تبیان، دستیار زندگی
علاوه بر اصولی که بیشتر رنگ و بوی کتابهای روان شناسی را دارد، در فرهنگ اصیل اسلام نیز وظایفی از باب كردار و گفتار بر مردان و زنان معین می باشد كه از جمله آنها.........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

احترام به شریک همیشگی


علاوه بر اصولی که بیشتر رنگ  و بوی کتابهای روان شناسی را دارد، در فرهنگ اصیل اسلام نیز وظایفی از باب كردار و گفتار بر مردان و زنان معین می باشد كه از جمله آنها........

احترام به همسر

برای آنکه به همسر خود احترام بگذارید نخست باید روحیات و خواسته های او را در نظر بگیرید. دنیای او را درک کنید و بفهمید کدام رفتارتان را نماد احترام می شمارد. در اینجا به انتخاب شیوه های متفاوت برای ابراز احترام همسران به یکدیگر اشاره می کنیم. دنیای مردان ، استدلالی و دنیای زنان، احساسی است. راز صمیمیت میان این دو، درک یکدیگر است. بنابراین پذیرش دنیای متفاوت همسران روشی برای احترام به یکدیگر است. مردان در هنگام سختی و فشار دوست دارند به درون خود بروند و مشکلات را در عالم ذهن خود حل کنند اما زنان وقتی دچار مشکل می شوند دوست دارند حرف بزنند. آنان در واقع با حرف زدن صمیمی می شوند و بعد حس زنانه خود را تقویت می کنند پس فرصت به آنان برای حرف زدن، نمود احترام به آنان است. زنان در هنگام گرفتاری دوست دارند علاوه بر حرف زدن، شنونده فعال داشته باشند. مردان نیز دوست دارند کسی خلوت آنها را به هم نزند. گوش کردن به سخن زنان و راحت گذاردن مردان در خلوتگاه ذهنی شان احترام متقابل به شمار می آید. زنان به خاطر برخورداری از دنیای احساسی شدید به خود حق می دهند که در مواردی اظهار ناراحتی کنند، مردان باید این حالت برخاسته از طبیعت آنان را تحمل کنند . این یکی از رازهای صمیمیت است .

ضمنا زمینه سازی برای تغییر موقعیت، یکی از نمادهای احترام به همسر تلقی می شود. این زمینه سازی عمدتا با ایجاد فضایی مناسب برای صحبت و همچنین تلاش برای به سرانجام رساندن مناسب یک گفتگوی دوستانه با همسر است.

گفتگویی كه پایان خوش دارد نشانه صمیمیت است. طرفین می دانند كه دیگری چه می گوید و تدریجاً از اینكه می تواند آزادانه حرف بزنند و منظور یكدیگر را بفهمند ، لذت می برند.

لذا شما می توانید با چند راهنمایی، گفتگوهای خود را لذت بخش و مۆثر كنید و در یک کلام با همسرتان رفتاری محترمانه داشته باشید:

با همسر خود هماهنگ شوید: شرط لازم صحبت ثمربخش، هماهنگی زن و شوهر است. به عبارت دیگر ، زن و شوهر برای اینكه بتوانند با یكدیگر ارتباط سازنده برقرار سازند باید در مسیر صحبت یكدیگر قرار گیرند، زیرا در بسیاری از مواقع، زن و شوهر با آنكه درباره موضوع واحدی صحبت می كنند، روش صحبت آنها بقدری متفاوت است كه نمی توانند ارتباط معنی داری میان خود برقرار كنند. مثلاً شوهری كه می بیند نصیحت موجب رنجش همسرش می شود باید با وسوسه نصیحت كردن مبارزه كند، باید راه دیگری انتخاب كند، باید نشان دهد كه احساسات همسر خود را درك می كند.

قطع صحبت برای كسی كه این كار را می كند احتمالاً طبیعی بنظر می رسد، اما ممكن است در كسی كه صحبت او قطع می شود ایجاد نارضایتی و افكار منفی كند

با علاقه گوش بدهید: گاهی اوقات زن شكایت می كند كه شوهرش به حرفهای او گوش نمی دهد و حال آنكه شوهر در مقام اعتراض مدعیست كه همه حرفهای او را شنیده است. اگر شما هنگام گوش دادن سكوت اختیار می كنید احتمالاً می توانید به اشاره كردن و تكان دادن اجزاء صورت عادت كنید و نشان دهید كه براستی گوش می دهید و همسرتان را از تردید بیرون آورید.

از قطع صحبت اجتناب كنید: قطع صحبت برای كسی كه این كار را می كند احتمالاً طبیعی بنظر می رسد، اما ممكن است در كسی كه صحبت او قطع می شود ایجاد نارضایتی و افكار منفی كند. باید در نظر داشت كسی كه صحبت را قطع می كند باید خویشتنداری پیشه كند و به انتظار پایان صحبت گوینده صبر كند.

ماهرانه سۆال كنید: سۆال می تواند آغازگر صحبت و ادامه آن و در نهایت دیگر اسباب توقف و ناتمام ماندن آن گردد. بعضی ها طبیعتاً كم حرف هستند، در برخورد با این اشخاص باید زمینه صحبت آنان را فراهم نمود.گاه یك سۆال دقیق و حساب شده می تواند بگونه ای اعجاب انگیز همسر شما را به صحبت تشویق كند. اما پرسش نابهنگام ، طعنه آمیز یا بی تناسب می تواند از ادامه صحبت جلوگیری كند.

احترام به همسر

سیاست و نزاكت بخرج دهید: شاید در ظاهر رعایت این قانون در روابط زناشویی عجیب بنظر برسد، اما در عمل، هر كس حساسیتهایی دارد و حتی نزدیكترین اشخاص ممكن است احساسات ما را جریحه دار كنند. مادام كه زن و شوهر صحبتهای جدی را از صحبتهای خودمانی جدا نكنند، كارشان به اشكال برخورد می كند.

علاوه بر اصولی که بیشتر رنگ  و بوی کتابهای روان شناسی را دارد، در فرهنگ اصیل اسلام نیز وظایفی از باب كردار و گفتار بر مردان و زنان معین می باشد كه از جمله آنها عبارتند از:

زن و شوهر در خانه باید با هم هماهنگ باشند ، نسبت به هم اظهار علاقه و محبت كنند و یكدیگر را به صبر توصیه نمایند. در نزد دیگران همدیگر را شما صدا كنند تا در ارتباط روحی با دیگران نیز از یكدیگر راضی و خرسند شوند.دیدن خطا و تقصیر و خود را به فراموشی زدن از عالیترین حالات روحی و پر قیمت ترین صفات انسانی است.

مكارم اخلاق و حسن خلق آنچنان با ارزش و والاست كه رسول با كرامت اسلام آن را علت بعثت خود اعلام فرموده:" انما بعثت لاتمم مكارم الاخلاق "این است و جز این نیست كه مبعوث شدم تا مكارم اخلاق را كامل كنم.

فرآوری: مریم عطاریان

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع:

خانواده و مسائل همسران جوان تالیف:دكتر علی قائمی؛

اسلام و تعلیم و تربیت تالیف: ابراهیم امینی؛

نظام خانواده در اسلام تالیف: حسین انصاریان ؛

و مرکز مشاوره دانشگاه گیلان همراه با تغییرات و اضافات

مطالب مرتبط:

آئین نامه بحث های زناشویی

من و همسرم بلد نیستیم، حرف بزنیم

دروغ های من و همسرم !

موانع آرامش همسران

یادگیری شنا در زندگی زناشویی

فرمولی برای حل اختلاف در خانه

اصولی برای زندگی زناشویی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.