رد کرده اند.

یک منبع آگاه که از اعضای تیم همراه رئیس جمهور ایران بود در این باره به تابناک گفت، بعد از ابراز تمایل رئیس جمهور آمریکا  برای دیدار با حسن روحانی، مقامات ایرانی ملاقات حضوری را به دلیل برخی مشکلات و ضیق وقت ناممکن دانستند ولی اعلام شد که امکان مکالمه تلفنی میسر است.

پشت پرده تماس تلفنی رئیس جمهور ایران و آمریکا

پس از این جریان، از سوی کاخ سفید با رئیس جمهور ایران تماس گرفته شد و مکالمه ای در حدود 15 دقیقه بین روحانی و اوباما انجام شد.

به نظر می رسد که سوءتفاهمات پیش آمده در مورد اینکه چه کسی ابتدا تماس برقرار کرده ناشی از عدم اطلاع رسانی دقیق باشد. چرا که از یک سو هیات ایرانی درخواست دیدار حضوری دو رئیس جمهور را به تماس تلفنی تقلیل داده است. بدین معنا که هیات ایرانی از آنجا که دیدار حضوری را نپذیرفته به طرف آمریکایی اعلام کرده که احتمال مکالمه تلفنی امکان پذیر است

به نظر می رسد که سوءتفاهمات پیش آمده در مورد اینکه چه کسی ابتدا تماس برقرار کرده ناشی از عدم اطلاع رسانی دقیق باشد. چرا که از یک سو هیات ایرانی درخواست دیدار حضوری دو رئیس جمهور را به تماس تلفنی تقلیل داده است. بدین معنا که هیات ایرانی از آنجا که دیدار حضوری را نپذیرفته به طرف آمریکایی اعلام کرده که احتمال مکالمه تلفنی امکان پذیر است. همین مساله باعث شده که آمریکایی ها اعلام کنند ایرانی ها درخواست مکالمه تلفنی داشته اند، اما در حقیقت ایران درخواست آمریکایی ها برای دیدار حضوری را به مکالمه کاهش داده اند.

همین مساله کوچک و جزئی، در روزهای اخیر موضوع گزارش ها، مصاحبه ها و سر مقاله هایی شد که اگر اطلاع رسانی به موقع صورت می گرفت شاید هیچ گاه چنان جنجال های بی فایده ای هم صورت نمی گرفت.

بخش سیاست تبیان


منابع: تابناک