تبیان، دستیار زندگی
مایکروسافت به هیچ وجه دوست ندارد که بازی را به سایر رقبا که اکنون بسیار هم قدرتمند هستند ببازد. زیرا زمانی مایکروسافت برای خود کسی بوده و گرچه هنوز هم شرکت بسیار معظیم و بزرگی هست اما دیگر کسی مثل سابق روی محصولات آن حساب نمی کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تقلب به شیوه غول‌های فناوری


مایکروسافت به هیچ وجه دوست ندارد که بازی را به سایر رقبا که اکنون بسیار هم قدرتمند هستند ببازد. زیرا زمانی مایکروسافت برای خود کسی بوده و گرچه هنوز هم شرکت بسیار معظیم و بزرگی هست اما دیگر کسی مثل سابق روی محصولات آن حساب نمی کند.

حالا اپل و گوگل هستند که در دنیا یکه تازی می کنند. یکی با سیستم عامل قدرتمندش که دستگاه هایش را سایر شرکت ها می سازند و دیگری هم شرکتی است که هم سیستم عامل و هم دستگاه را به صورت انحصاری در اختیار خود دارد.

تقلب به شیوه غول‌های فناوری

اما چند ماه قبل بود که استیو بالمر استراتژی جدید مایکروسافت را تعریف کرد: دستگاه ها و سرویس ها! حالا مدیر عامل اپل یعنی تیم کوک مایکروسافت را به کپی برداری از استراتژی شرکت تحت مدیریتش متهم می کند. تیم کوک در مصاحبه با بلومبرگ گفته است که مایکروسافت دقیقا در حال کپی برداری از استراتژی اپل است و برای پیشبرد اهداف خود، نوکیا را خریده تا اثبات کند که هنوز زنده است.

در حقیقت مایکروسافت هنوز در تلاش است تا چیزهای جدیدی را وارد بازار کند و تیم کوک معتقد است که تنها راهی که می تواند شرکتی را در این بازار شلوغ زنده نگه دارد، نوآوری است. یا باید نوآوری داشت یا مرد! وی می گوید که همه در حال نگاه کردن به استراتژی اپل هستند تا ایده های جدید را مشاهده کرده و سهمی از بازار را بدست بیاورند.

نوکیا از سال‌ها پیش، عرضه تلفن‌های رنگی را در دستور کار خود داشته و این موضوع در سری لومیا به اوج خود رسیده است. تلفن‌های مختلف لومیا معمولاً در رنگ‌های متنوع و زنده‌ای عرضه می‌شوند و حالا به اعتقاد نوکیا، اپل در آیفون 5c از سری لومیا تقلید کرده است

تیم کوک ادامه می دهد: «همه در حال تلاش برای اتخاذ استراتژی اپل هستند. ما برای اعتبار سنجی استراتژی ما به دیگران نگاه نمی کنیم. من فکر می کنم که این نشان دهنده کپی کردن دیگران از استراتژی می باشد که توسط مردم به رسمیت شناخته شده است. همچنین تفکر من این است که نوکیا نمونه ای است که به ما یادآوری می کند که همیشه باید نوآوری داشته باشیم و در غیر اینصورت خواهیم مرد».

البته این اولین باری نیست که مایکروسافت به دنبال کردن گام ها و در کل استراتژی اپل متهم می شود. در واقع خرید نوکیا به مایکروسافت این اجازه را می دهد تا محصولات بیشتری را روانه بازار کرده و همچنین افزایش فروش را در بخش از صعنتی که هنوز آن را نشناخته تجربه کند. یعنی صنعت موبایل و تلفن های همراه!

تقلب به شیوه غول‌های فناوری

برخی می گویند که مایکروسافت به شکل ناراحت کننده ای نتوانسته یک نام برای خود در صعنت گوشی های هوشمند و تبلت ها دست و پا کند و تحلیلگران نیز ادعا می کنند که مایکروسافت دیر به این مهمانی ملحق شده است. پس قطعا شانسی برای شکست دادن شرکت هایی مثل اپل، گوگل و یا سامسونگ نخواهد داشت.

البته مایکروسافت سرمایه گذاری میلیون ها دلاری خود را در این بخش ادامه می دهد و برای خود را برای ارایه موج عظیمی از محصولات تازه اش آماده خواهد کرد تا بتواند سهمی از بازار را در اختیار بگیرد.

علاوه بر همه اینها، ویندوز 8,1 نیز در ماه اکتبر روانه بازار خواهد شد و مایکروسافت خود را برای بروز رسانی بزرگ پلتفرم موبایل و همچنین تبلت هایی که از ویندوز استفاده می کنند آماده خواهد کرد. تبلت های Surface RT و Pro نیز به زودی بروز رسانی خواهند شد. این در حالیست که سرفیس های کوچک تر باید با آیپد مینی 2 و نکسوس هفت 2013 رقابت کند.

تقلب به شیوه غول‌های فناوری

از آن طرف چند روز پس از معرفی آیفون 5c -اولین تلفن‌های هوشمند رنگی اپل- تیم مارکتینگ نوکیا، اپل را خطاب قرار داده و آن را به تقلید و الگو برداری از نوکیا محکوم کرده است. نوکیا با این پست خود در توییتر، قصد دارد موفقیت برند لومیا را یاددآوری کند.

نوکیا از سال‌ها پیش، عرضه تلفن‌های رنگی را در دستور کار خود داشته و این موضوع در سری لومیا به اوج خود رسیده است. تلفن‌های مختلف لومیا معمولاً در رنگ‌های متنوع و زنده‌ای عرضه می‌شوند و حالا به اعتقاد نوکیا، اپل در آیفون 5c از سری لومیا تقلید کرده است.

نوکیا در پست توییتر خود ابتدا نوشته است: «متشکرم اپل» و سپس در ادامه یک تصویر از تلفن‌های رنگی سری لومیا را منتشر کرده و در بالای تصویر نیز این جمله را ذکر کرده است: «تقلید بهترین شکل چاپلوسی است»!

ظاهرا علاقمندان نوکیا از این پس توییتر استقبال گسترده‌ای کرده‌اند و این پست در مدت زمان کمی نزدیک به 40 هزار بار مجدداً توییت شده است.

نظر شما در این باره چیست؟ آیا اقدام اپل برای عرضه آیفون با بدنه پلاستیکی در رنگ‌های مختلف را تقلید و کپی برداری از سیاست نوکیا می‌دانید؟

فرآوری: فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از گویا، زومیت