تبیان، دستیار زندگی
آخرین آمارهای مرکز آمار ایران حاکی از افزایش کشتار دام همچنین رشد شش درصدی مقدار تولید گوشت در کشتارگاه‌های رسمی کشور در سال 91 نسبت به سال قبل از آن است. در سال 91 حدود 399 کشتارگاه دام در کشور فعال بوده که از این تعداد 369 کشتارگاه دولتی و 30 کشتارگاه م
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اصفهانی ها رکورددار خوردن بز و شتر!


آخرین آمارهای مرکز آمار ایران حاکی از افزایش کشتار دام همچنین رشد شش درصدی مقدار تولید گوشت در کشتارگاه‌های رسمی کشور در سال 91 نسبت به سال قبل از آن است. در سال 91 حدود 399 کشتارگاه دام در کشور فعال بوده که از این تعداد 369 کشتارگاه دولتی و 30 کشتارگاه متعلق به بخش خصوصی است.

این در حالی است که بیشترین تعداد کشتارگاه مربوط به استان فارس با 36 کشتارگاه است که شامل 32 بخش دولتی و چهار بخش خصوصی بوده است.

گوشت

اما استان قزوین با یک کشتارگاه کمترین تعداد را در کشور به خود اختصاص داده است.

بنابر این گزارش مقدار تولید گوشت قرمز در کشتارگاه‌های کشور بر حسب وزن لاشه‌های کشتار شده 416 هزار تن بوده است.

همچنین تعداد لاشه قابل مصرف گوسفند و بره ذبح شده 6828 لاشه به وزن 126 هزار تن بود که استان تهران با 137 هزار و 700 لاشه به وزن 21 هزار تن بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده است. این درحالی است که تعداد لاشه قابل مصرف بز و بزغاله ذبح شده 212 هزار و 900 لاشه به وزن 32 هزار تن بود که استان اصفهان با 596 هزار لاشه به وزن 8.5 هزار تن بیشترین تعداد را داشته است.

در عین حال تعداد لاشه قابل مصرف گاو و گوساله ذبح شده 137 هزار و 800 لاشه به وزن 248 هزار تن و بیشترین تعداد مربوط به استان تهران با 209 هزار لاشه به وزن 34 هزار تن بود.

همچنین تعداد لاشه قابل مصرف گاومیش و بچه گاومیش ذبح شده 32 هزار لاشه به وزن پنج هزار تن بوده که استان خوزستان با 13 هزار لاشه به وزن دو هزار تن بیشترین تعداد را دارا است.

تعداد لاشه قابل مصرف شتر و بچه شتر ذبح شده 26 هزار لاشه به وزن پنج هزار تن بوده که بیشترین تعداد مربوط به استان اصفهان با حدود هفت هزار به وزن 1.5 هزار تن است.

طبق اعلام مرکز آمار افزایش مقدار تولید گوشت نسبت به سال قبل برای گوسفند و بره 21 درصد، بز و بزغاله 17 درصد، گاومیش وبچه گاومیش 17درصد است. این درحالی است که مقدار تولید گوشت گاو و گوساله، شتر و بچه شتر کشتار شده نسبت به سال قبل به ترتیب یک و پنج درصد کاهش یافته است

اما متوسط وزن یک لاشه گوسفند و بره 18.47 کیلوگرم، بز و بزغاله 14.80 کیلوگرم، گاو و گوساله 180 کیلوگرم، گاومیش و بچه گاومیش 158 کیلوگرم و شتر و بچه شتر نزدیک به 201 کیلوگرم بوده است.

طبق اعلام مرکز آمار افزایش مقدار تولید گوشت نسبت به سال قبل برای گوسفند و بره 21 درصد، بز و بزغاله 17 درصد، گاومیش وبچه گاومیش 17درصد است. این درحالی است که مقدار تولید گوشت گاو و گوساله، شتر و بچه شتر کشتار شده نسبت به سال قبل به ترتیب یک و پنج درصد کاهش یافته است.

گوشت گوسفندی را 5درصد گران شد رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی از افزایش 5 درصدی قیمت گوشت گوسفند برای جبران افت قیمت پوست درپی کاهش نرخ دلار خبر داد و گفت: این افزایش قیمت مقطعی است و با افت نرخ دلار دربلندمدت، قاچاق دام کاهش و قیمت‌ها ارزان تر می شود.علی اصغر ملکی  در مورد قیمت فعلی گوشت گوسفند در بازار اظهار داشت: در حال حاضر تغییر خاصی در قیمت‌ها رخ نداده است و دام نیز در میادین به اندازه مورد نیاز وجود دارد. البته با توجه به کاهش قیمت دلار ، قاچاق دام به خارج از کشور به دلیل به صرفه نبودن کاهش پیدا کرده و به همین منظور در تأمین دام مورد نیاز در میادین مشکلی وجود ندراد.

همچنین تعداد لاشه قابل مصرف گوسفند و بره ذبح شده 6828 لاشه به وزن 126 هزار تن بود که استان تهران با 137 هزار و 700 لاشه به وزن 21 هزار تن بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده است. این درحالی است که تعداد لاشه قابل مصرف بز و بزغاله ذبح شده 212 هزار و 900 لاشه به وزن 32 هزار تن بود که استان اصفهان با 596 هزار لاشه به وزن 8.5 هزار تن بیشترین تعداد را داشته است

وی با بیان اینکه چندروزی است که قیمت گوشت اندکی افزایش یافته که دلیل آن نیز کاهش قیمت دلار و اثر آن در فروش پوست گوسفند است گفت: همین مسئله موجب افزایش 5 درصدی قیمت گوشت شده است که البته این تأثیر مقطعی است.

گوشت

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در مورد قیمت فعلی در بازار بیان کرد: در حال حاضر شقه گوشت گوسفند به قیمت هر کیلو 27 هزار تومان در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد و مغازه دار نیز هر کیلو 24 هزار تومان آن از کشتارگاه تهیه می‌کند.

افزایش مقطعی قیمت گوشت گوسفند در آستانه عید قربان

وی درمورد اینکه آیا امکان افزایش بیشتر قیمت گوشت گوسفند وجود دارد، خاطر نشان کرد: بعید است قیمت‌ها افزایش پیدا کند و دلیل آن نیز کاهش قیمت دلار است و اگر وضعیت به هیمن شکل ادامه پیدا کند قطعا قاچاق دام کم، و در نتیجه دام در کشور فراوان می شود. البته ممکن است در آستانه عید قربان قیمت‌ها اندکی افزایش پیدا کند که مقطعی است وگر نه مشکلی در زمینه دام و گوشت وجود ندارد.

ملکی در پاسخ به این سۆال که به گفته شما کاهش قیمت دلار موجب کاهش قیمت پوست شده و در نتیجه قیمت گوشت 5درصد گران شده است، بنابریان اگر قیمت دلار پایین‌تر بیاید امکان افزایش بیشتر قیمت گوشت وجود دارد، بیان کرد: وقتی قیمت دلار کاهش پیدا کند قاچاق دام کاهش و در نتیجه بازار از دام اشباع خواهد شد. البته کاهش قیمت دلار بر روی صادرات پوست گوسفند اثر می‌گذارد و فروشندگان عمده برای جبران کاهش قیمت پوست، قیمت گوشت را اندکی گران کردند که این تأثیر مقطعی است و تأثیر آن بر روی قیمت گوشت تداوم ندارد.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


منبع : ایسنا و تسنیم