تبیان، دستیار زندگی
در حالی که وزیر تجارت صادرات تخم‌مرغ را یکی از دلایل گرانی این فرآورده پروتئینی می‌داند، مرغداران معتقدند: شبکه‌های توزیع ناسالم و برخی که سودشان در دلالی در این بازار است عامل افزایش قیمت تخم‌مرغ در عین کاهش قیمت خرید آن هستند و اگر صادرات نبود امروز قیم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گرانی مرغ یک پا دارد


در حالی که وزیر تجارت صادرات تخم‌مرغ را یکی از دلایل گرانی این فرآورده پروتئینی می‌داند، مرغداران معتقدند: شبکه‌های توزیع ناسالم و برخی که سودشان در دلالی در این بازار است عامل افزایش قیمت تخم‌مرغ در عین کاهش قیمت خرید آن هستند و اگر صادرات نبود امروز قیمت هر شانه تخم‌مرغ به 12 هزار تومان می‌رسید!

در چند ماه گذشته قیمت تخم‌مرغ روند افزایشی در بازار مصرف را تجربه کرده که به اعتقاد محمد رضا نعمت‌زاده علت آن صادرات 60 هزار تنی این فراورده‌ پروتئینی از ابتدای سال تا کنون بوده است که باید صادرات تخم‌مرغ محدود و واردات آن آزاد شود.

مرغ، تخم مرغ

اما مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار در این باره گفت: افزایش قیمت تخم‌مرغ در بازار مصرف ربطی به تولید و صادرات ندارد چرا که در حال حاضر قیمت خرید تخم‌مرغ با کاهش 600 تومانی نسبت به توافق‌های صورت گرفته به کیلویی حدود 3500 کاهش یافته است.

وی افزود: شبکه‌های توزیع ناسالم و دلالانی که سودشان در گرو ضرر و زیان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است باعث گرانی تخم‌مرغ هستند که در این راستا اتحادیه پیشنهاد داده است تا مسئولان بخشی از شبکه‌های توزیع را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهند تا آن‌ها بتوانند محصول خود را به طور مستقیم وبا سود منطقی به دست مصرف کننده برسانند.

اصغری تاکید کرد: در حالی که ماهانه 20 هزار تن مازاد تولید تخم‌مرغ در کشور وجود دارد چرا نباید این میزان صادر شود؟ اگر صادرات تخم مرغ نبود امروز بخش اعظمی از مرغداران برای جلوگیری از ضرر و زیان بیشتر گله‌های خود را حذف می‌کردند و امروز هر شانه تخم مرغ به حدود 12 هزار تومان می‌رسید.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار پیشنهاد کرد: برای سامان یافتن بازار تخم مرغ باید دست دلالان را از این بازار کوتاه کرد و به جای رها کردن شبکه‌های توزیع ناسالم که منافع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان را در نظر نمی‌گیرند اجازه داد تولیدکنندگان محصولشان را به صورت مستقیم در بازار مصرف عرضه کنند.

در چند ماه گذشته قیمت تخم‌مرغ روند افزایشی در بازار مصرف را تجربه کرده که به اعتقاد محمد رضا نعمت‌زاده علت آن صادرات 60 هزار تنی این فراورده‌ پروتئینی از ابتدای سال تا کنون بوده است که باید صادرات تخم‌مرغ محدود و واردات آن آزاد شود

شناسایی بزرگترین محتكر تخم مرغ

یک مقام مسئول در تعزیرات حكومتی اعلام كرد: یک محتکر بزرگ تخم مرغ با احتکار 430 هزار کیلو تخم مرغ در سردخانه های مخفی شناسایی و جریمه سنگین نقدی شد.

محمد حسن سرابیان از تشکیل پرونده برای بزرگترین محتکر تخم مرغ خبرداد و گفت: این پرونده توسط بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت و نیروی انتظامی برای بررسی و پیگیری به تعزیرات حکومتی استان قم ارجاع شد. تعزیرات قم هم بعد از بررسی تخلف را محرز کرده و متخلف را جریمه نقدی کرد.

همچنین مهدی ریاضی مدیرکل تعزیرات قم در مورد این پرونده گفت: این متخلف بیش از 430 هزار کیلو تخم مرغ را در سردخانه های بزرگ احتکار کرده بود تا در فرصتی مناسب و بعد از گران شدن نهاده های دامی و افزایش قیمت تخم مرغ آنها را عرضه کند که توسط بازرسان شناسایی شد. این پرونده با جریمه سنگینی مختومه شد و تمامی تخم مرغ ها هم در بازار به نرخ دولتی توزیع شد.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


منابع : ایسنا و مهر