تبیان، دستیار زندگی
دهمین کنگره بین المللی زنان و مامایی ایران با حضور بیش از 2500 نفر از متخصصان، پژوهشگران، استادان، ماماها و پرستاران کشور به همت انجمن متخصصین زنان و زایمان و مامایی ایران و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی ایران و انجمن علمی مامایی، از امروز چهارم مهرماه شرو
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مردم نمی خواهند بچه دار شوند!


دهمین کنگره بین المللی زنان و مامایی ایران با حضور بیش از 2500 نفر از متخصصان، پژوهشگران، استادان، ماماها و پرستاران کشور به همت انجمن متخصصین زنان و زایمان و مامایی ایران و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی ایران و انجمن علمی مامایی، از امروز چهارم مهرماه شروع شد و تا هفتم مهرماه 92 در مرکز همایشهای رازی ادامه دارد.

10 تا 15 درصد خانم‌های ایرانی مبتلا به اندرومتریوز هستند
بچه

دکتر ابولفضل مهدیزاده استاد و مدیر گروه زنان بیمارستان رسول اکرم و دبیر علمی دهمین کنگره بین‌المللی زنان و مامایی گفت: این کنگره در چهار سالن از چهارم تا هفتم مهرماه به صورت همزمان برگزار می‌شود. در سالن اصلی همایش‌های رازی که میزبان این کنگره خواهد بود، اساتید و سخنرانان خارجی و در سایر سالن‌ها نیز متخصصین و سخنرانان داخلی به ارائه مطالب خواهند پرداخت.

وی افزود: در جریان دهمین کنگره بین‌المللی زنان و مامایی 16 پنل و شش سمپوزیوم به وسیله اساتید مدعو داخلی و خارجی ارائه خواهد شد.

دبیر علمی دهمین کنگره بین‌المللی زنان و مامایی گفت: هدف اصلی از برگزاری این کنگره تبادل اطلاعات فنی و حرفه‌ای و علمی و عملی در بین دست‌اندرکاران حوزه زنان و مامایی است. علاوه بر این قصد داریم تا سطح اطلاعات و توانایی‌های متخصصین داخلی را در سطح بین‌الملل به نمایش بگذاریم.

دکتر مهدیزاده از مهم‌ترین بیماری‌هایی که در حوزه زنان و زایمان به عنوان یک چالش محسوب می‌شود را بیماری اندومتریوز دانست و گفت: با توجه به اینکه آمار شیوع اندومتریوز در کشور رو به افزایش است تصمیم گرفتیم تا تعدادی از پنل‌ها و سمپوزیوم‌های این کنگره را به مسائل پیرامون این بیماری اختصاص دهیم.

او گفت: در کشور ما تفاوت چندانی نسبت به آمار جهانی ابتلا به این بیماری وجود ندارد. پنج تا 12 درصد خانم‌ها در سنین بارداری بین 15 تا 50 سال به اندومتریوز مبتلا هستند. همچنین حدود 50 درصد از جمعیت خانم‌های نابارور در کشور به علت وجود این بیماری قابلیت باروری ندارند.

دکتر مهدیزاده دردهای دوران قاعدگی، قاعدگی‌های نامنظم، کیست تخمدان و ناباروری را از شایع‌ترین علایم بیماری اندومتریوز دانست و افزود: ژنتیک و زمینه‌های خانوادگی مهم‌ترین علل ابتلاء خانم‌ها به اندومتریوز است. اما تاثیر عوامل محیطی از جمله آلودگی هوا گروهی از فست‌فود‌ها، وجود دی‌اکسین در مواد خوراکی و همچنین استفاده بی‌رویه از ظروف یک بار مصرف در زندگی امروز را نمی‌توان نادیده گرفت.

با تغییر بحث سیاست‌های ملی آمار‌ها نشان می‌دهد که میزان استفاده از راه‌های پیشگیری تا 15 درصد افزایش پیدا کرده، این مسئله خود نشان‌دهنده عدم علاقه جمعیت عمومی کشور به بچه‌دار شدن است. آمار‌ها نشان می‌دهد تنها 20 درصد جمعیت کشور که تصمیم به باروری دارند دچار مشکلات ناباروری هستند. حال اگر وزارتخانه از طرق مختلف به ویژه پوشش بیمه‌ای این 20 درصد را حمایت کند به سیاست‌های خود این سازمان ضربه‌‎ای وارد نخواهد شد

عدم علاقه جمعیت عمومی کشور به بچه‌دار شدن

همزمان با افتتاح دهمین کنگره بین المللی زنان و مامایی نخستین گزارش طرح ملی «بررسی وضعیت باروری در کشور» رونمایی شد. مهمترین نتایج این طرح محاسبه شیوع ناباروری و سایر شاخص‌های بهداشت باروری است که برای نخستین بار در کشور و به همت پژوهشگاه ابن سینا انجام شد. بر این اساس محاسبه شیوع ناباروری با استفاده از تاریخچه باروری افراد (شامل 31 استان کشور به تفکیک) میسر شده است.

دکتر محمدمهدی آخوندی رئیس پژوهشگاه درمان ناباروری ابن‌سینا درحاشیه رونمایی از این کتاب در جمع گفت: «متاسفانه در آغاز شروع این طرح به تصور مغایر بودن این طرح با سیاست‌های وزارت خانه هیچ کمکی از سوی این ارگان برای طرح بررسی وضعیت باروری در کشور انجام نشده است.

ناباروی مردان

وی در ادامه ضمن لزوم به تاخیر انداختن درمان ناباروری در صورت امکان گفت: اگر زوج‌هایی که خواهان باروری هستند، باید بازه سنی مورد نیاز را داشته باشند. همچنین به تاخیر انداختن درمان ناباروری امکان بالا رفتن میزان باروری را در آن‌ها افزایش می‌دهد. به طور میانگین افرادی که در سال اول تلاش برای باروری هستند 20 درصد و افرادی که در سال دوم این پروسه هستند 12 درصد امکان ناباروری دارند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا علل جنسیتی ناباروری در این طرح مورد بررسی قرار گرفته است یا خیر افزود: «زنانه یا مردانه بودن دلائل ناباروری در کشور در طرحی جداگانه مورد بررسی قرار خواهد گرفت. آمارهای جهانی نشان می‌دهد 40 درصد عوامل ناباروری مردانه، 40 درصد زنانه، 15 درصد مشترک و 5 درصد عوامل ناشناخته است. علیرغم این مسئله هنوز آمار رسمی از این علل در کشور وجود ندارد. با در نظر گرفتن میزان مراجعات به مرکز باروری ابن‌سینا می‌توان گفت که بیش از 50 درصد علل ناباروری در این مراجعات مربوط به مردان بوده است.»

دکتر آخوندی ادامه داد: با تغییر بحث سیاست‌های ملی آمار‌ها نشان می‌دهد که میزان استفاده از راه‌های پیشگیری تا 15 درصد افزایش پیدا کرده، این مسئله خود نشان‌دهنده عدم علاقه جمعیت عمومی کشور به بچه‌دار شدن است. آمار‌ها نشان می‌دهد تنها 20 درصد جمعیت کشور که تصمیم به باروری دارند دچار مشکلات ناباروری هستند. حال اگر وزارتخانه از طرق مختلف به ویژه پوشش بیمه‌ای این 20 درصد را حمایت کند به سیاست‌های خود این سازمان ضربه‌‎ای وارد نخواهد شد.

دکتر آخوندی از مهم‌ترین عوامل محیطی شیوع ناباروری در کشور به آلودگی‌های محیطی اشاره کرد و گفت: تاثیر عواملی مانند استرس الگوهای تغذیه‌ای و به ویژه بالا رفتن میزان امواج کامپیوتری، موبایل‌ها، ماهواره‌ای و پارازیت‌ها عواملی هستند که تاثیر آن‌ها در شیوع ناباروری را نمی‌توان نادیده گرفت.

کنگره زنان و مامایی با استقبال مخاطبان خود از بزرگترین کنگره های برگزار شده در کشور است. آخرین دست آورهایی که توسط اساتید ایرانی، خارجی، ایرانیان مقیم خارج مطرح شده در این کنگره بررسی می شود.بررسی رشته بیماری های وابسطه به بیماری زنان از جمله بیماری غدد، سرطان های داخلی، ایمونولوژی و ...از جمله مهمترین برنامه مطرح شده در این کنگره است

بررسی رشته بیماری‌های مرتبط با بیماری زنان در دهمین کنگره زنان و مامایی

شهلا چایچیان، مدیر علمی دهمین کنگره بین المللی زنان و مامایی در خصوص برگزاری این همایش گفت: کنگره زنان و مامایی با استقبال مخاطبان خود از بزرگترین کنگره های برگزار شده در کشور است. آخرین دست آورهایی که توسط اساتید ایرانی، خارجی، ایرانیان مقیم خارج مطرح شده در این کنگره بررسی می شود.بررسی رشته بیماری های وابسطه به بیماری زنان از جمله بیماری غدد، سرطان های داخلی، ایمونولوژی و ...از جمله مهمترین برنامه مطرح شده در این کنگره است.

مدیر علمی دهمین کنگره بین المللی زنان و مامایی خاطرنشان کرد: استقبال بالای مخاطبان از این کنگره باعث شد تا نتوانیم تمام مقالات ارسال شده را مورد بررسی قرار دهیم از طرفی عدم بررسی همه مقاله ها به معنای ضعف در مقالات نبوده است.

بخش اجتماعی تبیان

منبع : خبرآنلاین