تبیان، دستیار زندگی
همه والدین در پی این هستند که فرزندان خود را خوب تربیت کنند، اما باید دانست که لازمه تربیت درست فرزندان، رعایت یکسری اصول و شرایط است که بدون آن‌ها، تربیت صحیح فرزندان امکان‌پذیر نیست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

5 اصل تربیت اخلاقی فرزندان


همه والدین در پی این هستند که فرزندان خود را خوب تربیت کنند، اما باید دانست که لازمه تربیت درست فرزندان، رعایت یکسری اصول و شرایط است که بدون آن‌ها، تربیت صحیح فرزندان امکان‌پذیر نیست.


تربیت

این اصول تربیت فرزندان در دین اسلام مورد تاکید قرار گرفته‌اند که این امر، ظرافت نگاه این دین آسمانی را به پرورش فرزندان نشان می‌دهد.

توجه پدران و مادران به اصول صحیح اخلاقی

دین اسلام تاکید دارد از هنگامی که نطفه در صلب پدران است، تا هنگام انعقاد نطفه و دوران بارداری و شیر خوردن کودک و... باید اصول و ضوابطی توسط پدر و مادر رعایت شوند. آن‌ها با رعایت این اصول صحیح، اولین پایه تربیتی را در وجود فرزندان جایگزین می‌سازند، چرا که سامان‌دهی تربیت دینی و اخلاقی، از همان ابتدای امر شکل می‌گیرد.

پدران و مادران باید بدانند از آن روز که کودک به اختیار خود چشم‌ها را می‌گرداند و با انتخاب خود دست و پای خود را حرکت می‌دهد، تمام حرکات و سکون‌های پدر و مادر را در نظر داشته است. گویی نوار مغز کودک، همه رفتار آن‌ها را ثبت و ضبط کرده و این سرمایه علمی، برای تشکیل شخصیت وجودی او و بلکه برای زمینه‌سازی پذیرش تذکرات تربیتی مورد نیاز، موثر است.

ارتباط با خداوند

والدین و مربیان باید کودک را از آغازین روزهای زندگی که نیروی پذیرشش بیدار می‌شود، با مبدأ هستی آشنا کرده و خدای متعال را به او بشناسانند. آن‌ها باید در پیدایش ارتباط او با این نیروی عظیم، تمام تلاش خود را انجام دهند و کودک را به خدایش متکی سازند. سپس باید او را به این آگاهی و باور برسانند که اگر توان بازوان او به حکیم و علیمی که مبدأ عالم است، وصل شود، هیچ چیزی برایش مشکل نخواهد بود. همه چیز در اختیار خداست و همه چیز مقابل قدرت او کوچک است.

آگاهی والدین از اهمیت تربیت فرزندان

اصل بعدی در پرورش درست فرزند، آگاهی لازم والدین از اهمیت تربیت است. امام سجاد (ع) خطاب به فردی می‌فرماید: تو مسئول فرزندت هستی که اخلاق پسندیده و ادب نیکو به او بیاموزی و فرزندت را به سوی خدایش هدایت کنی. پیامبر اکرم (ص) نیز می‌فرمایند: فرزندان خود را گرامی بدارید و به آنان، نیکویی و آداب زندگی را بیاموزید.

پیامبر اکرم (ص) نیز می‌فرمایند: فرزندان خود را گرامی بدارید و به آنان، نیکویی و آداب زندگی را بیاموزید.

دوری از تحقیر

والدین نباید هرگز کودک را تحقیر کنند. رفتار و کردار پدر و مادر، باید به گونه‌ای باشد که برای فرزندان، عقده‌ساز نباشد. حضرت علی (ع) می‌فرمایند: هرگز زبان به ملامت زیاد نگشایید که موجب افروخته شدن آتش لجاجت و استقامت در بدی است. امام صادق (ع) نیز می‌فرمایند؛ خداوند، رحمت خود را بر فردی نازل کند که فرزند خود را به نیکی وادارد. عرض شد؛ چگونه؟ فرمود؛ بر او آسان بگیرد و کار سنگین و مشکل از او نخواهد و با تحقیر و ملامت، او را به گناه نکشاند و هرگز به او دروغ نگوید.

بها دادن و تشویق

پنجمین اصل، آن است که شخصیت کودک را با کرامت و تشویق، پرورش دهد؛ زیرا فرومایگی و کمبود شخصیت فرد، موجب می‌شود که دست به ناهنجاری بزند. امام موسی بن جعفر (ع) می‌فرمایند: کسی که شخصیت لازم را ندارد و خود را بس کوچک و حقیر می‌شمارد، هرگز از شر او در امان مباش.

منبع: مهر


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: neka57

برگرفته از انجمن: تعلیم و تربیت

مطالب مرتبط:

تربیت فرزندان، از منظر دین

قرآن و شاخص‌های تربیت دینی

آثار تربیتی تکریم و احترام کودک

وظیفه و نقش پدر د‌ر تربیت فرزند‌ان

كودك را با ادب تربیت كنیم