تبیان، دستیار زندگی
سرباز شهید یوسف حیدری که در سال‌های دفاع‌مقدس جمعی لشکر 58 تکاور بود، در منطقه نفت‌شهر هنگامی که با یورش تانک‌های دشمن روبرو می‌شود مانند شهید حسین فهمیده، تعدادی نارنجک را با خود حمل کرده و خود و تانک دشمن را منهدم می‌کند و در راه انقلاب و کشور شهید می‌ش
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شهیدی با نارنجک در زیر تانک


سرباز شهید یوسف حیدری که در سال‌های دفاع‌مقدس جمعی لشکر 58 تکاور بود، در منطقه نفت‌شهر هنگامی که با یورش تانک‌های دشمن روبرو می‌شود مانند شهید حسین فهمیده، تعدادی نارنجک را با خود حمل کرده و خود و تانک دشمن را منهدم می‌کند و در راه انقلاب و کشور شهید می‌شود.
شهیدی با نارنجک در زیر تانک

شهید حیدری تاریخ 01/05/1347 در تبریز چشم به جهان گشود و در 18/04/ 1366 به خدمت سربازی اعزام شد. وی در یگان گردان 744 تیپ 2 لشگر 58 ذوالفقار آماده دفاع از میهن اسلامی شد و خدمت کرد تا 31/04/1367 در نفت شهر جام شهادت رو نوشید.

از پدر این شهید بزرگوار ر مراسم تجلیل از حماسه‌سازان ارتش که با حضور حجت‌الاسلام آل هاشم ریاست عقیدتی سیاسی ارتش، امیر هاشمی معاون عملیاتی ارتش، امیر اسماعیل‌زاده ریاست سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش، امیر سیفی معاون نیروی انسانی ارتش، امیر تقی‌خانی معاون هماهنگ‌کننده، روابط‌عمومی و تبلیغات، سردار خضرایی مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس و جمعی از خانواده‌های ارتش در سالن خلیج‌فارس به باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، تجلیل شد و یادی از جوانمردی او کردند.

حجت‌الاسلام آل هاشم ریاست عقیدتی سیاسی ارتش گفت: انقلاب اسلامی در قرن بیستم یکی از رویدادهایی است که نه تنها چهره‌ای را تغییر داد بلکه تأثیرات روزمره فراوانی در جهان برجای گذاشت.

وی افزود: در آن دوران دو ابرقدرت اگر چه در همه جا با هم رقابت می‌کردند اما در مواجه با ایران که شعار نه غربی، نه شرقی سر می‌داد با هم، هم نظر و یکی شدند و با تحریک صدام جنگ گسترده‌ای را علیه ما آغاز کردند.

رئیس عقیدتی سیاسی ارتش گفت: در شهریور 59 با حمله هوایی و تعرض زمینی جنگ 8 ساله‌ای را علیه ما آغاز کردند. در آن زمان نیروی هوایی ساعاتی پس از آغاز جنگ با 140 فروند قلب عراق را مورد هدف قرار داد.

نیروی دریایی کشورمان طوری نیروی دریایی عراق را مورد حمله قرار داد که آنان نتوانستند تا پایان جنگ سازماندهی خود را به دست آوردند و به دنبال آن نیروی زمینی، هوانیروز و نیروهای دیگر نقش اصلی خود را نشان دادند.

شهیدی با نارنجک در زیر تانک

وی گفت: جنگ تحمیلی اگر چه صدمات انسانی و مالی به همراه داشت اما پیامدهای مثبت زیادی نیز داشته است و موجب خلق ارزش‌های دینی و انسانی گردید و آثار و برکات دیگری داشت و آن نمایاندن چهره ریاکارانه ابرقدرت‌ها بود و درس‌های فراوانی برای ملت‌های جهان داشت و موجب افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس ملی شد. حال باید این سۆال را پرسید چرا ما باید هفته دفاع مقدس را گرامی بداریم.

در پاسخ باید گفت: اهداف دشمن از جنگ عبارتند از 1 براندازی نظام، 2 تصرف خاک عظیم کشورمان به ویژه استان خوزستان، 3 تجزیه کشور 4 تسلط بر نفس 5 جلوگیری از صدور انقلاب اسلامی که این بیداری اسلامی نشأت‌گرفته از صدور انقلاب ایران است و دشمن به این شکل از اهداف خود نرسید.

اهداف دشمن از جنگ عبارتند از 1 براندازی نظام، 2 تصرف خاک عظیم کشورمان به ویژه استان خوزستان، 3 تجزیه کشور 4 تسلط بر نفس 5 جلوگیری از صدور انقلاب اسلامی که این بیداری اسلامی نشأت‌گرفته از صدور انقلاب ایران است

در پایان مراسم از امیر سرتیپ ستاد پرویز هاشمی دولت رمضان‌زاده خانواده سرتیپ دوم نصیر شکرریز، علی‌اکبر مهرابی، سیدفرامرز حسینی، یدالله گودرزی، خانواده سرباز شهید سپهر حیدری، سرتیپ دوم ستاد شاهرخ شهرام، بهروز حامدی راد، سروان بهرام سهرابی، سرتیپ دوم خلبان بازنشسته حسن بنی‌آدم، سرهنگ کوهزاد تیموری، دریا دوم ستاد علی بابایی، ناو فرمان بازنشسته آزاده عبدالمجید ده‌بزرگی، ناوی جانباز منصور حیدری تأمینی، سرتیپ دوم جانباز غلامرضا رهبر، سرتیپ دوم ستاد محمود بیگی، سرتیپ دوم ستاد پرویز صادقی، خانواده مرحوم سرتیپ دوم ستاد، سیابخش نصیری، سرهنگ شهید ابراهیم مهران راد، سروان علی وطنی و استوار دوم جانباز بازنشسته محمدصادق حمیدی، با اهداء لوح تقدیر و هدایا تجلیل به عمل آمد.

شهیدی با نارنجک در زیر تانک

در این مراسم رئیس باغ موزه دفاع مقدس نیز به سخنرانی پرداخت و گفت: کشور ما همواره در بیست سال گذشته شاهد شاهان بی خرد و سیاستمداران بی کیفیت بوده که موفق شدند یک میلیون کیلومتر از خاک ما را بدون جنگ به بیگانگان تقدیم کنند و این در حالی است که طی هشت سال دفاع مقدس علی رغم فشارهای فرا منطقه‌ای و منطقه‌ای حتی وجبی از خاک کشور ما در اختیار دشمن قرار نگرفت.

سردار جواد خضرایی گفت: پس از دفاع مقدس برداشت‌های مختصری از این دوران وجود داشته است که تمامی آن‌ها در قالب و تجهیزات دفاع مقدس انجام می‌شد.

وی ادامه داد: آن صحنه‌ها نتوانست بخش اعظمی از دلاوری‌های هشت سال دفاع مقدس را منصه ظهور گذاشته و به نحو ممکن معرفی کند، چرا که عملاً کارکردهای دفاع مقدس با ارائه ابزار امکان پذیر نبود.

سردار خضرایی تصریح کرد: تاریخ طولانی از دفاع مقدس می‌گذرد اما کارکردهای ارزشی هنوز مهجور مانده و کسی آن‌ها را به خوبی بیان نکرده است.

رئیس باغ موزه دفاع مقدس اظهار داشت: کشور ما ظرف 20 سال گذشته شاهد شاهان بی‌خرد و سیاستمداران بی‌کفایتی بوده که یک میلیون کیلومتر از خاک ما را بدون جنگ به بیگانگان تقدیم کردند و این در حالی است که در هشت سال دفاع مقدس علی رغم تمامی فشارهای منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای حتی وجبی از خاک کشورمان منفک نشد و در اختیار دشمن قرار نگرفت.

صحنه‌ها نتوانست بخش اعظمی از دلاوری‌های هشت سال دفاع مقدس را منصه ظهور گذاشته و به نحو ممکن معرفی کند، چرا که عملاً کارکردهای دفاع مقدس با ارائه ابزار امکان پذیر نبود

خضرایی با بیان این که آن چه در هشت سال دفاع مقدس انجام شد رویارویی سلاح‌ها نبود تصریح کرد: جبهه حق همواره دچار کاستی‌هایی بود و آن چه که این کمبودها را جبران می‌کرد مقاومت و ایثار و گذشت پدران و سرافرازان جمهوری اسلامی ایران بود.

وی با تاکید بر اینکه به نمایش گذاشتن دوران تاریخی دفاع مقدس و عظمت آن جز با خوب تعریف کردن این دوران تاریخی امکان پذیر نیست تصریح کرد: بعد از بیش از دو دهه با همت بخشی از رزمندگان فضایی به نام باغ موزه دفاع مقدس با کارکردهای مختلف ایجاد کردیم که امیدوارم بخشی از آن تاریخ ارزشمند را به نمایش بگذارد.

شهیدی با نارنجک در زیر تانک

سردار خضرایی با اشاره به نقش پررنگ و موثر مردم در دوران دفاع مقدس اظهار داشت: در دفاع مقدس مردم همواره نقش مهمی به ویژه در پشت جبهه‌ها داشتند که باید این نقش پررنگ به نسل‌های بعدی انتقال داده شود.

رئیس باغ موزه دفاع مقدس با تاکید بر اینکه دوران دفاع مقدس را از چندین مقطع مختلف نوشت اظهار داشت: فرماندهان جمهوری اسلامی که متأسفانه جایشان در این جلسه خالی است بنده را مورد لطف قرار دادند تا واقعیت‌های دفاع مقدس گفته شود و در این دو سال همکاری نزدیکی را با فرماندهان ارتش شاهد بودم.

سردار خضرایی ادامه داد: باید از امیر سیفی و امیراسماعیلی در این جلسه نام ببرم که در این مدت با ما همکاری داشتند و امروز این همکاری‌ها همواره ادامه دارد.

وی تاکید کرد: دفاع مقدس نه تنها تاریخ ساز، بلکه می‌تواند تمدن ساز باشد تمدنی که حامل مکتب توحیدی و اخلاقی برای تمام دنیا باشد.

سردار خضرایی با اشاره به نقش پررنگ ارتش جمهوری در دفاع مقدس خاطر نشان کرد: بخش عظیمی از الهامات دفاع مقدس در اختیار رزمندگانی است که سلاح در دست داشته‌اند هر چند ما ممکن است در کارکردها دچار خطا شویم و خود را در قبال شهدای دفاع مقدس و شما مسئول و مدیون می‌دانیم که راه برون رفت از آن در همدلی با یکدیگر است.

در این مراسم که با تلاوت قرآن و مارش نظامی آغاز شده بود، باغ موزه دفاع مقدس با گروه سرود نوجوانان و یک نمایش از میهمانان پذیرایی کرد.

سامیه امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان