تبیان، دستیار زندگی
قیچی‌ساز کوهنورد باارزش کشورمان با صعود به قله چوایو ، شمار صعودهای خود به قلل بالای ۸ هزار متر دنیا را به عدد ۱۲ رساند و تنها با صعود به دو قله‌ دیگر به نام‌های شیشاپانگما و لوتسه، به عنوان نخستین ایرانی نام خود را در باشگاه ۱۴ هشت‌ هزاری‌های دنیا ثبت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رکورد باارزش کوهنورد ایرانی


قیچی‌ساز کوهنورد باارزش کشورمان با صعود به قله چوایو ، شمار صعودهای خود به قلل بالای 8 هزار متر دنیا را به عدد 12 رساند و تنها با صعود به دو قله‌ دیگر به نام‌های "شیشاپانگما" و "لوتسه"، به عنوان نخستین ایرانی نام خود را در باشگاه 14 هشت‌ هزاری‌های دنیا ثبت خواهد کرد که تنها 29 نفر عضو دارد.

کوهنورد ایرانی

کوهنورد توانمند و پرافتخار ایرانی سرانجام توانست به قله چوایو در تبت صعود کند و رکورد فتح 12 قله بالای هشت هزار متری جهان را به نام خود ثبت کند. عظیم قیچی‌ساز کوهنورد تبریزی کشورمان در حالی که 30 دقیقه از بامداد امروز پنجشنبه گذشته بود از کمپ 2 قله چوایو به ارتفاع 7100 متری به سوی قله چوایو حرکت کرد و موفق شد بدون بهره‌گیری از کپسول اکسیژن مصنوعی، ساعت 8 صبح(5:45 صبح به وقت ایران) بر فراز این قله 8201 متری بایستد. بر اساس آخرین تماس با این قیچی‌ساز، وی ساعت 11 صبح امروز به کمپ 2 بازگشته است.

قیچی ساز در سال 1383 به قله‌های 7200 متری دیران پیک و 7127 متری اسپانتیک در کشور پاکستان صعود کرده و در سال 1384 در سن 24 سالگی توانست بام جهان اورست به ارتفاع 8848 متر را بدون اکسیژن فتح کند. او در سال 1385 صعودی انفرادی و با هزینه شخصی به بلندترین قله رشته کوههای هندوکش (نوشاق 7495 متر) را اجرا کرد و در زمستان همان سال تیم مستقلی برای بانوان تبریز برای صعود به قله آرارات ترکیه تشکیل داد.قیچی ساز در سال 1387 موفق به صعود به قله برودپیک به ارتفاع 8048 متر در پاکستان شد و در سال بعد در قالب تیم هیئت کوهنوردی استان آذربایجان شرقی به عنوان سرپرست و تشکیل دهنده تیم موفق به فتح شمالی ترین و سردترین قله هفت هزارمتری جهان "جنگیش چوکوسو"(پوبدا) به ارتفاع 7439 متر در قرقیزستان گردید.

وی در سال 1389 سرپرستی تیمی را به عهده گرفت که موفق به فتح قله دائولاگیری، هفتمین قله مرتفع جهان به ارتفاع 8167 متر شد. و سپس در تابستان همان سال فاتح نهمین قله مرتفع و دومین قله خطرناک جهان نانگاپاربات ملقب به "کوه قاتل" به ارتفاع 8125 متر در قراقروم پاکستان گردید. عظیم قیچی ساز در سال 1390 قله سرشناس کانچن چونگا سومین قله بلند جهان را فتح کرد. او نخستین ایرانی بود که به این افتخار دست می‌یافت. در تابستان همین سال او توانست به قله‌های گاشربروم1 و 2 از دیگر قله‌های بالای هشت هزار متر صعود کند. در هنگام فتح قله گاشربروم2 پس از صعود قله بود که لیلا اسفندیاری هیمالیانورد سرشناس ایرانی در اثر سقوط از ارتفاع درگذشت. قیچی ساز در اسفند سال 1390 به همراه یک گروه بین المللی صعود به قله آناپورنا در نپال را آغاز کرده و پس از یک تلاش 50 روزه در اردیبهشت سال 1391 به این مهم دست یافت. او تنها ایرانی است که به این «خطرناک ترین قله هیمالیا» صعودی موفقیت آمیز داشته است.

عظیم‌ قیچی‌ ساز کوهنورد توانمند کشورمان، موفق شد قله‌ 8463 متری (ماکالو) معروف به (هیولای سیاه) پنجمین قله مرتفع جهان را صعود کند .قیچی ساز کوهنورد توانمند کشورمان، بامداد روز هفتم فرودین سال 92‌، ایران را به مقصد نپال به منظور صعود به قله‌‌ 8463 متری «ماکالو»، پنجمین کوه مرتفع جهان، ترک کرد

طبق اخبار سایت رسمی فدراسیون کوهنوردی جمهوری اسلامی ایران این کوهنورد ایرانی در دهم مرداد ماه سال 1391 موفق شد به فنی ترین و سخت ترین قله جهان، کی2 (K2) معروف به کوه وحشی، با 8611 متر ارتفاع (دومین قله بلند جهان پس از اورست) در پاکستان صعود کند. عظیم قیچی ساز در 8 مهرماه 1391 ساعت 9:34 به وقت ایران و پس از یک دوره تلاش ستودنی و در شرایطی سخت و برف سنگین به همراه مهدی قلیپور دیگر کوهنورد تبریزی قله 8163 متری ماناسلو در منطقهء Gorkha (گورخا) واقع در Mansiri Himal که بخشی از هیمالیا در نپال است را بدون استفاده از اکسیژن مصنوعی صعود کرد و با صعود به قله ماناسلو صعودهای خود به قلل بالای هشت هزار متری دنیا را به 10 قله رساند.

کوهنورد ایرانی

عظیم‌ قیچی‌ ساز کوهنورد توانمند کشورمان، موفق شد قله‌ 8463 متری (ماکالو) معروف به (هیولای سیاه) پنجمین قله مرتفع جهان را صعود کند .قیچی ساز کوهنورد توانمند کشورمان، بامداد روز هفتم فرودین سال 92‌، ایران را به مقصد نپال به منظور صعود به قله‌‌ 8463 متری «ماکالو»، پنجمین کوه مرتفع جهان، ترک کرد. قیچی‌ساز متولد 1360 در تبریز، هیمالیانورد ایرانی است که توانسته به یازده قله بالای هشت هزارمتری راه یابد. در این باره باید گفت که در موزه شهرداری تبریز، مدال‌های متعدد عظیم قیچی‌ساز خودنمایی می‌کند. سال گذشته، عظیم قیچی ساز، کوهنورد پرافتخار آذربایجان شرقی با راهیابی به قله گاشربروم، یک رکورد صعود به بیشترین قلل بالای هشت هزار متر دنیا را در عرض چهار ماه به نام خود ثبت کرد. پیش از این این کوهنورد تبریزی با این موفقیت شمار قله‌های هشت هزارمتری صعود شده‌اش را به عدد یازده رسانده بود .قیچی‌ساز با صعود به قله چوایو ، شمار صعودهای خود به قلل بالای 8 هزار متر دنیا را به عدد 12 رساند و تنها با صعود به دو قله‌ دیگر به نام‌های "شیشاپانگما" و "لوتسه"، به عنوان نخستین ایرانی نام خود را در باشگاه 14 هشت‌ هزاری‌های دنیا ثبت خواهد کرد که تنها 29 نفر عضو دارد. گفتنی است، که عظیم قیچی ساز در ‌سال‌های 1390 و 1391 به شش قله بالای هشت هزار متری راه یافته بود.

بخش ورزشی تبیان


منبع: تابناک