تبیان، دستیار زندگی
رئیس جمهور کشورمان در بدو ورود به تهران با اعلام این‌که در گفت‌وگوی تلفنی با اوباما به مذاکرات ایران با 1+5 و این‌که دریچه‌ای در این زمینه گشوده شده و باید از این فرصت استفاده کرد، اشاره کردیم تصریح کرد که اوباما نیز گفت در این ایده مشترک هستیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توضیحات روحانی درباره تماس اوباما


رئیس جمهور کشورمان در بدو ورود به تهران با اعلام این‌که در گفت‌وگوی تلفنی با اوباما به مذاکرات ایران با 1+5 و این‌که دریچه‌ای در این زمینه گشوده شده و باید از این فرصت استفاده کرد، اشاره کردیم تصریح کرد که اوباما نیز گفت در این ایده مشترک هستیم.


حسن روحانی در بدو ورود به تهران در جمع خبرنگاران ضمن تشریح نتایج سفر خود به نیویورک خبر داد که جام شیر دال که مدت‌ها در آمریکا بود، به ایران بازگردانده شد.

روحانی

وی همچنین در مورد گفت‌وگوی تلفنی خود با باراک اوباما، در روز گذشته و در آخرین لحظات سفرش به نیویورک گفت: درست در لحظه‌ای که آماده حرکت به سمت فرودگاه بودیم به من اطلاع دادند که کاخ سفید با نماینده‌ی دائم ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک تماس گرفته و اعلام کرده که آقای اوباما مایل است که چند دقیقه‌ گفت‌وگویی با ما داشته باشد.

رئیس جمهور ادامه داد: ما نیز این کار را انجام دادیم و موافقت شد و آنهابا سفیر ما تماس گرفتند و این مکالمه انجام شد.

وی در مورد مباحث مطرح شده در این مذاکره تلفنی گفت: از جمله مباحث مطرح شده در این زمینه مساله‌ی هسته‌یی بود.

رئیس جمهور ادامه داد: در این گفت و گو من بر حق ملت ایران در موضوع هسته‌یی تا کید و از آن به عنوان غرور ملی ایرانیان یاد کردم.

وی در ادامه توضیح مکالمه تلفنی خود با اوباما گفت: ما در این گفت و گوی تلفنی به مذاکرات ایران با 1+5 اشاره کردیم و این که دریچه‌ای در این زمینه گشوده شده و باید از این فرصت استفاده کرد؛ چرا که فرصت زیادی نیست و باید در این امر تسریع شود.

روحانی گفت: ایشان نیز گفتند که ما در این ایده مشترک هستیم و به وزیر خارجه خود دستور می‌دهیم که در این زمینه تسریع کند تا کار سرعت بیشتری پیدا کند.

حسن روحانی تاکید کرد: سیاست خارجی دولت یازدهم مبتنی بر منافع ملی ، مصالح ملی و در چارچوب عزت و مصلحت ایران و سیاست‌های کلی است که مقام معظم رهبری ترسیم کرده‌اند.

رئیس جمهور کشورمان همچنین در تشریح نتایج سفر 5 روزه خود به نیویورک، با اشاره به ملاقات‌هایی که در حاشیه این سفر داشته است گفت: در مجموع 13 ملاقات در جریان این سفر انجام شد.

وی به سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد ، اجلاس خلع سلاح و همچنین اجلاس وزرای خارجه‌ی غیر متعهدها اشاره کرد و گفت: در جریان این سفر با تعدادی از اندیشه‌کده‌های آمریکایی و اتاق‌های فکر در آنجا دیدار و گفت و گو داشتیم. در جلسه‌ی مجامع آسیایی و شورای روابط خارجی نیز صحبت کردیم. در پایان سفر نیز در یک کنفرانس مطبوعاتی حضور پیدا کردیم و به سوالات خبرنگاران پاسخ دادیم.

سیاست خارجی دولت یازدهم مبتنی بر منافع ملی ، مصالح ملی و در چارچوب عزت و مصلحت ایران و سیاست‌های کلی است که مقام معظم رهبری ترسیم کرده‌اند

رئیس جمهور همچنین با اشاره به گفت و گوهای خود با تعدادی از رسانه‌های معتبر آمریکایی و همچنین دیدار با اعضای جامعه اسلامی آمریکا تصریح کرد: از جمله برنامه‌های مهم این سفر حضور در جمع ایرانیان مقیم آمریکا بود. ایرانیان عزیزی که از راه‌های دور به نیویورک آمده بودند، جلسه پرشوری بود و همان نشاطی که ما در ایران و جامعه ایرانی احساس می‌کنیم وجود داشت و ما در واقع از این جلسه پرشور روحیه گرفتیم.

وی در تشریح موضوعات مهمی که در جریان این سفر مد نظر هیات ایرانی بود،تاکید کرد: موضوعات مهمی از جمله بحث هسته‌یی، امنیت جهانی و مساله‌ی سوریه، فلسطین و مبارزه با تروریسم و خشونت در جریان مذاکرات مورد توجه قرار گرفت و در مجمع عمومی سازمان ملل پیشنهادی را در راستای مبارزه با خشونت، افراط و تروریسم ارائه دادیم. در دیدار و ملاقات‌هایی که داشتیم خیلی از شخصیت‌ها از این طرح استقبال کردند.

رییس جمهور همچنین به موضوع سوریه در ملاقات‌های خود اشاره کرد و گفت: در مورد موضوع سوریه نیز ملاقات‌های خوبی داشتیم با کشورهای عربی و اروپایی صحبت کردیم. در ارتباط با مساله‌ی هسته‌یی نیز به طور طبیعی با کشورهای اروپایی بیشتر صحبت کردیم.

وی همچنین به برگزاری اولین جلسه ایران با گروه 1+5 در دولت جدید اشاره کرد و اظهارداشت: این اجلاس در سطح وزرای خارجی برگزار شد که تقریبا در چنین سطحی از سال 2005 برگزار نشده بود. این جلسه گامی به سمت حل و فصل مساله‌ی هسته‌یی بود و در واقع گام درست و خوبی بود که اتخاذ شد.

روحانی

وی در ادامه گفت و گوی خود با خبرنگاران در مورد مباحث مطرح شده در ارتباط با دیدار با رئیس جمهور آمریکا و این که کاخ سفید چنین پیشنهادی را مطرح کرده و ایران این را نپذیرفته و در پایان سفر مکالمه تلفنی بین مقامات دو کشور صورت گرفته است، گفت: من در همان روز اولی که عازم سفر بودم چنین مباحثی مطرح شد و اعلام شد که مقامات آمریکایی ابراز تمایل کرده‌اند که با رئیس جمهور آمریکا ملاقات داشته باشیم. وقتی وارد نیویورک شدیم در این ارتباط به صورت مفصل بحث شد.

رییس جمهور تصریح کرد: در جریان این سفر زمان کافی برای ملاقات به آن صورت دلخواه و مفید به نحوی که تمام نقطه نظرات تامین شود وجود نداشت. و در واقع علت آن این بود که وقت کافی برای هماهنگی جهت ملاقات وجود نداشت.

روحانی یادآور شد: بین ما و آمریکا مسائل فراوانی وجود دارد و چندین سال است که بین ایران و آمریکا خصومت‌هایی است و ملاقات در سطح دو رئیس جمهور بعد از 35 سال نیاز به مقدماتی دارد. و درسفر به نیویورک فرصت لازم برای این موضوع نبود.

وی ادامه داد: این ملاقات انجام نشد؛ چرا که مقدمات آن فراهم نشده بود. این موضوع باعث سر و صدا شد و رسانه‌های آمریکایی به گونه‌ای مطرح کردند که گویی آمریکا تحقیر شده است. البته این موضوع به این شکل نبود و من در مصاحبه‌ای که داشتم در این زمینه توضیح دادم که زمینه کافی و لازم برای این ملاقات نبوده است.

رئیس جمهور با بیان این که سیاست خارجی دولت تدبیر و امید در چارچوب عزت و مصلحت و مصالح ملی و منافع ملی و سیاست‌های کلی است که مقام معظم رهبری ترسیم کردند گفت: جایی که ضرورت داشته باشد در راستای تامین مصالح و حقوق ملت و رفع مشکلات که برخی از این مشکلات به ملت ایران تحمیل شده و غیر قانونی و ناصحیح است و در راستای رفع آنها باید انعطاف حکمت آمیز داشته باشیم، نرمش داشته باشیم و همان طور که رهبری فرمودند این موضوع باید قهرمانانه باشد. اصول و آرمانها و عزت ملی مد نظر ماست .

این سفر لمس کردیم که زمینه برای تحقق این موضوع در دنیا وجود دارد و باید قدم به قدم جلو برویم، البته مشکلات یک روزه و یک شبه حل نمی‌شود. ولی ما باید در راستای حل و فصل مسائل تلاش کنیم و باید بیش از گذشته امید وجود داشته باشد تا بتوانیم به اهداف دست پیدا کنیم

روحانی با بیان این که در این سفر با افرادی که دیدار و گفت و گو کردیم همه به جایگاه و نقش ایران در عرصه‌ی جهانی اذعان داشتند گفت:‌ این همه در مورد انتخابات ایران و شرایط جدید ایران صحبت کردند در ملاقاتی که با آقای دبیر کل سازمان ملل داشتیم بحث مفصلی در مورد شرایط و موقعیت جدید ایران انجام دادیم و همه‌ی اینها در سایه‌ی حضور باشکوه مردم در انتخابات است و قطعا به پشتوانه‌ی این ملت و عظمتی که این ملت دارد و رهنمودهای مقام معظم رهبری می‌توانیم مسائل را هر چند پیچیده باشد حل و فصل کنیم.

وی افزود:‌در این سفر لمس کردیم که زمینه برای تحقق این موضوع در دنیا وجود دارد و باید قدم به قدم جلو برویم، البته مشکلات یک روزه و یک شبه حل نمی‌شود. ولی ما باید در راستای حل و فصل مسائل تلاش کنیم و باید بیش از گذشته امید وجود داشته باشد تا بتوانیم به اهداف دست پیدا کنیم.

روحانی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در مورد بازگرداندن جام شیر دال به ایران که از سال 2003 نزد آمریکایی ها بود گفت: این اثر یک اثر تاریخی و ارزشمند بود که متعلق به 2700 سال قبل بود یک اثر ذی قیمت است که از سال 2003 در آمریکا بوده است. قبلا تلاشهایی برای بازگردندان آن انجام شده بود، ولی به نتیجه نرسیده بود.

وی گفت" روز پنج شنبه آمریکایی‌ها تماس گرفتند که ما هدیه‌ای داریم و این جام را با تشریفات به نمایندگی آوردند و گفتند که این هدیه ما به ملت ایران است.

وی تصریح کرد: خوشحال هستیم که توانستیم یک اثر گرانب‌ها و ذی قیمت را از این سفر به همراه خود بیاوریم برای ملت ایران این آثار تاریخی بسیار ارزشمند است و ما باید آن را پاس بداریم چرا که این نشان دهنده‌ی تمدن کهن ملت این سرزمین است.

بخش سیاست تبیان


منبع :ایسنا