تبیان، دستیار زندگی
به همه چیز مشکوک است و سوء‌ظن دارد، همیشه در حال گله و شکایت از زمین و زمان است چرا هوا ابری است، چرا خیابان شلوغ است، چرا دیوار کج است، چرا ... چرا... چرا...!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صفری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همسر همیشه شاکی من


به همه چیز مشکوک است و سوء‌ظن دارد، همیشه در حال گله و شکایت از زمین و زمان است چرا هوا ابری است، چرا خیابان شلوغ است، چرا دیوار کج است، چرا ... چرا... چرا...!

همسر شاکی

به همه تلاش های مثبت خود، من و حتی دیگران بدبین است، امیدوار نیست و همیشه آیه یاس می خواند، کافی است که از یک تصمیم و یا پیشنهاد تازه ای مطلع شود، بلافاصله شیپور نمی توانید، نمی شود، ممکن است، اگر و... را بدست می گیرد و آنقدر می گوید که ترس به دلمان می افتد و خودبه خود از ادامه کار منصرف می شویم، او همچنین همه پیشنهادات و تصمیمات مرا اشتباه می داند و با دلایل ظاهرا منطقی چنان آنان را بررسی می کند که من مجبور به رد می شوم و یا اگر انجام دهم تا به زمان سروسامان رسیدن آن کار، منتظر شکست می ماند تا به من بفهماند از همان ابتدا می دانسته انجام این کار اشتباه بوده و من به حرفش گوش نداده ام، این رفتار همسرم باعث شده من مدام در دلهره و نگرانی به سر ببرم و کم کم فاتحه خوش بینی ام را بخوانم و مثل او منفی بین شوم!!!

زندگی با یک همسر منفی باف و بدبین بسیار سخت و طاقت فرساست و حتی ممکن است عنان صبر آدمی را بگسلد و تا پایان راه، که جدایی است به پیش ببرد.

پیش از رسیدن به پایان خط و یا سوختن و ساختن در زندگی با همسری منفی باف، پیشنهاد می کنیم با ما همراه باشید و این یادداشت را تا انتها بخوانید.

 

چگونه به همسر منفی‌باف خود کمک کنید

هرگز شبیه او نشوید: در اولین گام توصیه می شود مواظب باشید کمال همنشینی در شما اثر نکند. به واسطه معاشرت نزدیک و علاقه به همسر ممکن است رفتار، گفتار و نگرش های منفی او، شما را نیز تحت تاثیر قرار دهد و روحیه و خلق و خویتان را به مانند او کند. برای اجتناب از پریشانی بیشتر سعی کنید به شیوه همسرتان عمل نکنید و بر او غلبه داشته باشید و تحت تاثیر خودتان قرار دهید در این صورت است که خواهید توانست او را تغییر دهید.

مثبت اندیشی خود را تقویت کنید: اگر هنوز زندگی مشترکتان را دوست دارید، بهتر است از اعمال و افکار منفی همسرتان ناامید نشوید و خستگی به دل راه ندهید؛ بر سختی ها مقاومت کنید و منتظر سپیدی و پایان شب سیاه باشید.  یقین داشته باشید در جنگ اندیشه های مثبت با اندیشه‌های منفی، پیروز میدان همیشه اندیشه های مثبت است. پس مثبت اندیش باشید و ترسی از مبارزه با اندیشه های منفی نداشته باشید. با اندکی صبر و پایبندی بر اندیشه های مثبت می توانید به مرور زمان همسرتان را هم پای خود کنید و حتی اگر موفق هم نشوید حداقل خود در تاریکی نیافته اید و ذهن تان را تیره و تار نکرده اید.

نگاه منفی او به زندگی را تحقیر نکنید: این نوع نگرش منفی همسرتان به زندگی، دلایل بسیاری دارد که گاها می تواند توجیه موجهی برای رفتارها و رویکرد منفی اش به زندگی باشد. از تربیت نادرست خانوادگی و رفتارهای آموخته شده از والدین، برداشت های غلط از زندگی، آسیب‌های روحی و عاطفی، تجربیات تلخ گذشته گرفته تا کمبود اعتماد به نفس،بیماری، شرایط بد اقتصادی و اجتماعی، اندیشه های فیلسوفانه و اندیشمندانه پوچ‌گرا( برخی از منفی بافها گمان کنند دیدن جزئیات بسیار نشانی از واقع بینی و باهوشی آنهاست ) و... می تواند منجر به این گونه رفتار و افکار منفی شود. پس تا زمانی که علت را ندانسته اید در مورد او قضاوت نکنید و یک جانبه به محکمه نروید.

خلاء های زندگی همسرتان را کشف کنید: با اندکی نگاه کنجکاوانه و گفتگوی صمیمانه با همسر می توانید ریشه بدبینی ها و تفکرات منفی او را بیابید. وقتی از فقدان های آزاردهنده ای که او را می آزارد اطلاع یافتید، تلاش کنید حتی المقدور آن نبودها را جبران کنید و یا جایگزینی مناسب برای آنها بیابید.

نگرانی خود را درباره این گونه نگرش های منفی متذکر شوید و رنجش های خود را از دیدگاه‌ ناامیدانه همسرتان به زندگی بیان کنید، به او بگوئید که دوست دارید در این زمینه با او صحبت کنید و راه حلی برای آنها بیابید

انگیزه تغییر را در همسرتان زنده کنید: مهمترین گام در اصلاح طرز فکر منفی همسرتان این است که او خود، خواهان تغییر باشد و درصدد بهبود برآئید. این که صرفا فقط شما بخواهید او را تغییر دهید راه به جایی نخواهید برد. برای ایجاد انگیزه می توانید بر اعمال و افکار مثبت او که فایده به مفید بوده و او را به منفعتی رسانده است تاکید کنید و ارزشمندش نمائید.

دست به قلم شوید و نامه ای برای همسرتان بنویسید:  بنویسید که چقدر دوستش دارید و برای بودن در کنار او ارزش قائلید. از خواسته ها و احساسات درونی تان برایش حرف بزنید، از شیرینی لحظات زندگی با او بنویسید و ویژگی های خوب همسرتان را نیز یادآوری کنید. سپس نگرانی خود را درباره این گونه نگرش های منفی متذکر شوید و رنجش های خود را از دیدگاه‌ ناامیدانه همسرتان به زندگی بیان کنید، به او بگوئید که دوست دارید در این زمینه با او صحبت کنید و راه حلی برای آنها بیابید.

در جوی صمیمانه به گفتگو بنشینید: بدون سرزنش، تحقیر، قضاوت و یا درگیری کلامی با همسرتان درباره این مشکل حرف بزنید و نگرانی های خود را بگویید. با کلامی مهربان و صمیمی به او بگویید که این نگرش ها و رفتارهای منفی چقدر بر سلامت رابطه تان تاثیر گذاشته است و چه اندازه برای هر دو نفرتان و فرزندانتان مخرب است. ممکن است همسرتان واکنش منفی نشان دهد و با تصور گناه کار بودن درصدد رفع اتهام برآید.از آنجایی که سماجت شما برای ادامه بحث، می تواند اوضاع را وخیمتر کرده و او را برای ادامه رفتارش تحریک کند؛ در چنین مواقعی بهتر است مدیریت کلامی و رفتاری داشته باشید و تدافعی برخورد نکنید و با حفظ آرامش خود، موقعیت را ترک کنید و با این پیشنهاد که "به حرف های گفته شده، خوب فکر کن" گفتگو را خاتمه دهید و ادامه آن را به روز دیگر و شاید شرایطی بهتر موکول کنید.

دست یاری گر او باشید: به او این اطمینان را هم در عمل و هم در گفتار بدهید که در همه حال پشتیبانش هستید و خواهید ماند تا چاره ای برای مشکلش پیدا کنید.

مرد

روحیه مثبت به او تزریق کنید: بخواهید از آرزوها و فعالیت های دلخواهش با شما صحبت کند، به فعالیت ها، عادتها و علایقی که منجر به تعادل احساسی و روانی می شود بپردازید و روحتان را شاد و امیدوار سازید، او را به خواندن کتاب های پرورش دهنده ذهن مثبت، ترغیب کنید.

توجه مثبت او را تقویت کنید: با رفتارتان به او یاد دهید که نیمه خالی لیوان را می توان پر دید و به دنبال خواستنی ها بود. شما می توانید علاقه مندی ها و داشته های زندگی همسرتان را شناسایی کنید و به او نشان دهید که چه چیزهای باارزش کوچک و بزرگی در زندگی دارد و شما چقدر به آنها می بالید. با این کار شما به همسرتان می فهمانید که به جای توجه به چیزهای منفی و پیش نیامده به چیزهای خوب و خوشی که احتمال اتفاق شان بسیار است، بیندیشد.

قدرشناسی را تمرین کنید: درباره اتفاقات خوشایند زندگی تان و زیبایی های اطرافتان و هر آنچه که برایتان اهمیت دارد صحبت کنید و قدردان و شکر گزار داشته های خوبتان باشید.برای تقویت این رفتار در همسرتان، می توانید احساس خوب و رضایت خاطر خود را اگر چه حتی کوچک و بی اهمیت است، ابراز کنید و آن را به همسرتان هم انتقال دهید.

با افراد خوش بین معاشرت کنید: سعی کنید با افراد موفق، شاد و امیدوار و خوش برخورد رفت و آمد کنید، بهتر است با زوج هایی که می توانند الگوی مناسبی برای همسرتان باشند و او را تحت تاثیر قرار دهند، مراوده بسیار داشته باشید.

از متخصصان کمک بگیرید: اگر راهکارهای پیشنهادی فایده به مفید نبود و یا آن که همسرتان مشکلش را انکار کرد، توصیه می شود با یک روانشناس مجرب، درباره این وضعیت ناامید کننده صحبت کنید و از تشخیص و راهکارهای تخصصی او نیز استفاده نمائید. بهتر است برای پیشبرد بهتر در حل مسئله ، از همسرتان نیز بخواهید از یک متخصص برای رفع مشکلش راهنمایی بگیرد.

نسرین صفری

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

رنجیده ام اما هنوز دوستت دارم

آئین نامه بحث های زناشویی

من و همسرم بلد نیستیم، حرف بزنیم

دروغ های من و همسرم !

موانع آرامش همسران

یادگیری شنا در زندگی زناشویی

فرمولی برای حل اختلاف در خانه

اصولی برای زندگی زناشویی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.