تبیان، دستیار زندگی
بازی GTA 5 تنها پس از گذشت ۲۴ ساعت از عرضه عمومی توانست به یک رکورد تاریخی برسد و ۸۰۰ میلیون دلار فروش کرد. این رقم بزرگ توانست به سلطه سری Call OF Duty پایان دهد و اکنون بازی GTA 5 است که پرفروش ترین بازی تاریخ لقب گرفته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نسخه پنجم بازی پرطرفدار و خشن GTA


بازی GTA 5 تنها پس از گذشت 24 ساعت از عرضه عمومی توانست به یک رکورد تاریخی برسد و 800 میلیون دلار فروش کرد. این رقم بزرگ توانست به سلطه سری Call OF Duty پایان دهد و اکنون بازی GTA 5 است که پرفروش ترین بازی تاریخ لقب گرفته است.

نسخه پنجم بازی پرطرفدار و خشن gta

اگر کمی از ریاضیات ساده کمک بگیریم متوجه خواهیم شد که ناشران بازی در هر ساعت از 24 ساعت اولیه عرضه این بازی، تقریبا 33 میلیون دلار از طریق فروش این بازی کسب کرده اند. این یعنی در هر دقیقه 555 هزار دلار و در هر ثانیه 9300 دلار!!! اما جالب اینجاست که GTA 5 با اختلافی فاحش بازی Call OF Duty: Black Ops 2 را جا گذاشته است. چون فروش بازی Call OF Duty: Black Ops 2 در 24 ساعت ابتدایی 500 میلیون دلار بود.

اما مسلما شرکتی که این بازی را ساخته نیز سود زیادی به غیر از فروش بازی کسب خواهد کرد. ارزش سهام شرکت راک استار (Rockstar) در بازار بورس آمریکا با 1,2% افزایش به 17,20 دلار رسید که در مقایسه با ماه جولای 12% رشد را نشان می دهد. انتظار می رود که در یک ماه نخست از عرضه GTA 5 حدود یک میلیارد دلار از فروش این بازی حاصل شود. این میزان فروش تقریبا 4 برابر 265 میلیون دلاری می باشد که برای ساخت این بازی سرمایه گذاری شده است.

نسخه پنجم بازی پرطرفدار و خشن gta

این ارقام تایید می کنند که بازی GTA 5 دقیقا برای نسل فعلی و مطابق با خواسته های گیمرها طراحی شده است. این بازی اکنون برای پلی استیشن 3 سونی و ایکس باکس 360 مایکروسافت عرضه شده است. هرچند برخی شایعات وجود دارد که خبر از ارایه این بازی برای PC نیز می دهد.

مسلما با عرضه این بازی، جنجال ها بر سر محتوای آن نیز دوباره شروع می شود. برخی افراد معتقدند این بازی بیش از حد خشونت آمیز است و برای کودکان نیز خطرناک خواهد بود. رده بندی سنی PEGI و ESRB نیز این بازی را فقط برای سنین بالای 18 سال مناسب دانسته اند. شاید جالب باشد بدانید که نمایندگان شهر Hawick اسکاتلند گفته اند که دوست ندارد نام شهرشان در این بازی وجود داشته باشد!

محیط بازی عمده‌ترین مزیت و جاذبه GTA5 است. داستان بازی در دو ناحیه خیالی Los Santos و Blaine County در ایالت فرضی San Andreas اتفاق می‌افتد که به صورت واضحی از ایالت کالیفرنیای جنوبی و شهر لس‌آنجلس مدل‌سازی شده‌اند. Los Santos مبانی جغرافیایی لس‌آنجلس را گرفته و آن را به چیزی سرگرم‌کننده تبدیل کرده است. جالب این‌جا است که میزان جزییات و دقتی که نه فقط در طراحی که حتی در گیم‌پلی بازی به کار رفته، آن را به زندگی روزمره در آمریکا بسیار شبیه ساخته است.

یک کودک هشت ساله بعد از پایان یکی از فصل‌های بازی GTA IV اسلحه خانوادگی را برداشته و به مادربزرگ 90 ساله‌اش که در حال تماشای تلویزیون بوده شلیک کرده و او را به قتل رسانده است

دنیای GTA5 به گونه‌ای طراحی شده است که شما آن طور که می‌خواهید با آن تعامل کنید و جالب این که هوش مصنوعی بسیار قدرتمندی نیز در آن به کار برده شده است. به عنوان مثال اگر در طی بازی (به خصوص نسخه آنلاین) بازیکنان زیادی از یک فروشگاه خاص مهمات تهیه کنند، ارزش سهام آن شرکت در بازار بورس نیز افزایش می‌یابد.

نسخه پنجم بازی پرطرفدار و خشن gta

اگر می‌خواستیم از GTA قبلی تنها یک ایراد بگیریم این بود که بازی، پایانی نداشت. زمانی که همه امتیازها را کسب می‌کردید و کاری برای انجام نمانده بود مجبور بودید بیهوده در شهر پرسه بزنید و در نهایت عابران را زیر بگیرید! در GTA 5 هم بازی پایانی ندارد، اما اکنون دیگر بیابان‌های اطراف Los Santos‌ هم چیزهای زیادی برای سورپرایز کردن شما دارند.

اتفاقات تصادفی و اشیا قابل تعامل در کل بازی بسیار زیاد هستند و بسیاری از آن‌ها را می‌توانید بدزدید، بفروشید یا به نحوی مورد استفاده قرار دهید.

نخستین شوکی که با آن روبرو خواهید شد این است که «GTA براساس قوانین خودش کار می‌کند». در حالی که سایر بازی‌های مرسوم سعی دارند خط قرمزها و هنجارهای اجتماعی  نظیر شکنجه را رعایت کنند، RockStar مستقیما آن‌ها را نشانه گرفته و با تمام توان مورد استفاده قرار می‌دهد. شاید حداکثر این شوک زمانی باشد که یکی از شخصیت‌های بازی برای کسب اطلاعات یک نفر را با واتربوردینگ شکنجه می‌کند.

نسخه پنجم بازی پرطرفدار و خشن gta

البته تبه‌کاری و خراب کاری همیشه خط اصلی داستان‌های GTA بوده است اما در این نسخه به طرزی شگفت‌انگیز بیشتر و البته واقعی‌تر شده‌اند! هسته GTA این جا هم ثابت مانده است. می‌توانید در خیابان‌هایی کاملا واقعی بگردید، ماشین بدزدید، دردسر درست کنید و سعی کنید از دست ماموران قانون فرار کنید. اما با همین زمینه تکراری، برای نخستین بار در این سری داستان‌ها شما به جای یک شخصیت با سه شخصیت اصلی سرو کار دارید و می‌توانید به دلخواه یا به اجبار داستان بازی میان آن‌ها جابه‌جا شوید.

مطمئنا همه ما در مورد آثار مخرب بازی‌های ویدئویی شنیده‌ایم، آثاری که ممکن است بر اساس خشونت موجود در بازی‌های بر روان کاربر تاثیر بگذارند. خب به تازگی خبری منتشر شده که گواه بر این قضیه است.

نسخه پنجم بازی پرطرفدار و خشن gta

کودکی هشت ساله اهل لوییزیانا آمریکا، پس از پایان بازی‌اش با اسلحه به مادربزرگش شلیک کرده است. به گزارش خبرگزاری‌ها، این کودک هشت ساله بعد از پایان یکی از فصل‌های بازی GTA IV اسلحه خانوادگی را برداشته و به مادربزرگ 90 ساله‌اش که در حال تماشای تلویزیون بوده شلیک کرده و او را به قتل رسانده است.

البته در گزارش پلیس آمده است که پسر بچه به پلیس کفته است که به طور تصادفی به مادربزرگ شلیک کرده است. گرچه شواهد پلیس بر عمدی بودن شلیک پافشاری دارند. در گزارش پلیس همچنین آمده است که خانواده هیچ مشکلی با هم نداشته‌اند و رابطه ای دوستانه با هم داشته‌اند. همچنین شواهد حاکی از این است که  این کودک قبل از ارتکاب جرم مشغول انجام بازی GTA IV بوده است.

فرآوری: فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از 1 پزشک، گویا، فارنت