تبیان، دستیار زندگی
کامران تفتی طی مصاحبه ای با اشاره به اولین تجربه تهیه کنندگی خود در فیلم «داکال» گفت: اگر قرار باشد کار کارگردانی انجام دهم حتما با بازیگری خداحافظی خواهم کرد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خداحافظ تفتی


کامران تفتی طی مصاحبه ای با اشاره به اولین تجربه تهیه کنندگی خود در فیلم «داکال» گفت: اگر قرار باشد کار کارگردانی انجام دهم حتما با بازیگری خداحافظی خواهم کرد.

خداحافظ تفتی

مخاطبان سینما و تلویزیون شاهد بازی  «کامران تفتی» در فیلم ها و سریال های متعددی بودند اما هیچ گاه با او به عنوان تهیه کننده آشنا نبودند. برای آشنایی بیشتر مخاطبین با کامران تفتی در مقام تهیه کننده فیلم «داکال» به کارگردانی ایمان تحسین زاده، با این بازیگر سینما و تلویزیون گفت و گویی ترتیب دادیم که از نظرتان می گذرد:

 چه شد که تصمیم گرفتید تهیه کننده فیلم «داکال» شوید؟

فیلمنامه این فیلم یک قصه عجیب و غریب خوبی داشت، از طرفی ایمان تحسین زاده از دوستان خوب و قدیمی من است که کارگردانی این فیلم سینمایی را برعهده دارد. ایمان جز فیلمسازان فعالی است که تاکنون چند فیلم کوتاه را کارگردانی کرده و داکال اولین فیلم داستانی بلند او محسوب می شود، دوست داشتم که در این راه به ایمان که جوانی با استعداد و  با اندیشه های قوی است، کمک کنم در نتیجه با هم به جنگ یک کار بزرگ و یک اندیشه بزرگتر رفتیم.

«داکال» در چه مرحله ای قرار دارد؟

داکال در مرحله صداگذاری است و موسیقی این فیلم  را دو جوان تازه کار با ساخت یک موسیقی تلفیقی برعهده گرفته اند؛ اما تا پایان کار نام آن ها را نمی گویم.

ایمان تحسین زاده پیشنهاد بازی در این فیلم را به شما داد؟

ایمان پیشنهاد بازی در این فیلم را به من داد؛ اما  من درگیر پروژه دیگری بودم نتوانستم این کار را قبول کنم و این کاراکتر را به ناصر عاشوری واگذار کردیم و انصافا ناصر هم به خوبی از عهده این نقش برآمد.

در این فیلم در مقام تهیه کننده هستید یا صرفا در جایگاه یک سرمایه گذار قرار دارید؟

در این فیلم تهیه کننده هستم اما اینطور نیست که تنها یک تهیه کننده صرف باشم، من تصمیم داشتم با قبول کردن تهیه کنندگی داکال از این فیلم و از ایمان حمایت کنم چون احساس کردم که فیلمنامه داکال از یک پتانسیل خوبی برخوردار است که به حمایتی مستقل احتیاج دارد و از طرفی هم دوست داشتم در این کار در کنار دوست خوبم باشم.

زمانی که اوقات فراغتی برایم به وجود آید حتما آرام آرام به سمت فیلمنامه نویسی و کارگردانی می روم. از آن جایی که آدم آرمان گرایی هستم و تخصصی عمل می کنم، از این شاخه به آن شاخه پریدن را دوست ندارم و زمانی که بخواهم کارگردانی کنم یا فیلمنامه بنویسم حتما حرفه بازیگری را به طور کامل کنار خواهم گذاشت.

با  کسب تجربه تهیه کنندگی، قصد کارگردانی هم دارید؟

بله، البته این امر به زمانی بازمی گردد که احساس کنم در عالم بازیگری پیشنهاد خوبی ندارم و دیگر نمی توانم اندیشه های خودم را بازی کنم، در آن شرایط است که به سمت کارگردانی و حتی فیلمنامه نویسی خواهم رفت.

پس قصد فیلمنامه نویسی هم دارید؟

بله؛ اما تا آن زمان راه درازی را در پیش دارم و حالا حالاها این کار را نخواهم کرد؛ اما دوست دارم  قبل از فیلمسازی و کارگردانی، نویسندگی را تجربه کنم چون من در این فضا بزرگ شده ام.

زمانی که فیلمنامه نویس یا کارگردان شوید با بازیگری خداحافظی می کنید؟

بله، نمی خواهم بگویم که فیلمسازی کار آدم های بازنشسته است؛ اما حرفه بازیگری تا حدی وقت گیر و زمان بر است که شرایط و راه را برای هر دو کار فراهم نمی کند. زمانی که اوقات فراغتی برایم به وجود آید حتما آرام آرام به سمت فیلمنامه نویسی و کارگردانی می روم. از آن جایی که آدم آرمان گرایی هستم و تخصصی عمل می کنم، از این شاخه به آن شاخه پریدن را دوست ندارم و زمانی که بخواهم کارگردانی کنم یا فیلمنامه بنویسم حتما حرفه بازیگری را به طور کامل کنار خواهم گذاشت.

خداحافظ تفتی

قرارداد بازیگران «داکال» به لحاظ مالی چگونه تنظیم شد؟

مبلغ قراردادهایی که با بازیگران این فیلم بسته ام بر اساس رتبه و حرفه بازیگری آن ها است. هر تهیه کننده ای زمانی که بخواهد از یک بازیگر مناسب و حرفه ای برای کار خود استفاده کند باید برای آن هزینه کند. زمانی کل هزینه های برآورد شده برای قرارداد بازیگران به 400 میلیون تومان می رسد و زمانی ممکن است که 40 میلیون تومان شود و این بستگی به حرفه و رتبه بازیگر در سینمای ایران دارد. از نظر من چیزی که اهمیت دارد دیده شدن فیلم و قرار گرفتن بازیگران در جای خودشان است.

کار جدیدی در دست دارید؟

در حال حاضر مشغول کار در سریال «رعنا» به کارگردانی فلورا سام و تهیه کنندگی مجید اوجی هستم؛ اما احتمالا نام این سریال که قرار است از شبکه اول سیما پخش شود تغییر خواهد کرد. در این سریال با محمدرضا شریفی نیا، گوهر خیراندیش، لاله اسکندری، مریم سلطانی و دکتر محمد صادقی هم بازی هستم.

در سی و دومین جشنواره فیلم فجر در فیلمی حضور دارید؟

بله، در فیلم «گنگ نا» به کارگردانی علی مرعشی بازی کردم که از متفاوت ترین نقش هایی است که تا به حال در کارنامه بازیگری ام دارم چون نقش یک کرولال را ایفا می کنم.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع : خبرگزاری سینمای ایران