تبیان، دستیار زندگی
پژوهشگران پارک علم و فناوری پردیس با اعمال تغییراتی در میکروسکوپ نیروی اتمی طراحی شده امکان تصویربرداری از نمونه‌های نانومتری را در خلاء ایجاد کردند. هم چنین پژوهشگران پارک فناوری دانشگاه تهران نانو عایق با عمر مفید 20 سال را تولید کردند که سازه را در برا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تازه‌های فناوری نانو در ایران


پژوهشگران پارک علم و فناوری پردیس با اعمال تغییراتی در میکروسکوپ نیروی اتمی طراحی شده امکان تصویربرداری از نمونه‌های نانومتری را در خلاء ایجاد کردند. هم چنین پژوهشگران پارک فناوری دانشگاه تهران نانو عایق با عمر مفید 20 سال را تولید کردند که سازه را در برابر رطوبت مقاوم و قادر است 90 درصد اشعه خورشید را دفع کند.

توسعه میکروسکوپ اتمی کشور

دکتر عباس شاهمرادی- مجری طرح با اشاره به طراحی و ساخت میکروسکوپ نیروی اتمی، افزود: در راستای توسعه این میکروسکوپ درصدد افزایش قابلیت‌های میکروسکوپ AFM برای محققان حوزه علوم و فناوری نانو بودیم.

توسعه میکروسکوپ اتمی کشور

وی با اشاره به مطالعات اخیر روی این میکروسکوپ اظهار داشت: در این راستا تغییرات اعمال شده و امکان تصویربرداری از نمونه‌ها در خلاء را در این میکروسکوپ برای محققان فراهم کردیم.

شاهمرادی با تاکید بر اینکه تا پیش از این محققان تصویربرداری از نمونه‌ها را در محیط دارای هوا انجام می‌دادند، یادآور شد: اندازه نانو ذرات یک میلیونیوم یک میلیمتر است از این رو گاهی وجود مولکول‌های هوا، صدا و نویزهای موجود در فضا، گرد و غبار و رطوبت کار تصویربرداری در اندازه نانومتر را مختل می‌کند از این رو در این میکروسکوپ امکان تصویربرداری در محیط خلاء را فراهم کردیم.

مجری طرح با اشاره به اختلالات تصویربرداری در زمان وجود صدا، خاطر نشان کرد: در زمانی که تصویربرداری از نمونه نانو متری انجام می‌شود حتی در صورت عبور خودرویی و یا حرکت محقق در محیط آزمایشگاه، بر روی تصویر به دست آمده از این میکروسکوپ خطی ظاهر خواهد شد.

رشیدی نیا: عایق نانو پلیمری تولید شده علاوه بر آنکه جلوی نفوذ آب را می‌گیرد، سطح را آب گریز می‌کند که این امر موجب افزایش عمر سازه می‌شود

شاهمرادی، در عین حال با بیان اینکه هر نمونه‌ای را نمی‌توان در محیط خلاء تصویربرداری کرد، ادامه داد: تصویربرداری روی ویروس و یا باکتری باید در محیط دارای هوا انجام شود؛ چرا که این موجودات زنده هستند. این محقق با تاکید بر اینکه این قابلیت در این میکروسکوپ ایجاد شده است، ابراز امیدواری کرد که این دستاورد در ششمین جشنواره فناوری نانو عرضه شود.

***************

عرضه نانو عایق ضد اشعه و رطوبت برای سازه‌ها

نورمحمد رشیدی نیا- مجری طرح با بیان اینکه این عایق‌ها از نوع عایق‌های نانو پلیمری هستند، گفت: عایق نانو پلیمری تولید شده علاوه بر آنکه جلوی نفوذ آب را می‌گیرد، سطح را آب گریز می‌کند که این امر موجب افزایش عمر سازه می‌شود.

وی با بیان اینکه در بازار مشابه این عایق‌ها وجود دارد، اظهار داشت: این عایق‌ها دارای ضعف‌هایی هستند که در عایق نانو پلیمری تولید شده این ضعف‌ها برطرف شده است.

رشیدی نیا با اشاره به مزایای عایق‌های تولید شده، یادآور شد: عایق‌های نانو پلیمر در برابر سرما و گرمای شدید مقاوم هستند به این معنا که این عایق‌ها در سرمای منهای 50 درجه سانتیگراد انعطاف خود را دارند و قادر به تحمل گرمای 150 درجه سانتیگراد هستند.

عرضه نانو عایق ضد اشعه و رطوبت برای سازه ها

مجری طرح نانو ذرات استفاده شده در این عایق را نانو ذرات سیلیکون دانست و یادآور شد: این نانو ذرات به پلیمر این عایق اضافه شده است. وی با اشاره به مزایای استفاده از این عایق خاطر نشان کرد: عایق تولید شده ضمن آنکه ضد رطوبت است، عایق حرارت نیز هست و حداقل 50 درصد از هدر رفت گرما جلوگیری می‌کند.

رشیدنیا ضد اشعه را از دیگر مزایای این عایق نام برد و اضافه کرد: عایق‌های تولید شده قادر به برگرداندن 90 درصد اشعه خورشید است. این محقق عمر مفید عایق نانو پلیمر را 20 سال ذکر کرد و افزود: این عایق به رنگ سفید است که با ترکیب مواد رنگی می‌توان آن را به رنگ‌های مختلفی تولید کرد.

فرآوری: راضیه کتابچی

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: مهر