تبیان، دستیار زندگی
برای خانم ها داشتن آشپزخانه کارآمد اهمیت ویژه ای دارد چرا که ساعات نسبتا زیادی را در آن می گذرانند و به انحای مختلف فعالیت های گوناگونی در این محل صورت می گیرد که.....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک جای دوست‌داشتنی برای خانم‌ها


برای خانم ها داشتن آشپزخانه کارآمد اهمیت ویژه ای دارد چرا که ساعات نسبتا زیادی را در آن می گذرانند و به انحای مختلف فعالیت های گوناگونی در این محل صورت می گیرد که اگر محیط آن برایمان دلخواه و برای کار روزانه راحتی نسبی در اختیار ما قرار دهد کمتر خسته شده و لذت بیشتری از بودن در آن می بریم. در اینجا پیشنهاداتی برای بالا بردن کارآمدی آشپزخانه ارائه می شود.

آشپزخانه

**گلدانی از گل های طبیعی یا گیاهی سبز  بر روی پیشخوان، طراوت و سرزندگی را به محیط آشپزخانه تان می آورد. گل های خشک و مصنوعی گر چه در غالب اوقات به لحاظ صرفه اقتصادی و عدم نیاز به نگهداری خاص مورد اقبال هستند اما چنین کارکردی نداشته و موجب یکنواختی و در نتیجه انتقال حس افسردگی به بیننده می شوند.

**یک گنجه قدیمی یا صندلی راحتی مدرن گزینه های مناسبی برای فراهم کردن استراحتگاهی موقتی در آشپزخانه است و طرح ویژه هر یک از آنان به خاص بودن آشپزخانه تان کمک می کند.

**قرار دادن یک سری ظرف پخت و پز کلاسیک، ساعت شماته دار یا یک وسیله برقی  قدیمی ظاهری جذاب به آشپزخانه خلوت شما می دهد ضمن آنکه پیوندی با گذشته و خاطرات آن دارد.

**از وسایل زینتی متناسب با سبک آشپزخانه استفاده کنید به عنوان مثال درآشپزخانه سنتی از دسته ای گندم یا رشته ای از فلفل های  به نخ کشیده شده برای زیبایی آشپزخانه و تلقین حس سنتی بودن استفاده کنید.

**اگر در آشپزخانه تعداد کابینت ها کم است و از سوی دیگر دیوار یا گوشه ایی دارید که کابینت نشده و یا امکان نصب کابینت در آن وجود ندارد بهترین پیشنهاد استفاده از قفسه های چرخ دار است که قابلیت چند منظوره داشته و به لحاظ حمل و نقل آسان آن می توانید حتی در زمان هایی که دوست ندارید این قفسه ها در معرض دید باشند آنها را به محل دیگری انتقال دهید و یا اگر زمانی دیگر به آنها در آشپزخانه نیاز نداشتید در جای دیگری از خانه تان استفاده کنید.

**برای نگهداری حبوبات و سایر مواد غذایی خشک از ظروف شیشه ای استفاده کنید تا محتویات داخل شیشه را براحتی ببینید و نیز مواد موجود در آن بدور از فعل و انفعالات محیطی سالم باقی بمانند.

**به جای خریدن شیشه های حبوبات از شیشه های مواد آماده که تمام شده اند استفاده کنید و پس از شستشو با سلیقه و ذوق خودتان آنها را تزئین کنید و حتی می توانید از این شیشه ها به عنوان اشیای دکوری آشپزخانه بهره بگیرید.

**اگر برای ذخیره مواد غذایی از ظروف همسان استفاده نمی کنید و ظرف های گوناگون ظاهر آشفته ای به آشپزخانه داده اند می توانید با در نظر گرفتن یک طراحی و تزئین یکسان هماهنگی مناسبی بین آنها بوجود بیاورید.

شوینده ها و پاک کننده ها را در زیر ظرفشویی قرار داده تا دسترسی راحت تری به هنگام نیاز به آنها داشته باشید و در ضمن به جهت مرطوب و نمدار بودن این محل از گذاشتن مواد غذایی جدا بپرهیزید زیرا رطوبت فساد را در مواد غذایی تسریع کرده و امکان آلودگی را بالا می برد

**اگر بین کابینت های بالا و پائین فضای خالی زیادی دارید و یا امکان نصب کابینت بالایی را ندارید از طبقات ساده شیشه ای، فلزی، چوبی و … کمک بگیرید و ظروف تزئینی و یا پر استفاده را که ظاهر زیبایی نیز دارند بر روی این طبقات قرار دهید تا هم محل جدیدی برای قرار دادن ظروف داشته باشید و هم ظاهر جدیدی به آشپزخانه خود بدهید.

**بسته بندی ها، کارتن ها یا قوطی های مواد غذایی نیمه مصرف شده را در جایی که دید دارد قرار دهید تا زودتر مصرف شده و جای خود را به بسته های جدید بدهند در این صورت شما پس از یکسال و به هنگام خانه تکانی با انبوهی از قوطی های نیمه مصرف شده که آشپزخانه شما را اشغال کرده اند مواجه نخواهید شد.

** شوینده ها و پاک کننده ها را در زیر ظرفشویی قرار داده تا دسترسی راحت تری به هنگام نیاز به آنها داشته باشید و در ضمن به جهت مرطوب و نمدار بودن این محل از گذاشتن مواد غذایی جدا بپرهیزید زیرا رطوبت فساد را در مواد غذایی تسریع کرده و امکان آلودگی را بالا می برد.

**برای یادآوری آسان و فراموش نکردن خرید مواد غذایی، برنامه غذایی و … از یک تخته پیام استفاده کنید. تخته شما می تواند مانند تخت سیاه باشد و یا برگ های یاد داشت بر روی آن نصب شود.

**از گیاهانی که با نور و هوای آشپزخانه سازگاری دارند برای تزئین آشپزخانه استفاده کنید و یا می توانید در گلدان هایی زیبا، سبزی، فلفل، بادمجان و … کشت و پرورش داده و گه گاه از این محصولات خانگی در آماده سازی غذا کمک بگیرید و از تولیدات خود لذت ببرید.

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع : سایت دکوراسیون یک خانه‌ی خیره‌کننده

مطالب مرتبط:

دکوراسیون اتاق‌خواب‌های کوچک

فضایی مناسب‌ برای کارکردن در منزل‌

تغییر دکوراسیون با وسایل موجود

نرم، گرم، راحت و دوست‌داشتنی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.