تبیان، دستیار زندگی
تشنگان دین مبین اسلام و معارف حقه آن منتظر ابلاغ این دین در سراسر دنیا هستند و از اولیه ترین نیاز های این تبلیغ بین الملل، دانستن زبان خارجه است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مرکز زبان حوزه علمیه

مرکز زبان حوزه علمیه

تشنگان دین مبین اسلام و معارف حقه آن منتظر ابلاغ این دین در سراسر دنیا هستند و از اولیه ترین نیاز های این تبلیغ بین الملل، دانستن زبان خارجه است.

با توجه به وسعت و سرعت بالای ارتباطات در دنیای کنونی دانستن زبان های بین المللی از اهمیت فراوانی برخوردار می باشد. کسانی که بتوانند به علوم فراگیر و زبان های جهانی آشنایی داشته باشند بیش از سایرین می توانند منظور و مقصود و نظرات خود را به دیگران منتقل کنند.

کسانی که خود را عقب کشیده و با تکیه به دانسته های خویش و بدون توجه به حرکت عمومی مردم دنیا، فعالیت خود را دارند، به مرور منزوی شده و به تدریج طرد می شوند.

حوزه علمیه که یکی از نهاد های علمی و معنوی مهم بشمار می رود باید بداند که دانستن علوم روز و زبان های خارجه می تواند حوزه را در عرصه جهانی نیز مطرح کند.

به علاوه تشنگان دین مبین اسلام و معارف حقه آن منتظر ابلاغ این دین در سراسر دنیا هستند و از اولیه ترین نیاز های این تبلیغ بین الملل، دانستن زبان خارجه است.

جهان شمولی اسلام، مبارزه با شبهات وارداتی، تبلیغ بین الملل اسلامی همه و همه از دلایلی ست که ضرورت یاد گیری زبان خارجی را برای طلبه اثبات می کند.

مقام معظم رهبری فواید یادگیری زبان خارجی را برای طلاب چنین بیان می دارند:

«امروز هم ، آن كسانی می‌‌توانند این انقلاب را اداره كنند و به پیروزی نهایی برسانند و رسوخ و عمق لازم را به اندیشه ای كه حاكم بر این انقلاب است ، ببخشند كه از مسایل مطلع باشند؛شعارهای مناسب را مطرح كنند؛ خطرات این دوره را ـ كه با خطرات دوره قبل خیلی فرق دارد و خیلی پیچیده تر است ـ تشخیص بدهند؛ دشمن و دشمنی‌ها را بشناسد و راه مقابله با آنها را مطلع باشد. این، چگونه امكان خواهد یافت؟ وقتی كه انسان، دید جهانی صحیح و نافع و قوی یی داشته باشد.

ارتباط شما با مسایل جهانی ، با فرهنگهای جهانی ، با مطبوعات جهانی، با كتابها، با نوشتجا‌ت و با پیشرفهای فرهنگی و علمی از این نظر فوق العاده حائز اهمیت است كه شما را تكمیل خواهد كرد… شما از اول انقلاب نگاه كنید…

مرحوم شهید بهشتی را به عنوان یك مثال ببنید . او آدمی بود كه با مسایل جهانی مرتبط و متصل بود. از خصوصیات شهید عزیزمان این بود كه دو زبان خارجی را خوب می‌‌دانست.

ایشان در محافل، هم به زبان آلمانی و هم به زبان انگلیسی، می‌‌توانست سخنرانی كند. البته زبان عربی را هم بلد بود و به این زبان سخنرانی می‌‌كرد. خود این آشنایی با زبان بیگا‌‌‌‌نه، به این مرد چنین تمكنی داده بود، و آن بصیرت بود.

این یك طرف قضیه است. طرف دیگر قضیه ـ كه اهمیتش از این كمتر نیست ـ جنبه فعالیت و فاعلیت و نفوذ شماست؛ هنگامی‌‌ كه با این ابزار یعنی ابزار زبان خارجی مجهز بشوید. این هم یك بعد دیگر است؛ همان اثر گذاشتن روی افكار دیگران. بالاخره ، مترجم نخواهد توانست حرف دل انسان را ـ آن چنان كه انسان می‌‌خواهد ـ بیان كند. ..

امروز در جامعه ما، آن كسانی كه بتوانند با زبانهای زنده دنیا صحبت كنند و معارف الهی و پیشرفتهای فكری و فرهنگ اسلامی را برسانند، خیلی كم هستند و این خلأ ، باید به گونه ای پر شود.»[1]

همچنین می فرمایند:

... ما اگر زمان را کوتاه کنیم، بعد در این مدت، چیزهای دیگری هم یاد خواهیم گرفت . اگر در وقت صرفه جویی کنیم، طلبه می تواند به تعلیم زبان خارجی هم بپردازد .[2]

هر چند فقدان درس زبان خارجی در بین دروس رسمی حوزه حس می شود اما خوشبختانه مراکزی مانند مرکز آموزش زبان حوزه به وجود آمده اند تا در راستای زبان آموزی به طلاب فعالیت کنند.

مرکزآموزش زبان به عنوان بازوی علمی تخصصی حوزه به منظور راهبری، مدیریت،ارتقاء سطح علمی واجرای آموزشهای مورد نیاز حوزه ی علمیه در زمینه ی زبان و ارتباطات بین المللی می باشد.

سابقه ی فعالیت این مرکزدر زبان عربی همزمان با تأسیس مدرسه ی معصومیه «س» در سال 68 می باشد که براثر تلاشهای صورت گرفته و بروز نشانه های موفقیت،در مدارس دیگر حوزه ی علمیه قم وحتی برخی ازحوزه های شهرستانها نیزبا مساعدت آن مرکزدوره های آموزش زبان دایر گردید.

با توجه به موفقیت ودرخواست طلاب ، زبان انگلیسی وفرانسه نیزازسال 84به گستره ی فعالیتهای آموزشی مرکز به صورت فراگیر برای عموم طلاب افزوده شد وهم اکنون این مرکز با پیشینه ی20ساله به عنوان نهاد مستقل حوزوی زیر نظر معاونت آموزش حوزه های علمیه فعالیت خود را از سال 1388 آغاز نموده است وپذیرای عموم طلاب می باشد.

توسعه ی سرمایه های انسانی درحوزه ی تحقیق وپژوهش ، ترجمه وتدریس ،تبلیغ ومناظره به زبانهای انگلیسی،عربی،فرانسه ودیگر زبانهای زنده ی دنیا  از اهداف اصلی این مرکز است. این مرکز در چهار حوزه فعالیت اصلی دارد:

•برگزاری دوره های زبان در سطوح مختلف به صورت ترمیک مطابق با استانداردهای آموزش زبان

•برگزاری دوره های تخصصی برای اساتید زبانها

•طراحی وتولید محصولات آموزشی مناسب با سطوح مختلف زبان در حوزه

•مشاوره و برنامه ریزی آموزشی طلاب در زمینه فرا گیری زبانها [3]

امیدست این مرکز بتواند با تبلیغات مناسب و ایجاد انگیزه در طلاب و آموزش های مفید، مشکل حوزه های علمیه را در این راستا حل کرده و طلاب را برای تبلیغ بین الملل و رساندن پیام اسلام و حوزه به سراسر جهان آماده سازد.


پی نوشت ها:

[1] سخنرانی در دیدار با طلاب مدرسه علمیه در راه حق، 7/6/63.

[2] سخنرانی در جمع فضلا و نخبگان حوزه ی علمیه، 14/9/74 .

[3]  سایت مرکز زبان آموزش حوزه؛ http://www.qomllc.com

تهیه و فرآوری:احمد اولیائی-گروه حوزه علیمه تبیان