تبیان، دستیار زندگی

8 راه دوری از میکروب‌ها در بیرون خانه

اگر بیرون از خانه هستید و دست‌هایتان را به وسایل عمومی مثل وسایل بازی در پارک، میله مترو یا اتوبوس، دگمه آسانسور، پله برقی و ... زده اید و آلوده به میکروب هستند، دست‌های خود را به دهان و بینی و چشم‌های خود نزنید، زیرا میکروب‌ها از این طریق وارد بدن شما می شوند و شما را بیمار می‌کنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

میکروب های جامعه

 

آنفلوآنزای مرغی، بیماری سارس و آنفلوآنزای خوکی تعداد از بیماری‌های میکروبی بودند که افرادی را که در سطح اجتماع رفت و آمد می‌کردند، ترساند.

 

در بیشتر موارد، دچار شدن به هر نوع بیماری میکروبی در اماکن عمومی نسبتا سخت است. اگر فرد دارای سیستم ایمنی ضعیف باشد و یا در معرض تماس با میزان زیادی میکروب باشد، در این صورت دچار بیماری خواهد شد.

 

با عمل به توصیه‌های زیر می‌توانید از خودتان در برابر میکروب‌های بیماری زا که در اماکن عمومی وجود دارند، محافظت کنید، البته به شرطی که مریض نباشید تا سیستم ایمنی بدن شما ضعیف نباشد.

  

1- دست‌هایتان را بشویید

شستن صحیح دست‌ها با آب و صابون، بهترین راه دفاع در برابر میکروب‌هایی است که در بیرون خانه و روی وسایل عمومی وجود دارند. لذا وقتی بیرون هستید، به محض آمدن به خانه ابتدا دست‌های خود را بشویید.

روش صحیح شستن دست‌ها این است که ابتدا آن ها را با آب خیس کنید. سپس صابون بزنید و مدت 20 ثانیه دست‌ها را به هم بمالید. در آخر هم با آب ولرم دست‌هایتان را کاملا بشویید.

سپس زیر دستگاه خشک کن و یا با دستمال کاغذی و یا حوله تمیز دست‌هایتان را کاملا خشک کنید تا خیس نمانند، زیرا دست خیس میکروب بیشتری به خودش جذب می‌کند.

بعد از شستن دست‌ها، روی شیر آب هم آب بریزید و آن را ببندید.

 

اگر هم در یک مکان عمومی هستید، سپس با همان دستمال کاغذی درب دستشویی را باز کنید و بیرون بروید.

 

به این ترتیب دست‌هایتان از میکروب پاک می‌شوند.

بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به ویروس آنفلوآنزا در بیرون خانه و اماکن عمومی، تزریق واکسن آنفلوآنزا است. بهترین زمان هم برای تزریق واکسن آنفلوآنزا، از اواخر شهریور ماه و کل مهر ماه است

 

2- به دهان، چشم‌ها و سوراخ بینی خود دست نزنید

اگر بیرون از خانه هستید و دست‌هایتان را به وسایل عمومی مثل وسایل بازی در پارک، میله مترو یا اتوبوس، دگمه آسانسور، پله برقی و ... زده اید و آلوده به میکروب هستند، دست‌های خود را به دهان و بینی و چشم‌های خود نزنید، زیرا میکروب‌ها از این طریق وارد بدن شما می‌شوند و شما را بیمار می‌کنند.

 

3- سیفون توالت را بکشید و فورا بیرون بروید

تحقیقات نشان داده اند که احتمال آلودگی به میکروب‌های موجود در ادرار یا مدفوع، بعد از کشیدن سیفون توالت بیشتر از زمانی است که روی توالت نشسته اید.

آبی که بعد از کشیدن سیفون به اطراف پخش می‌شود، باعث انتشار میکروب‌های بیماری زا روی بدن شما می‌شود.

لذا بعد از کشیدن سیفون توالت، سریعا آنجا را ترک کنید و بیرون بروید.

 

4- واکسن بزنید

هر ساله در فصل سرما، بیماری آنفلوآنزا افراد زیادی را گرفتار می‌کند و ویروس آن به سرعت از یک فرد به فرد دیگر منتقل می‌شود.

سرفه، عطسه و حتی صحبت کردن فرد بیمار می‌تواند به راحتی میکروب این بیماری را در هوا پخش کند.

بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به ویروس آنفلوآنزا در بیرون خانه و اماکن عمومی، تزریق واکسن آنفلوآنزا است. بهترین زمان هم برای تزریق واکسن آنفلوآنزا، از اواخر شهریور ماه و کل مهر ماه است.

 

5- دمپایی بپوشید

پوشیدن دمپایی در استخر شنا شما را از ابتلا به قارچ انگشتان پا، کرم حلقوی و زگیل حفظ می‌کند. میکروب‌های این بیماری‌ها روی سطوح کنار استخر وجود دارند. پا برهنه راه رفتن کنار استخر شنا باعث ابتلا به این بیماری‌ها می‌شود.

کلر موجود در آب استخر این میکروب‌ها را از بین می‌برد، لذا درون استخر این بیماری‌ها را نمی‌گیرید، ولی کنار استخر آلوده است.

 

6- از نیش حشرات دوری کنید

اگر به جاهای سرسبز و پر درخت، جنگل، کوهستان و ... می‌روید مراقب گزش حشراتی مثل پشه، کنه و... باشید. حشرات می‌توانند برخی بیماری‌ها را با خود حمل کرده و به انسان انتقال دهند، مثل تب زرد، مالاریا، تیفوس و ... .

هرگز به حیوانات وحشی نزدیک نشوید و اگر این حیوانات شما را گاز گرفتند، فورا به مراکز درمانی مراجعه کنید.

 

7- با دقت غذا بخورید

برخی غذاها که با دست خورده می‌شوند، مثل ساندویچ، پیتزا و... ، می‌توانند میکروب‌های بیماری زا را به شما منتقل کنند. لذا باید مراقب تمیزی دست‌هایتان باشید.

همچنین باید غذا را با در دمای مناسب پخت و در دمای مناسب نگهداری کرد.

مواد غذایی فاسد شدنی مثل شیر، ماست و پنیر نباید بیش از دو ساعت در دمای اتاق نگهداری شوند. اگر هم دمای محیط بالاتر از 32 درجه سانتی گراد است، نباید بیش از یک ساعت بیرون بمانند و باید فورا آن ها را درون یخچال قرار داد.

 

8- از ژل ضد عفونی کننده دست استفاده کنید

اگر دسترسی به آب و صابون ندارید، می‌توانید از ژل ضد عفونی کننده دست استفاده کنید.

مقداری از این ژل را به دست‌های خود بزنید و پشت و کف و مچ دست را با این ژل آغشته کنید و دست‌ها را به هم بمالید.

 

نکات مهم

1- اگر بیماری مسری مثل سرماخوردگی، گلودرد چرکی، آنفلوآنزا و ... دارید، در خانه بمانید و سر کار و یا مدرسه نروید.

بهترین کار برای مریض نکردن دیگران و پخش نکردن میکروب‌های بیماری زا در فضا این است که در منزل استراحت کنید.

 

2- اگر فکر می‌کنید توسط میکروب‌های بیماری زا در اماکن عمومی و سطح جامعه، مریض شده اید، نزد پزشک بروید.


مطالب مرتبط:

12 تا از کثیف‌ترین جاها برای بچه‌ها (1)

12 تا از کثیف‌ترین جاها برای بچه‌ها (2)

مسواک هم میکروب می‌گیرد

تلفن همراه را به کودکتان ندهید

14 راه حذف میکروب‌ها از خانه

خانه‌تان را از میکروب‌ها پاک کنید

66 میلیون میکروب کف کفش‌ شما!

ورود میکروب‌ها مطلقا ممنوع!

دست‌هایتان را حتما بشویید

دست خیس میکروب بیشتری دارد

کیف لوازم آرایشی میکروب دارد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.