تبیان، دستیار زندگی
به جهت استفاده از سیلورلایت در طراحی سامانه امکان کپی پیست کردن متون از نرم افزارهایی مانند آفیس و ورد به ادیتور سامانه ثبت آنی وجود ندارد و صرفا باید فرم‌ها را با تایپ در سامانه درج کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ثبت «آنی» با سرعت «لاک‌پشتی»


به جهت استفاده از سیلورلایت در طراحی سامانه امکان کپی پیست کردن متون از نرم افزارهایی مانند آفیس و ورد به ادیتور سامانه ثبت آنی وجود ندارد و صرفا باید فرم‌ها را با تایپ در سامانه درج کرد.

اجرای طرح ثبت آنی سند از 26 شهریور 92 کلید خورد. طرحی که برای کاهش تخلفات در ثبت اسناد رسمی و رساندن آمار تخلفات به صفر اجرا شد.در اولین روز اجرای این طرح به گفته تویسرکانی، رئیس سازمان ثبت و اسناد رسمی کشور بیش‌از 25 هزار سند الکترونیک به ثبت رسید ه است، اما از همان روز آغازین اجرای طرح سیل گسترده انتقادات به نحوه اجرای آن در سراسر کشور به راه افتاد و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در دفاع از طرح ثبت آنی توضیح داد که در برخی مناطق ممکن است به دلیل مشکلات اینترنتی یا مشکلات خاص سخت‌افزاری نگرانی‌ها یا شکایاتی مطرح شده باشد که به همین دلیل ما در سطح استان‌ها کارگروه‌هایی را به طور اورژانسی فعال کرده ایم.

ثبت اسناد

هرچند آمار ثبت اسناد در کشور و سخنان رئیس سازمان ثبت خبر از موفقیت این طرح را به همراه داشت اما بسیاری از دفترداران و ارباب رجوع‌ها طی روزهای اخیر با شکایت از روند کند ثبت اسناد و طولانی شدن پروسه و حتی بی‌نتیجه ماندن کار، خواستار لغو این طرح و تعویق در اجرای آن تا زمان اصلاح طرح اولیه شدند.

ارائه خدمات الکترونیک بر اساس قانون

اما چرا ثبت آنی؟ براساس برنامه پنج ساله پنجم توسعه و ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد، به صراحت استفاده از امکانات و نرم‌افزارهای نوین و مکانیزه کردن فرآیندهای ثبتی به منظور شفاف‌سازی و بهبود کیفیت خدمات تأکید شده و در زمره تکالیف قانونی سازمان قرار گرفته است. طبق قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد تمامی ارگان‌ها و سازمان‌ها با هدف کاهش تخلفات و فساد اداری ملزم به الکترونیکی کردن خدمات خود هستند که این خود گامی مهم در کاهش انواع فساد خواهد بود.

استعلام همزمان از همه ارگان‌ها

اینکه سازمان ثبت اسناد رسمی بتواند تمامی استعلامات مورد نیاز مردم را به صورت االکترونیک برای ثبت اسناد انجام دهد شاید برای بسیاری از ما به نیاز ضروری تبدیل شده است به خصوص اگر یکبار به دام کلاهبردارانی که برای نمونه یک ملک را به چندین فرد می‌فروشند یا اجاره می‌دهند برخورد کرده باشیم از نبود بانک جامع اطلاعات در سازمان ثبت بسیار گله مند شده‌ایم.یا حتی زمانی که با ثبت در شبکه ای متصل به همه ارگان‌های مربوطه چون شهرداری و ثبت‌احوال به‌راحتی از انجام معامله با فردی که ممنوع المعامله شده با خبر می شویم خدمات کمی نیست اما برای تحقق این نیازعمومی قبل از هرچیزی باید بسترهای کار فراهم می‌شد.

ثبت روزانه یک سند به جای 10 سند

کریمی یکی از دفتر دارانی است که در گفت وگو با‌«قانون» با انتقاد از طرح ثبت آنی گفت: دفتر خانه ما از مخابرات اینترنت با حجم 2 گیگا‌بایت خریداری کرده‌ و 3 کاربر برای ثبت آنی نیز در دفتر مجهز به امکانات پیشرفته کامپیوتری شده‌اند اما در طی یک‌روز بیش از یک سند نمی توانیم ثبت کنیم در حالی که در روش سنتی روزانه حداقل 10 سند ثبت می‌کردیم. متاسفانه خارج از وقت اداری هم امکان ثبت وجود ندارد و فقط سیستم در زمان اداری باز می‌شود. احتمالا سرورسازمان امکان ورود روزانه بیش از 20 هزار کار بر را ندارد و گویا مدیران این سازمان هیچ برآوردی از تعداد کاربران آنلاین نداشته اند که باعث شده امروز ما از8 صبح تا 2 بعد از ظهر فقط یک سند ثبت کنیم. وی افزود: به مشکل پهنای باند و سرور سازمان ثبت، 3 مرحله‌ای بودن ثبت سند را هم اضافه کنید که برای رسیدن به مرحله دریافت یکتا شناسه مراحل کار 3برابر و کندی ارائه خدمات صد برابر شده است. کریمی معتقد است سازمان ثبت در اجرای این طرح عجله کرده است و این طرح نیازمند باز نگری است.

برای ثبت هر سند حداقل 20 بار امروز سیستم قطع شده است در حالی که ما اینتر نت 2 گیگابایت داریم و از لپ تاپ و سیستم‌های سخت افزاری و نرم افزاری روز دنیا استفاده می‌کنیم. مشکل از سیستم سخت‌افزاری یا کاربران ما نیست مشکل اصلی پهنای باند سازمان ثبت و نقص سرور این سازمان است. یکی دیگر از مشکلات ما ثبت پرینت سند در دفتر است که با فونت بسیار ریز پرینت می‌شود حتی امکان درشت کردن حروف را نداریم، حتی متصدی طراحی این سیستم یک بار هم خود این مراحل را برای تست انجام نداده است که بفهمد کاربران قادر به خواندن فرم‌ها بعد از پرینت نیستند

امکان خواندن پرینت‌های ثبتی وجود ندارد

سالاری دفتر دار دیگری است که از قطع شدن چندین باره شبکه در ثبت هر سند به«قانون»‌گفت: برای ثبت هر سند حداقل 20 بار امروز سیستم قطع شده است در حالی که ما اینتر نت 2 گیگابایت داریم و از لپ تاپ و سیستم‌های سخت افزاری و نرم افزاری روز دنیا استفاده می‌کنیم. مشکل از سیستم سخت‌افزاری یا کاربران ما نیست مشکل اصلی پهنای باند سازمان ثبت و نقص سرور این سازمان است. یکی دیگر از مشکلات ما ثبت پرینت سند در دفتر است که با فونت بسیار ریز پرینت می‌شود حتی امکان درشت کردن حروف را نداریم، حتی متصدی طراحی این سیستم یک بار هم خود این مراحل را برای تست انجام نداده است که بفهمد کاربران قادر به خواندن فرم‌ها بعد از پرینت نیستند.

نا رضایتی ارباب رجوع‌ها

محمدی کارمند دفتر اسناد رسمی است که یکی از مشکلات خود را عصبانیت ارباب‌رجوع‌ها دانست و به‌«قانون»گفت: این روزها ارباب‌رجوع‌ها که کارشان با تاخیر بسیار انجام می‌شود مشکل را از چشم ما می‌بینند و در نهایت به جای خرسندی از ثبت سندشان با نارضایتی دفتر را ترک می‌کنند. ما قادر به جلب رضایت ارباب رجوع‌ها نیستیم و فقط توهین می‌شنویم. باور کنید روزها از دیدن ارباب رجوع خوشحال نمی شویم زیرا پاسخگوی نیاز آن‌ها نیستیم کاری که به روش سنتی نیم ساعت طول می کشید امروز حداقل 2 ساعت طول می کشد. وی توضیح داد که فردی در زندان توانسته رضایت شاکی پرونده خود را جلب کند اما 4 روز است که ما نتوانسته ایم رضایت شاکی را ثبت کنیم تا خانواده او برای آزادی‌اش اقدامات حقوقی را انجام دهند.

فقط باید صبرتان را افزایش دید

یکی از افرادی که طی روزهای اخیر موفق به ثبت آنی سند خود شده نیز به «قانون» گفت: ثبت آنی برخلاف نامش سرعت تنظیم و ثبت سند را افزایش نداده است و در وضعیت فعلی باید بیش از قبل در انتظار تنظیم و ثبت سند در دفاتر اسناد رسمی می‌ماندم. باید به همه کسانی که این روزها به دفاتر اسناد رسمی برای انجام امور ثبتی خود مراجعه می‌کنند بگویم که با بالا بردن صبر و تحمل تان به دفتر خانه‌ها مراجعه کنید، زیرا من از 9 صبح در دفتر خانه بودم و ساعت 11موفق به امضای نهایی شدم در حالی که کاربران من راخوش شانس نامیدند که کارم بعد از 2 ساعت تمام شده است. به نظر بنده در ثبت آنی سند هم همان تشریفات سابق به‌انضمام ثبت اسامی و مشخصات سند در سامانه انجام می‌شود و به علت اینکه در پایان تنظیم و ثبت و امضای اصحاب سند با یک کلیک توسط سردفتر این اطلاعات به سرور سازمان ثبت منتقل و در کل ایران قابل دستیابی خواهد بود ملقب به ثبت آنی شده است در حالی که ثبت با کندی بسیار انجام می‌شود.

خلاء قانونی برای ثبت ازدواجهای زیر ۱۸ سال

علل بروز مشکلات در طرح ثبت آنی برای برخی دفاتر اسناد رسمی

بردیا صدرنوری در رابطه با انتقادات وارده به ثبت آنی به فارس گفته است که در اجرای طرح ثبت آنی معاملات که از 26 شهریور ماه آغاز شده تاکنون 68 هزار و 345 سند به ثبت رسیده است. وی افزود: از این تعداد 17 هزار و 994 سند بیع، 26 هزار و 725 سند وکالت،‌ 3 هزار و 429 سند رهنی و مابقی شامل انواع اسناد رسمی بوده است.مدیر IT سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ادامه با اشاره به ثبت 6 هزار و 338 سند از سوی دفترخانه‌های اسناد رسمی گفت: متأسفانه برخی از دفاتر با ابراز گلایه از عدم دسترسی به سیستم اظهاراتی خلاف واقع و علیه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور داشته‌اند و این در صورتی است که قطعی اینترنت به صورت مقطعی و کاهش سرعت و پهنای باند یکی از دلایل عدم دسترسی بوده است.صدرنوری در ادامه تصریح کرد: برخی از دفاتر اسناد رسمی باید در دوره آزمایشی این طرح دفاتر خود را به خطوط ارتباطی مورد نیاز مجهز می‌کردند که متأسفانه این کار صورت نگرفت.وی افزود: همچنین بی تمایلی برخی از افراد در استفاده از این سامانه و استفاده نکردن برخی از کاربران از سیستم در دوره آزمایشی مشکلاتی را رقم زده که باید با صبر و شکیبایی منتظر رفع آن‌ها باشیم.

سامانه به طور تمام وقت تحت مراقبت است

همچنین معاون اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز در واکنش به انتقادات گفت: از لحظه‌ای که سامانه ثبت آنی سند شروع به کار کرده است این سامانه به طور تمام وقت تحت مراقبت است و به طور مرتب گزارش‌گیری می‌شود و تا ساعت 11 روز - 31 شهریور ماه - 76 هزار سند در سامانه ثبت آنی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ثبت رسیده است. محمدمهدی انجم‌شعاع با بیان اینکه برای رفع این مشکل اقدامات جدی در دست انجام داریم، گفت: ما با سازمان اطلاعات و ارتباطات، ارتباط نزدیکی برقرار کردیم و برای افزایش پهنای باند اینترنت سازمان ثبت که دفترخانه‌ها از طریق آن باید به سامانه وصل شوند، هماهنگی بسیار خوبی شده است و در روزهای آینده وضعیت بهتری خواهیم داشت. همچنین برای افزایش توان فنی مرکز انفورماتیک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از حیث تعداد سرورها اقدامات خوبی در دست انجام است.انجم‌شعاع اظهار کرد: باید به یک مسئله توجه داشت و آن اینکه به هر حال استفاده از فناوری مجازی و شیوه‌های الکترونیک در کشور ما به طور طبیعی با مشکلاتی مواجه است. بانک‌ها و سایر دوایر دولتی نیز در طول روز لحظاتی با قطع سیستم یا کندی روبرو می‌شوند و ما هیچ وقت نباید این انتظار را داشته باشیم که یک سیستم با این عظمت در همان ابتدای کار با نمره کامل شروع به کار کند.وی گفت: در رابطه با مشکلات موجود در این زمینه آنچه مربوط به سازمان ثبت است به شدت در حال پیگیری است و در آنچه که مربوط به دفترخانه‌هاست، سردفتران باید دقت بیشتری کنند.معاون اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: البته در تمام مراکز استان‌ها گروه‌هایی مستقر هستند که پاسخگوی مشکلات سردفتران هستند و مرکز پاسخگویی تلفنی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز فعال است.انجم‌شعاع با بیان اینکه با پیشرفتی که در تنظیم اسناد داشتیم به‌نظر می‌رسد که در روزهای آینده وضع بهتری داشته باشیم.

در ثبت آنی سند هم همان تشریفات سابق به‌انضمام ثبت اسامی و مشخصات سند در سامانه انجام می‌شود و به علت اینکه در پایان تنظیم و ثبت و امضای اصحاب سند با یک کلیک توسط سردفتر این اطلاعات به سرور سازمان ثبت منتقل و در کل ایران قابل دستیابی خواهد بود ملقب به ثبت آنی شده است در حالی که ثبت با کندی بسیار انجام می‌شود

یک کاربر سیستم ثبت آنی که موفق به ثبت سند خود نشده است انتقادات خود را در وبلاگ یادداشت‌های سردفتر اسناد رسمی به شرح ذیل قرار داده است:

دفاتر چاپی در خصوص اتومبیل با فرمت ثابت موجود است که بهتر بود فرمت اولیه این دفاتر در سامانه رعایت می شد.

جدول مالیات نقل و انتقال اتومبیل در سامانه لحاظ نشده و باید مبلغ سند اتومبیل را دستی وارد کرد.

نیازی به قید کلمه اصالتا، در متن سندی که مالک و خریدار هر دو حضور به‌هم می رسانند نیست و اصولا، بهتر بود اطلاعات متعاملین به‌صورت پیوسته می آمد که از لحاظ نگارش سند نیز زیباتر به نظر می‌رسید.

شماره عوارض الزامی نشده اما شماره کارت سوخت که در صورت موافقت خریدار در مواردی مانند مفقود شدن یا اتومبیل‌های صفر که کارت سوختشان هنوز نرسیده است اجباری است.

مشخصات اتومبیل که در قسمت بالاتر از شرایط و متون حقوقی می آید زائد است و این فیلدها بعد از پرشدن باید در متون ثابت جایگزین می‌شد.

به علت اینکه یک شماره مرجع داریم لذا وارد کردن یک‌بار شماره مذکور کفایت می کند در صورتی‌که برای حق الثبت - مالیات - تحریر و... باید این شماره را مکررا در سامانه وارد کرد.

به جهت استفاده از سیلورلایت در طراحی سامانه امکان کپی پیست کردن متون از نرم افزارهایی مانند آفیس و ورد به ادیتور سامانه ثبت آنی وجود ندارد و صرفا باید فرم‌ها را با تایپ در سامانه درج کرد.

بخش حقوق تبیان


منبع: پایگاه خبری رسانه قانون