تبیان، دستیار زندگی
این روزها همه دخصوص داوری ها در فوتبال ایران حرف می زنند . جدال مدعیان در این باره به اوج خود رسیده است. محمد فنایی کارشناس داوری ایران در این خصوص نظرات جالبی دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

محمد فنایی:هجمه به داوری خطرناک است


این روزها همه دخصوص داوری ها در فوتبال ایران حرف می زنند . جدال مدعیان در این باره به اوج خود رسیده است. محمد فنایی کارشناس داوری ایران در این خصوص نظرات جالبی دارد.
محمد فنایی

فنایی در مورد هجمه به داوران لیگ گفت: با توجه به مسایل اخیری که در فوتبال ایران در بخش داوری مطرح شده تصور من بر این است که تیم های پر طرفدار با هر اتفاقی همه چیز را زیر سوال می برند. این جو مناسبی نیست. این کار داوری فوتبال ایران را دچار گرفتاری شدید می کند. با شرایط موجود از این به بعد هر اشتباهی از سوی داوران اوضاع را متشنج می کند. این فدراسیون فوتبال است که باید هرچه زودتر این مشکل را با تدبیر حل کند. در فوتبال ما همه چیز حرفه ای شده و این در حالی است که داور آماتور باید برای آن قضاوت کند! جامعه داوری ما امروز مظلوم واقع شده و شایسته این هجمه نیست. در مقابل ارقام نجومی ردو بدل شده در فوتبال جالب است که بحث رشوه های چند میلیونی مطرح می شود. من قصد حمایت از داوران ضعیف و یا حمایت از اشتباهات داوری را ندارم اما به نظرم هر ادعایی باید با مدرک محکمه پسند همراه باشد. در غیر این صورت هرکس به خود اجازه می دهد تا داوران را با اتهام مواجه کند. ما داوری با این سابقه را به محاکمه می کشانیم و این خوب نیست. از این به بعد کسی جرات نمی کند به این حیطه وارد شود. این جامعه داوری که احترام لازم را نمی بیند. حق و حقوق خوبی که نمی گیرد. مورد هجوم هم که هست. دیگر چه انگیزه ای باقی می ماند؟

فنایی در مورد هجمه به داوران لیگ گفت: با توجه به مسایل اخیری که در فوتبال ایران در بخش داوری مطرح شده تصور من بر این است که تیم های پر طرفدار با هر اتفاقی همه چیز را زیر سوال می برند. این جو مناسبی نیست. این کار داوری فوتبال ایران را دچار گرفتاری شدید می کند

نباید بزرگان فوتبال ما این چنین بی پروا حریم فوتبال را مورد حمله قرار دهند. آبروی فوتبال آبروی آنها هم هست. در دنیایی که همه با ما مشکل دارند چرا ما به آنها بهانه می دهیم؟ این گونه آب به آسیاب دشمن می ریزیم. این گونه داوران تحت فشار کمرشکن قرار می گیرند. سوال این است: چرا بسیاری از مطالبی که امروز مطرح می شود پیش از این گفته نشد؟ چرا با یک شکست همه چیز به هم می ریزد؟ نظر من این است که اگر محاکمه ای هم هست باید غیر علنی باشد. ما باید با آرامش و دریافت اطلاعات لازم قضاوت صحیحی داشته باشیم و در جهت سالم سازی آن هم با جدیت تمام حرکت کنیم. نباید لحظه ای حساس و لحظه ای بعد بی تفاوت باشیم. من متاسفم که امروز و با بروز این مشکل عده ای پرونده زیر بغل می زنند و در نقش یک قاضی دنبال مجرم می گردند. قبول دارم که در هر جامعه ای منجمله داوری افراد ناسالم وجود دارند که باید به شکل معقولانه آنها را از این فضا دور کنیم.

حسین نصیری نمین

بخش ورزشی تبیان