تبیان، دستیار زندگی
تلویزیون چند سالی است که با احیای سنت «مدیریت پیام در مناسبت‌ها» تلاش می‌کند در مناسبت‌ها فعال عمل کند. بر این اساس در شرایطی که پرداختن به موضوع دفاع مقدس همواره مورد تاکید مدیران صداوسیما بوده، هفته دفاع مقدس از جمله مناسبت‌هایی است که انتظار می‌رود رسا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تلویزیون و جنگ

نگاهی به عملکرد تلویزیون در حوزه دفاع مقدس


تلویزیون چند سالی است که با احیای سنت «مدیریت پیام در مناسبت‌ها» تلاش می‌کند در مناسبت‌ها فعال عمل کند. بر این اساس در شرایطی که پرداختن به موضوع دفاع مقدس همواره مورد تاکید مدیران صداوسیما بوده، هفته دفاع مقدس از جمله مناسبت‌هایی است که انتظار می‌رود رسانه با تلاشی مضاعف به استقبال آن رود.

تلویزیون و جنگ

در هفته‌ای که گذشت، علی دارابی (معاون سیما) و علی طلوعی (مسۆول پروژه‌های دفاع مقدس سیما) در نشست‌هایی جداگانه بر اهمیت موضوع دفاع مقدس برای رسانه تاکید کردند و حتی معاون سیما از 100 فیلمنامه نمایشی آماده‌ی ساخت در حوزه دفاع مقدس در تلویزیون خبر داد.

اما معاون سیما در حالی چشم به ساخت سریال‌های بلند الف ویژه با موضوع دفاع مقدس دارد که بعضا می‌بینیم برخی از پروژه‌های دفاع مقدس که به پایان راه ساخت هم نزدیک بودند، همچنان متوقف مانده‌اند و توقف پروژه‌ای مانند «دولت مخفی» به حدی طول کشید که کارگردان کار پس از پیش بردن حدود 70درصد از سریال، پروژه را رها کرد.

در این میان وقتی از علی طلوعی - مسۆول پروژه‌های دفاع مقدس سیما - چرایی این امر را می‌پرسیم، با اعتقاد بر اینکه حوزه سیما متولی تمام و کمال بحث دفاع مقدس نیست، می‌گوید: بحث سریال‌سازی در دفاع مقدس همان‌طور که پیش از این هم گفته شد سنگین و هزینه‌بر است اما با تمهیداتی که معاون سیما، در جلسات اخیرشان داشتند، قرار است برای حوزه دفاع مقدس سرمایه‌گذاری‌هایی انجام شود. بر این اساس لازم است در پاسخ به این پرسش بگویم حوزه سیما متولی تمام و کمال بحث دفاع مقدس نیست و ما ابرازی هستیم برای ترویج و نشر دفاع مقدس؛ به همین خاطر پرداخت به این موضوع کار دشواری است و باید همه نهادها حضور داشته باشند.

وی در گفت‌وگویی خاطرنشان می‌کند: طی نشست‌هایی که در حوزه پروژه‌های دفاع مقدس تاکنون داشتیم، امیدواریم همه پروژه‌های ناتمام دفاع مقدس را به پایان برسانیم و با دستان پر بیاییم.

*** عبدالحسن برزیده: «دولت مخفی» از نظر من منتفی است

به سراغ عبدالحسن برزیده - کارگردان سریال «دولت مخفی» - می‌رویم که اکنون مشغول کار در یک پروژه سینمایی است و «دولت مخفی» را پس از تحمل ماه‌ها توقف، دیگر رها کرده است.

برزیده می‌گوید: در ابتدا لازم است بگویم ترجیح می‌دهم در این رابطه خیلی وارد صحبت و بحث نشوم اما قطعا توجیه توقف پروژه‌ها به بحث مالی برمی‌گردد و حتما می‌گویند پول بیاید شروع می‌کنیم. ظاهرا «دولت مخفی» که یکی از پروژه‌های دفاع مقدس تلویزیون محسوب می‌شد از اولویت‌های اول صدا و سیما نیست.

در مدیریت قبلی سینما جنگ برایشان مثل یک دکان دو نبش بود و با آنهایی که می‌خواستند فقط کار می‌کردند و پول می‌دادند؛ در حالی که خود جنگ برایشان محلی از اعراب نداشت به همین خاطر است که این مساله را کاملا پذیرفته‌ام و سعی می‌کنم دیگر تا آنجا که می‌توانم فیلم‌های جنگی کار نکنم.

*** اگر تلویزیون واقعا پول نداشت پروژه‌های دیگر همزمان کلید نمی‌خورد!

این کارگردان در ادامه با بیان اینکه بعد از گذراندن 70 درصد از تصویربرداری «دولت مخفی» تلویزیون به راحتی به ما گفت پول نداریم، در این زمینه تصریح می‌کند: ما 70 درصد از کل کار را پیش بردیم تا جایی که ستاد آزادگان از یک مقطعی دیگر همکاری نکرد و همچنین تلویزیون از یک جایی به راحتی به ما گفت پول نداریم؛ در حالی که به نظر می‌رسید این پروژه از اولویت‌هایشان نبوده، چرا که اگر واقعا پول نداشت سریال‌های دیگر همزمان کلید نمی‌خورد.

برزیده ادامه می‌دهد: به همین خاطر با اتفاقاتی که در حال حاضر رخ می‌دهد، به عنوان کارگردان دیگر این امر را پذیرفته‌ام و باور کردم. لازم است در اینجا بگویم در حال حاضر مدیریت سینما را نمی‌دانم که تغییر کرده یا نه و یا چطور شده است. اما در مدیریت قبلی سینما جنگ برایشان مثل یک دکان دو نبش بود و با آنهایی که می‌خواستند فقط کار می‌کردند و پول می‌دادند؛ در حالی که خود جنگ برایشان محلی از اعراب نداشت به همین خاطر است که این مساله را کاملا پذیرفته‌ام و سعی می‌کنم دیگر تا آنجا که می‌توانم فیلم‌های جنگی کار نکنم. چرا که به نظر می‌رسد مسۆولان هم باور و اعتقاد چندانی به جنگ ندارند و برای جلب رضایت سیستم‌های بالاتر فقط شعار می‌دهند. بر این اساس یکسری کارهای ضعیف تولید می‌کنند اما به هر حال چون این مساله را باور کردم دیگر در این حوزه کار نمی‌کنم و خیلی هم دلم نمی‌خواهد راجع به آن حرف بزنم.

کارگردان سابق «دولت مخفی» با گلایه از اینکه فضای حال حاضر کاملا مشوش و غیرقابل تحمل شده است، می‌گوید: در حال حاضر انقدر حرف‌هایمان تکراری شده و هیچ اتفاقی نیفتاده است که اگر حرف نزنیم بهتر است.

تلویزیون و جنگ

***برای «دولت مخفی» نگرانم

وی در ادامه درباره رها کردن کارگردانی پروژه «دولت مخفی» توضیح می‌دهد: این پروژه از نظر من کاملا منتفی شده است چرا که من در حال حاضر سر کار دیگری هستم و به نظرم اصلا صلاح نیست این پروژه را من ادامه بدهم هرچند که خیلی علاقه مند بودم به عنوان کارگردان آن را تا پایان پیش ببرم چرا که برایم مثل بچه‌ای بود، آن را بزرگ کردم و ناگهان رها شد و باید بگویم خیلی از این بابت خیالم راحت نیست که بقیه کار چطور پیش می‌رود.

برزیده سخنانش را اینگونه به پایان می‌رساند و می‌گوید: 70 درصد پروژه «دولت مخفی» پیش رفته بود و فکر می‌کنم این مساله از ندانم کاری‌های صدا و سیماست که کارگردانی که به یک کار و موضوع اشراف پیدا کرده است، کنار گذاشته شود و در مقابل فرد دیگری که هماهنگی با آن زمان زیادی می‌برد، جایگزین شود و طبیعی است که قطعا در چنین شرایطی کار به لحاظ کیفی لطمه می‌خورد.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران / ایسنا