تبیان، دستیار زندگی
چند روزی است که حاشیه های فراوانی از رفع فیلترینگ برخی شبکه های اجتماعی بالاخص فیس بوک به گوش می رسد اما اخیرا و به طور ناگهانی شاهد رفع فیلتر شبکه های CNN و رویترز بودیم. سایت CNN که پس از اتفاق‌ های سال 1388 در ایران، توسط کمیته‌ ی تعیین مصادیق مجرمانه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فیس بوک "سی ان ان"ی می شود؟


چند روزی است که حاشیه های فراوانی از رفع فیلترینگ برخی شبکه های اجتماعی بالاخص فیس بوک به گوش می رسد اما اخیرا و به طور ناگهانی شاهد رفع فیلتر شبکه های CNN و رویترز بودیم. سایت CNN که پس از اتفاق‌ های سال 1388 در ایران، توسط کمیته‌ ی تعیین مصادیق مجرمانه رایانه‌ ای فیلتر شده بود، در حال حاضر بدون فیلتر در دسترس مخاطبان می باشد.


فیس بوک و سی ان ان

خرم‌آبادی دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، در خصوص اینکه برخی از سایت‌ها عنوان کرده‌اند که سایت رویترز و CNN به دلیل حضور رئیس جمهور جدید کشورمان در آمریکا رخ داده است اضهار داشت: "من از ادعای این سایت‌های خبری به شدت تعجب می‌کنم. در شصت و دومین جلسه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در تاریخ 19/4/92 مقرر شد دامنه اصلی برخی از سایت‌های خبری نظیر CNN رفع فیلتر شود. هر چند در این مصوبه قید شد که صفحاتی که محتوای مجرمانه دارد شناسایی شده و فیلتر شوند.

خرم‌ آبادی تصریح کرد: از آن جا که کار شناسایی صفحات دارای مصادیق محتوای مجرمانه قدری به طول انجامید رفع فیلتر دامنه اصلی CNN از تاریخ 5 مرداد 92 اجرایی شد. هر چند که بر اساس مصوبه شصت و دومین جلسه مقرر شده تا در آینده اگر همچنان با صفحاتی که دارای مصداق محتوای مجرمانه باشد برخورد شده و آنها فیلتر شوند. وی همچنین درباره سایت رویترز نیز گفت: سایت رویترز هم دامنه اصلی‌اش در تاریخ 11 بهمن سال 89 یعنی 31 ماه قبل بر اساس مصوبه کارگروه رفع فیلتر شده ولی صفحاتی که دارای مصادیق محتوای مجرمانه بودند همچنان در فیلتر به سر می‌برد.

خرم‌آبادی در پایان بار دیگر نسبت به اقدام برخی از سایت‌ها در برقراری ارتباط میان رفع فیلتر این دو سایت و سفر اخیر رئیس جمهور به آمریکا اظهار تعجب کرده و عنوان کرد: امیدواریم رسانه‌ها با دقت بیشتری نسبت به انعکاس مطالب اقدام کنند زیرا این دو موضوع هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند.

البته خرم آبادی افزوده است:  اگر تحریف سخنان رئیس‌جمهور درباره هولوکاست، مصداق مجرمانه داشته باشد، بازهم با این شبکه برخورد می‌شود .

از دیگر سو حضور فعال محمد جواد ظریف وزیر جدید امور خارجه به عنوان یکی از اولین مسئولین  که روز نوشت هایی را در صفحه شخصی خود منتشر و با مخاطبانش همراه می شود در کنار سرمایه گذاری کاندیداهای ریاست جمهوری در دوران انتخابات بر روی شبکه های اجتماعی از جمله فیس بوک این تلقی را به وجود آورده است که این پدیده دنیای ارتباطات هم آرام آرام مخالفان خود را به کنار زده است و به عنوان یک ابزار ارتباطی جای رسمی خود را در کشور باز می کند .

از آن جا که کار شناسایی صفحات دارای مصادیق محتوای مجرمانه قدری به طول انجامید رفع فیلتر دامنه اصلی CNN از تاریخ 5 مرداد 92 اجرایی شد. هر چند که بر اساس مصوبه شصت و دومین جلسه مقرر شده تا در آینده اگر همچنان با صفحاتی که دارای مصداق محتوای مجرمانه باشد برخورد شده و آنها فیلتر شوند

حال با توجه به تمایل برخی مقامات باید چشم به تصمیات آتی دبیرخانه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه داشت که چه زمانی رابرای برطرف شدن فیلتر این سایت اعلام کنند یا این که همچنان باید 12 میلیون ایرانی شامل تعدای زیادی از مسئولان کشوری با حرکتی غیرقانونی به این سایت دسترسی داشته باشند. به نظر می رسد رویکرد اعتدالی در حوزه ارتباطات این چشم انداز را ایجاد کرده است که فیس بوک در آینده ای بسیار نزدیک رفع فیلتر شود.

و اینک باید دید سخنان چندی قبل رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با این عنوان که فیس بوک پدیده مبارکی است، تصمیمات جدی در خصوص رفع فیلتر این شبکه گسترده اجتماعی را نیز ولو با شرایط خاصی که بر شبکه CNN اعمال شده رقم خواهد زد.

فرآوری: آزاده مرنی
بخش ارتباطات تبیان

منبع : عصر ایران/ تابناک/ انتخاب