تبیان، دستیار زندگی
برخی گروههای افراطی روز گذشته هنگام خروج رییس جمهور از پاویون در فرودگاه مهرآباد نظم را به هم ریخته و حاشیه آفرینی کردند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دردسرهای یک تماس برای روحانی


برخی گروههای افراطی روز گذشته هنگام خروج رییس جمهور از پاویون در فرودگاه مهرآباد  نظم را به هم ریخته و حاشیه آفرینی کردند.


ورود روحانی

روز گذشته بنا به سنتی که در چند سال اخیر ایجاد شده است، حامیان رییس جمهور جدید کشورمان برای استقبال از  بازگشت وی از سفر نیویورک به فرودگاه مهرآباد تهران رفته بودند. این سنت چند ساله در واقع پس از موضع گیری های محمود احمدی نژاد رییس جمهور پیشین کشورمان ایجاد شد که همیشه حامیانش پس از این گونه سفرها از وی تجلیل می کردند. پس از مذاکرات فشرده نیویورک با کشورهای مختلف و انتشار خبر مذاکرات ظریف و کری و هم چنین تماس روحانی و اوباما افکار عمومی نسبت به این مساله حساسیت بیشتری پیدا کردند. جمعه شب در برخی شبکه های اجتماعی پیشنهاد حضور در فرودگاه مهرآباد و استقبال از دکتر روحانی مطرح شد. اما بلافاصله نهاد ریاست جمهوری ضمن تشکر  از هواداران و حامیان، از انها  خواست که در فرودگاه حاضر نشوند. اما نهایتا طبق گزارش خبرگزاری ها صدها و طبق برخی گزارشها نزدیک به هزار مستقبل به فرودگاه رفته بودند.

اما نکته عجیب و قابل تامل سازماندهی فوری عده ای از مخالفان سیاست های دولت بود. صبح روز شنبه خبر از برخی پیامکها شنیده شد که مخالفان مذاکرات و نتایج را به فرودگاه دعوت می کرد. عده ای که متاسفانه با رفتارهای خودسرانه و جاهلانه خود صحنه های ناهنجار و تاسف آوری را آفریدند.

در واقع پیشی گرفتن از سیاستهای رهبر معظم انقلاب و تفسیرهای فردی و دلبخواهانه از نظرات ایشان، زمینه انحراف را فراهم می سازد.  ممکن است عده و گروهی با مذاکره مستقیم با آمریکا مخالف باشند، اما بعید به نظر می رسد وقتی دکتر روحانی در بسیاری از مصاحبه ها و رسانه ها اعلام می کند من دارای اختیار و اجازه  تام برای مذاکره هستم و کسی آن را تکذیب نمی کند، این حرف نادرست باشد

از استقبال عاطفی تا حاشیه سازی عده ای محدود

روز گذشته پس از استقبال دکتر ولایتی نماینده و مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی و برخی مسوولین از رییس جمهور و انجام مصاحبه و  تشریفات معمول  خودرو رییس جمهور از محوطه خارج شد و با استقبال هواداران و حامیانش روبرو شد. دکتر با استقبال جمعی از جوانان حامی مواضع هیات ایرانی در نیویورک مواجه شده بود که برای ورود او حلقه انسانی تشکیل دادند و گوسفند قربانی کردند.  رییس جمهور هم برای دقایقی به ابراز احساسات مردم که با شعارهای صل علی محمد یاور رهبر آمد، روحانی روحانی تشکر تشکر، و صل علی محمد بوی بهشتی آمد و با در دست داشتن پلاکاردهایی که در آنها از مواضع رییس جمهور و حضور هیات ایرانی در سازمان ملل تقدیر شده بود، پاسخ گفت.

ورود روحانی

استقبال کنندگان همچنین تا مسیری خودروی حامل رئیس جمهور را همراهی کرده و در حمایت از وی شعار دادند. در طرف مقابل گروه مخالف تجمع کرده بودند.  خبرگزاری ها تعداد این افراد را زیر صد نفر گزارش داده اند.  این افراد که از صبح در این محل حاضر شده بودند با تدبیر  نیروی انتظامی در فضایی بعد از مستقبلین مستقر شده بودند. به محض خروج خودروی آقای روحانی این افراد به بهانه نماز جماعت در وسط خیابان اقدام به برگزاری نماز کردند و عملا مسیر را بند آوردند. این در حالی بود که به دلیل ازدحام جمعیت خودروی رئیس جمهور مسیر دیگری برای عبور در اختیار نداشت.

تابناک گزارش داده در میان این افراد، چهره‌های شناخته شده‌ای از برخی گروه‌های شناخته شده سیاسی به چشم می خورد. این افراد در واکنش به اعتراض مردم به اقدام آنان، از واجب بودن فریضه نماز سخن گفتند.

اما متاسفانه اقدامات این گروه حاشیه ساز به اینجا محدود نشد.  آنها که به مذاکره تلفنی روحانی اوباما ظاهرا معترض بودند، عملا خلاف مصالح ملی ما عمل کردند.  این افراد  به محض عبور خودرو رییس جمهور ، با پرتاب کفش خود به سوی خودروی رئیس جمهور سعی در ایجاد اغتشاش در فضا را داشتند.

رفتارهای هتاکانه و حاشیه سازی با مخالفت عقلایی تفاوت دارد. باید توجه داشت که به هر بهانه و دلیلی، مسدود کردن مسیر رییس جمهور به بهانه نماز، خوابیدن و نشستن روبروی خودروی حامل وی، پرتاب کفش به سوی منتخب ملت که حکم ریاست جمهوری وی به تازگی از سوی رهبری تنفیذ شده است نشانه افراط، عملکرد نابخردانه و ناپختگی سیاسی است

این افراد همچنین با چند تن از خبرنگاران درگیر شده و خساراتی را به تجهیزات برخی خبرنگاران وارد کردند.

همچنین یکی از محافظان رئیس جمهور توسط این افراد مورد ضرب و جرح قرار گرفت. نکته طنز ماجرا در این بود که برخی از این افراد سعی داشتند خودشان را زیر ماشین رئیس جمهور بیندازند. این افراد ادعا می کردند ماشین رییس جمهور باید از روی آنها رد شود، و الا از کف خیابان بلند نمی شوند!

گروه های خودسر؟خودجوش و یا فشار؟

درباره رفتارهای حاشیه ساز و تلخ روز گذشته این گروه معدود پر هیاهو یه نکات زیر  باید اشاره شود:

ورود روحانی

1-  افرادی که مدعی حمایت از ارزشها و اصول انقلابند می بایست به مهمترین اصل انقلاب یعنی ولایت باورمند و عملا ملتزم باشند. در واقع پیشی گرفتن از سیاستهای رهبر معظم انقلاب و تفسیرهای فردی و دلبخواهانه از نظرات ایشان، زمینه انحراف را فراهم می سازد.  ممکن است عده و گروهی با مذاکره مستقیم با آمریکا مخالف باشند، اما بعید به نظر می رسد وقتی دکتر روحانی در بسیاری از مصاحبه ها و رسانه ها اعلام می کند من دارای اختیار و اجازه  تام برای مذاکره هستم و کسی آن را تکذیب نمی کند، این حرف نادرست باشد.  اگرچه برخی تلاش کردند مفهوم نرمش قهرمانانه را دقیقا برعکس تفسیر کنند، اما به نظر می رسد سیاست کلی فعلی نظام بنا بر اصول حکمت، عزت و مصلحت مذاکره برای منافع ملی بی جنجال و ماجرا سازی است.

2-  در یک جامعه آزاد ،همیشه باید مخالفان بتوانند به آسانی و بدون تبعیض و فشار به سیاستهای دولت اعتراض کنند. در این حرف شکی نیست و امیدواریم این مساله نهادینه شده و به شکل یک سنت حسنه سیاسی در همه ادوار درآید. اما سخن آنجاست که رفتارهای هتاکانه و حاشیه سازی با مخالفت عقلایی تفاوت دارد. باید توجه داشت که به هر بهانه و دلیلی، مسدود کردن مسیر رییس جمهور به بهانه نماز، خوابیدن و نشستن روبروی خودروی حامل وی، پرتاب کفش به سوی منتخب ملت که حکم ریاست جمهوری وی به تازگی از سوی رهبری تنفیذ شده است نشانه افراط، عملکرد نابخردانه و ناپختگی سیاسی است.

اگرچه برخی تلاش کردند مفهوم نرمش قهرمانانه را دقیقا برعکس تفسیر کنند، اما به نظر می رسد سیاست کلی فعلی نظام بنا بر اصول حکمت، عزت و مصلحت مذاکره برای منافع ملی بی جنجال و ماجرا سازی است

3-   ما مشابه این رفتارها را  در شعار دادن علیه حاج سید حسن خمینی در روز رحلت امام ، اخلال در سخنرانی حجت الاسلام ناطق نوری و نهایتا  مراسم روز 22 بهمن سال گذشته در قم  علیه آقای لاریجانی مشاهده کرده ایم. عده ای با سلیقه سیاسی خاص بر این باورند که محقند هر اقدامی را علیه افرادی که با آنها مخالفت سیاسی دارند انجام دهند. متاسفانه در موارد گذشته برخورد جدی و قانونی با حاشیه سازان و اهانت کنندگان صورت نگرفت. به نظر می رسد در این مقطع زمانی ،ضمن لزوم  احترام به مخالفان عقلایی که نظر خود را با شعارها و حضور خود نشان دادند ، باید جدا با اهانت کنندگان و حاشیه سازان برخورد گردد و گرنه مجددا امکان ایجاد این صحنه های تلخ و عجیب وجود دارد.

4- نهایتا باید توجه داشت که سیاستگذار کلی سیاست خارجی کشورمان رهبر انقلاب می باشند. این افراد که ادعای ارزشی بودن دارند می بایست برای نیافتادن در دامی که خوارج با خود محوری، بی توجهی به ولایت و افراط در صدر اسلام در آن افتاندند، به شکل جدی در عملکرد خود تجدید نظر کرده و بدانند که نباید این گونه و بی محابا به اقدامات تند دست بزنند. اگرچه ما در یک مرحله حساس در سیاست خارجی به سر می بریم اما این گونه افراد باید بدانند در صورت لزوم رهبری وارد شده و نظرات خود را شفاف بیان خواهند داشت .

یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان