تبیان، دستیار زندگی
تیم استقلال تهران سابقه جبران 3 شکست خود در مراحل حذفی مسابقات آسیایی را در کارنامه دارد و امیدوار است در بازی روز چهارشنبه برای چهارمین بار موفق به انجام این کار بشود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امید پسران آبی به معجزه

تاریخی ترین بازگشت های استقلال


تیم استقلال تهران سابقه جبران 3 شکست خود در مراحل حذفی مسابقات آسیایی را در کارنامه دارد و امیدوار است در بازی روز چهارشنبه برای چهارمین بار موفق به انجام این کار بشود.

استقلال

چیزی که ورزش فوتبال را زیبا و هیجانی کرده غیرقابل پیش بینی بودن آن است و در این رشته همیشه نتایجی رقم می خورد که قدرت عقل نیز قابلیت تحلیل آن را ندارد؛ بارها شده است که یک تیم در یک یا چند دقیقه به طور معجزه آسایی قهرمانی یک جام معتبر را به خود اختصاص دهد (معروفترین دیداری که به ذهن همه می آید دیدار بایرن مونیخ - منچستر یونایتد در فینال لیگ قهرمانان اروپا در فصل99-1998 است که شیاطین سرخ با 2 گل در آخرین دقیقه بازی جام را از دست بایرن ربودند).

در لیگهای فوتبال مختلف از این دست بازی هایی که یک تیم بازی باخته را در عرض چند دقیقه با چند گل به برد تبدیل کند زیاد است (اینترمیلان در یک بازی سری A بازی 3-0 باخته را در عرض 12 دقیقه با برد 4 -3 عوض کرد!) اما در این گزارش به بهانه شکست استقلال در دیدار رفت نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا برابر اف سی سئول کره جنوبی قصد داریم اشاره ای کوتاه داشته باشیم به جبران نتیجه باخت دور رفت مسابقات حذفی در آسیا:

نگاهی به ادوار پیشین لیگ قهرمانان آسیا و حتی مسابقات جام باشگاهها و جام در جام آسیا نشان می دهد که فقط یک بار در تاریخ این مسابقات تیمی موفق شده است تا شکست خانگی با اختلاف بیش از دو گل را در خانه حریف جبران کرده و در مجموع به پیروزی دست یابد: الاتحاد عربستان در فینال لیگ قهرمانان 2004.

در دیدار فینال فصل 2004 لیگ قهرمانان تیم الاتحاد بازی رفت را 3-1 به سئونگنام کره جنوبی باخت، اما در بازی برگشت در کره جنوبی شگفتی ساز شد و با 5 گل این تیم را درهم کوبید و به مقام قهرمانی رسید.

اما در چند بازی دیگر نیز تیم هایی موفق به جبران شکست های سنگین دور رفت در بازی برگشت شده اند، با این تفاوت که شکست دور رفت در خانه حریف بوده و بازی برگشت در خانه تیم بازنده دور رفت برگزار شده است:

لیگ قهرمانان 2006: الاتحاد عربستان 2- الکرامه سوریه 0( بازی برگشت: الکرامه 4- الاتحاد 0)

جام در جام 1998: نیسا ترکمنستان 5- پاختاکور ازبکستان 0( بازی برگشت: پاختاکور 6- نیسا 0)

جام باشگاههای آسیا 1996: آلیما قزاقستان 3- پرسپولیس 0( بازی برگشت: پرسپولیس 5- آلیما 0)

جام در جام 1996: نوف باخور ازبکستان 4- استقلال 1( بازی برگشت: استقلال 3- نوف باخور 0)

جام باشگاههای آسیا 1994: الشباب عربستان 3- الانصار لبنان 0( بازی برگشت: الانصار 3- الشباب 0)

چیزی که ورزش فوتبال را زیبا و هیجانی کرده غیرقابل پیش بینی بودن آن است و در این رشته همیشه نتایجی رقم می خورد که قدرت عقل نیز قابلیت تحلیل آن را ندارد؛ بارها شده است که یک تیم در یک یا چند دقیقه به طور معجزه آسایی قهرمانی یک جام معتبر را به خود اختصاص دهد (معروفترین دیداری که به ذهن همه می آید دیدار بایرن مونیخ - منچستر یونایتد در فینال لیگ قهرمانان اروپا در فصل99-1998 است که شیاطین سرخ با 2 گل در آخرین دقیقه بازی جام را از دست بایرن ربودند)

تیم فوتبال سپاهان هم در فصل 11-2010 با وجود پیروزی 1-0 برابر السد قطر در اصفهان با رای AFC به علت استفاده غیرمجاز از یک بازیکن محروم(رحمان احمدی) با نتیجه 3-0 بازنده اعلام شد و در بازی برگشت هم سپاهان موفق شد در قطر السد را 2-1 شکست دهد اما به خاطر یک اشتباه و باخت انضباطی 3-0 در بازی رفت در مجموع حذف شد و السد در آن سال قهرمان آسیا شد تا حسرت سپاهان بیشتر شود!

تیم استقلال تهران روز چهارشنبه جاری(10 مهر 92) در بازی برگشت مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا مقابل اف سی سئول کره جنوبی حداقل 2 گل بزند تا بازی را به وقت اضافی و ضربات پنالتی بکشاند. استقلالی ها سابقه جبران 3 شکست خود را در مراحل حذفی مسابقات آسیایی دارند:

استقلال

جام در جام آسیا فصل 98-1997 در تهران

استقلال برای اولین بار وارد جام در جام آسیا و یا به عبارت بهتر جام برندگان جام این قاره شده بود، در مرحله حذفی تیم استقلال در شهر نمنگان ازبکستان 4-1 مغلوب نوف باخور شد تا حذف این تیم قطعی به نظر برسد و همه از حذف استقلال می گفتند اما شاگردان پورحیدری معجزه را رقم زدند و استقلال با سه گل تیم ازبک را شکست داد و با توجه به یک گل زده در خانه حریف به مرحله بعدی صعود کرد. برای استقلال در بازی برگشت، صادق ورمزیار از روی نقطه پنالتی، صمد مرفاوی از روی ارسال بی نقص امیر قلعه نویی و علیرضا منصوریان از روی پنالتی دفع شده ورمزیار گل زدند.

2- در مرحله یک شانزدهم نهایی جام در جام آسیا 01-2000 تیم استقلال در ابوظبی به مصاف الوحده امارات رفت و با نتیجه 3-2 شکست خورد. دو گل علیرضا نیکبخت و مهدی هاشمی نسب در امارات، همه را امیدوار کرده بود که شاگردان پورحیدری می توانند شکست سه بر دو مقابل الوحده امارات را جبران کنند.

این تیم یک هفته بعد در اولین روز پاییز 1379 در آزادی با درخشش فرهاد مجیدی که 2 گل زد و گلهای ستار همدانی و علیرضا اکبرپور 4 -0 طومار تیم اماراتی را در هم پیچید و گام به مرحله بعد گذاشت.

3- در مرحله حذفی جام باشگاههای آسیا 02-2001 تیم استقلال در جده به مصاف الاتحاد رفت؛  باخت 3 بر دو در خانه الاتحاد با گلهایی که علیرضا نیکبخت و محمود فکری زده بودند، نتیجه بدی نبود ولی همه می دانستند استقلال در بازی برگشت چه کار سختی دارد. بازی برگشت دو تیم در یک روز سرد زمستانی در آزادی برگزار شد و در حالی که بازی تا دقیقه 89 با تساوی یک بر یک روی گل محمد نوازی از روی نقطه پنالتی در جریان بود، پاس بریده نوازی به علیرضا اکبرپور رسید و سانتر عالی شماره 16 را علیرضا نیکبخت روی تیر دوم وارد دروازه کرد تا حساس ترین و مهم ترین گل خود را برای این تیم زده باشد. با همین گل (که جواد خیابانی با عبارت نیکبخت مثل عقاب به هوا می پره، توصیفش کرد) استقلال با قانون گل زده در خانه حریف به مرحله بعد صعود کرد.

تیم استقلال تهران روز چهارشنبه جاری(10 مهر 92) در بازی برگشت مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا مقابل اف سی سئول کره جنوبی حداقل 2 گل بزند تا بازی را به وقت اضافی و ضربات پنالتی بکشاند. استقلالی ها سابقه جبران 3 شکست خود را در مراحل حذفی مسابقات آسیایی دارند

اما تفاوتی که این 3 بازی با دیدار روز چهارشنبه دارند این است که استقلال در همه بازی های رفت مقابل حریفانش گل زده بود و در دو بازی مقابل نوف باخور و الاتحاد با قانون گل زده در خانه حریف صعود کرد. ضمن آنکه سئول کره جنوبی تیمی متفاوت با آن تیم ها و نسبتاً حرفه ای است، اما امیدواریم با حضور یکصد هزار هوادار ایرانی در روز چهارشنبه استقلال با جبران شکست دور رفت راهی فینال آسیا شود.

باید تا حوالی ساعت 21 چهارشنبه شب و درست وقتی خلیل صالح الغمدی عربستانی در سوتش به نشانه پایان بازی برگشت نیمه نهایی لیگ قهرمانان می دمد منتظر ماند تا مشخص شود استقلال به فینال رسیده و تنها یک قدم با ستاره سوم فاصله دارد یا اینکه .....

بخش ورزشی تبیان


منبع: مشرق