تبیان، دستیار زندگی
بسکتبال ایران در رده ملی و باشگاهی همه عنوان مهم در قاره آسیا را به خود اختصاص داده است و روزهایی طلایی طی می کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهران سررشته:بسکتبالی فراتر از آسیا داریم


بسکتبال ایران در رده ملی و باشگاهی همه عنوان مهم در قاره آسیا را به خود اختصاص داده است و روزهایی طلایی طی می کند.
مهران سررشته

مهران سررشته کارشناس بسکتبال ایران که همراه تیم ملی در جام ملت های آسیا حاضر بود در خصوص قهرمانی تیم ملی ایران در جام ملتهای آسیا و همچنی قهرمانی فولاد ماهان در جام باشگاه های آسیا گفت: در حال حاضر قدرت های برتر بسکتبال آسیا ایران، اردن و لبنان از غرب و چین و کره جنوبی و تایوان از شرق هستند. فیلی پین هم گاهی اوقات خودش را نشان می دهد. در بخش باشگاهی چند سال اخیر با عدم استقبال شرقی ها مواجه شدیم و فینال غالبا بین ایران با اردن و یا لبنان برگزار شده است. اگر در باشگاه ها ایران دو تیم بدهد هر دو مدعی قهرمانی هستند که با محدودیت موجود نمی توانند این کار را انجام دهند. از این نظر مسابقات باشگاهی جایگاه و اعتبار لازم را ندارد. یعنی در حد جام ملتها نیست. دلیل عدم شرقی ها باید بررسی شود. من این را از رئیس آسیا و ترومن هم پرسیدم اما آنها هم دلیلی عنوان نمی کردند. به نظرم یکی از دلایل آن می تواند فصل نامناسب باشد. جالب است که فیلی پینی ها به قهرمانی باشگاه های خود بیشتر از آسیا اهمیت می دهند. چینی ها دلیل خاصی بروز نمی دهند. باشگاههای آسیا در مرحله منطقه ای بعد از عید ما آغاز می شود و دو تیم از هر منطقه صعود می کنند.

در حال حاضر قدرت های برتر بسکتبال آسیا ایران، اردن و لبنان از غرب و چین و کره جنوبی و تایوان از شرق هستند. فیلی پین هم گاهی اوقات خودش را نشان می دهد. در بخش باشگاهی چند سال اخیر با عدم استقبال شرقی ها مواجه شدیم و فینال غالبا بین ایران با اردن و یا لبنان برگزار شده است

الان و امسال در منطقه شرق تیمی قوی نیامد. دلیل این اتفاق را من در ضعف ارتباطی کنفدراسیون آسیا می بینم. جالب است که این کنفدراسیون ارکان لازم را ندارد. مثلا کمیته آموزش یا مربیان نداریم. اخیرا کمیته داوران با تصدی یک ایرانی راه اندازی شده است. من تشکیلات فوتبال آسیا را بررسی کردم ولی در بسکتبال ما اصلا چنین شرایطی را در آسیا نداریم. من قصد داشتم مرکز تحقیقات بسکتبال را در آکادمی راه اندازی کنم اما کسی در آسیا نیست که این موضوع را با او مطرح کنم! با این حساب ما در خصوص قهرمانی باشگاه های آسیا نباید غره شویم. سطح بسکتبال ایران در حال حاضر از آسیا بالاتر است. در رده باشگاهی با وجود چند بازیکن خارجی ما حتی فراتر از تیم ملی هم هستیم. امیدوارم فضایی فراهم شود که باشگاه های ما مسابقاتی قوی تر را تجربه کند.

حسین نصیری نمین

بخش ورزشی تبیان