تبیان، دستیار زندگی
دو دانشجوی دانشگاه امیرکبیر موفق شدند با طرح شکایت علیه رئیس این دانشگاه حکم انفصال از خدمت آقای رئیس را بگیرند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دردسری کبیر برای رئیس دانشگاه امیرکبیر!


دو دانشجوی دانشگاه امیرکبیر موفق شدند با طرح شکایت علیه رئیس این دانشگاه حکم انفصال از خدمت آقای رئیس را بگیرند.

سینا صفایی پذیرفته شده مقطع دکترای مهندسی و مدیریت ساخت دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران) از سال 1388 تاکنون به دلیل ممانعت علیرضا رهایی، رییس دانشگاه اجازه ثبت نام و حضور در کلاس درس دانشگاه را نداشته است.او دراین باره گفت: برای پیگیری این مسئله به دیوان عدالت اداری شکایت کرده ام و رییس دانشگاه طی حکم شماره 26/11/89-1558 شعبه دوم دیوان، محکوم به ثبت نام و پذیرش بنده می شود.

اما رییس دانشگاه امیرکبیر این حکم را اجرا نکرده است. صفایی دراین باره هم گفت: علیرغم پیگیری‌ها، آقای رهایی هیچگونی اقدامی برای اجرای حکم انجام نداده و به جای ثبت نام بنده در دوره دکتری، از تحویل مدرک های کارشناسی ارشد بنده جلوگیری کردند.

دانشگاه امیر کبیر

پس از این و با توجه به اعتراض صفایی به اجرا نشدن حکم، دیوان عدالت اداری طی دادنامه مورخ 9/5/1392 به شماره 9209970900200558 رای انفصال از خدمت رییس دانشگاه به مدت دو سال و جبران خسارت های صادر کرده است و این حکم در تاریخ 16/5/1392 به دانشگاه ابلاغ شده و از تاریخ 6/6/1392 قطعی شده است.

مطابق حکمی که دیوان عدالت اداری داده، رییس دانشگاه امیرکبیر مجوز ثبت نام در دوره دکتری داده، اما بدون داشتن استاد راهنما: "آقای علیرضا رهایی رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر دستور ثبت نام داده و از طریق کمیسیون موارد خاص اقدام خواهد شد که در جهت رفع اتهام به طرح موضوع در کمیته موارد خاص اکتفا کرده و برای آقای سینا صفایی، مجوز ثبت نام بدون داشتن استاد راهنما صادر می کند که برای ادامه تحصیل نتیجه بخش نبوده است."

به دلیل همین نوع ثبت نام، دیوان عدالت حکم انفصال از خدمت رییس دانشگاه امیرکبیر را صادر می کند: "با توجه به اینکه دادنامه شماره 89/11/26-1558 شعبه دوم دیوان دایر بر ثبت نام و پذیرش (ادامه تحصیل) آقای سینا صفایی در مقطع دکتری مدیریت ساخت در تاریخ 89/12/9 ابلاغ گردیده است و آقای علریضا رهایی، رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با وجود اطلاع از حکم قضایی و مکاتبات متعدد اداری با گذشت بیش از دوسال از تاریخ ابلاغ حکم، با علم و آگاهی از آثار و تبعات قانونی ناشی از عدم ارای حکم، اقدام مثبتی نداشته است و معاذیر عنوان شده توسط وی مانع قانونی اجرای حکم محسوب نمی شود و دادرس محترم اجرای احکام حق تفسیر و تغییر رای را نداشته و تکلیفی به رفع معاذیر غیرموجه ندارد و دستور ثبت نام کافی به مقصود نبوده و با صدور حکم قضایی نظر کمیته مواد خاص جایگاهی نداشته و ثبت نام بدون استاد راهنما بر خلاف قوانین و مقررات آموزشی بوده و اعتبار ندارد، بلکه عملا با این کار اصل ادامه تحصیل و اجرای حکم دیوان را متوقف ساخته است و مشخص است رییس دانشگاه با شناخت کافی از سینا صفایی، تعمد بر عدم اجرای حکم دارد. بنابر این با احراز استنکاف به استناد ماده 37 قانون دیوان عدالت اداری، حکم به ورود شکایت شاکی و انفصای موقت از خدمات دولتی به مدتن دو سال و جبران خسارت وارده صادر می شود."

روایت دانشگاه امیرکبیر از ماجرا

اما درحالی که اعلام شده این حکم قطعی است، روابط عمومی دانشگاه امیرکبیر روایتی از ماجرا ارائه کرده است. بختیاری مدیر روابط عمومی دانشگاه امیرکبیر دراین باره گفته است: این دانشجو در زمان پذیرش غیرمتمرکز و به صورت آزمون دکتری داخلی در این دانشگاه قبول شده است، وی مرحله اول آزمون کتبی را پذیرفته شد و توصیه‌ای نیز از اساتید گرفت که اگر در مصاحبه پذیرفته شد، یکی از آنها را به عنوان استاد راهنمای خود معرفی کند.

به گفته بختیاری این دانشجو در مصاحبه علمی قبول نشده است: اما این دانشجو به دیوان عدالت اداری شکایت کرد و توانست رای دیوان را مبنی بر دستور ثبت‌نام او در دانشگاه بگیرد. دانشگاه امیرکبیر با این وجود از ثبت‌نام او در دانشگاه بر اساس رای دیوان تمکین کرد، این دانشجو را در دانشگاه ثبت‌نام کردیم و برای او شماره دانشجویی نیز صادر شد، اما پذیرش دکتری به گونه‌ای است که استاد راهنما باید ظرفیت پذیرش دانشجو و موافقت 100 درصدی برای کار کردن با یک دانشجو را داشته باشد.

او گفت: بنابراین نیاز است که استاد راهنما به صورت رسمی اعلام کند که این دانشجو را می‌خواهد، اما در حال حاضر هیچ استادی یا حاضر نیست این دانشجو را قبول کند و یا ظرفیت پذیرش او را ندارد. از اختیارات رییس دانشگاه هم نیست که بتواند این دانشجو را به استادی تحمیل کند، بلکه دانشجو باید خودش با یک استاد راهنما به توافق رسیده و این موضوع را استاد راهنما باید کتبا اعلام کند.

در حال حاضر دیوان عدالت اداری رای به انفصال از خدمت دکتر رهایی داده است، اما دفتر حقوقی دانشگاه در حال حاضر نامه درخواست تجدیدنظر و توضیحات لازم در این باره را به دیوان عدالت اداری ارسال کرده است، ما انتظار داریم که جانب امانت‌داری انجام شود تا زمانی که رای به مرحله قطعی برسد

بختیاری گفت: از طرف دیگر این دانشجو جزو سهمیه بورسیه‌های ما بوده و باید یک سازمان را برای پرداخت شهریه‌اش به دانشگاه پیدا و معرفی کند که این کار نیز انجام نشده است.

او همچنین گفت: در حال حاضر دیوان عدالت اداری رای به انفصال از خدمت دکتر رهایی داده است، اما دفتر حقوقی دانشگاه در حال حاضر نامه درخواست تجدیدنظر و توضیحات لازم در این باره را به دیوان عدالت اداری ارسال کرده است، ما انتظار داریم که جانب امانت‌داری انجام شود تا زمانی که رای به مرحله قطعی برسد.

البته پیش از این جعفر توفیقی،‌ سرپرست وزارت علوم گفته تصمیمی برای مدیریت دانشگاه امیرکبیر ندارد. او در پاسخ به این پرسش که شنیده‌ها شده شما بنا دارید آقای میلی‌منفرد که مجلس به وی برای وزارت علوم رای اعتماد نداد را به سمت ریاست دانشگاه امیرکبیر منصوب کنید، به فارس گفت: خیر ما در آن دانشگاه بنای جا به ‌جایی نداریم.

واکنش رئیس دانشگاه

دکتر علیرضا رهایی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر درحاشیه برگزاری جشن دانشجویان جدیدالورود دانشگاه صنعتی امیرکبیر در خصوص گفت: دانشگاه‌ها از یک سری مقررات پیروی می کنند که برای ورود به یک رشته و تحصیل درآن رشته، این مقرارت باید توسط مسئولان و اعضای هیات علمی دانشگاه رعایت شود و اعضای هیات علمی و مسئولان باید برروی اجرایی شدن آن تاکید و پافشاری کنند.

دانشگاه امیر کبیر؛ علیرضا رهایی

وی افزود: داوطلبی که قصد داشته وارد دوره دکتری شود در مرحله اول پذیرفته شده ولی در مرحله مصاحبه تخصصی پذیرفته نشده برهمین اساس برخی از افراد به دیوان  عدالت اداری و یا بخش های دیگر مراجعه کرده شکایت می کنند که احکامی برای آنها صادر می شود اما دانشگاه برای این احکام لایحه های دفاعی خود و استدلال های خود را مبنی بر تاکید بر مقررات آموزشی ارایه کرده که رسیدگی می شود.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر درخصوص این سئوال که اعلام شده که دانشگاه امیرکبیر بعد از 20 روز، درخواست تجدید نظر خود را ارایه کرده است، گفت: خیر، در موعد مقرر ارایه شده و دربخش تجدید نظر در حال رسیدگی است و در زمان خود نتیجه اعلام می شود.

وی افزود: ما استدلال‌های خود را در لایحه دفاعیه ارایه کرده ایم و فکر می کنم مسئولان دیوان نیز به مقرارت آموزش عالی توجه می کنند به هرحال یک سری مقررات برای ورود و پذیرش داریم که نمی تواند به یک سری استثنائات تبدیل شود.

پیش از این جعفر توفیقی - سرپرست وزارت علوم در گفتگویی از حل شدن مشکل انفصال از خدمت رئیس دانشگاه امیرکبیر خبر داده بود.

واکنش دانشگاه

دانشگاه امیرکبیر در این اطلاعیه آورده است: آیا نمی شد با درک هم زمان این شرایط و فرض دفاع از حقوق دو نفر با تامل و مدارا، تصویر بهتری از یک دانشگاه با الزام به ضرورت ایجاد تعامل در بین حقوق سازمانی یک نهاد معتبر علمی و آموزشی، حقوق جمع کثیری از دانشجویان و اساتید دانشگاه و حقوق معترضین برقرار کرد و از انتخاب عناوین مندرج در اخبار منتشره خودداری ورزید؟!دانشگاه لازم می داند که به منظور اجتناب از تطویل مطالب و امکان طرح چند سئوال دیگر؛ اجمالا به ذکر واقعیت آموزشی دو عزیز معترض بپردازد. قبل از ذکر وضعیت، از پیشگاه ملت ایران و قاطبه دانشگاهیان دانشگاه صنعتی امیر کبیر، جهت ارائه شرح وضعیت آموزشی ذیل که به لحاظ حقوق فردی از حقوق مسلم افراد و حفظ آن ضروری و در اختیار گذاردن آن در انظار عموم، حداقل در شان و منزلت دانشگاهی چون دانشگاه صنعتی امیر کبیر نیست؛ پوزش می طلبیم.

الف- آقای فریدون مددی:

الف-1- ایشان متولد 1327 با 55 سال سن در آزمونورودی که در سال 82 توسط این دانشگاه و با نظارت سازمان سنجش آموزش کشور و تحت عنوان نوبت دوم (شبانه) برگزار شد پذیرفته و در بهمن ماه همان سال در رشته مهندسی عمران شروع به تحصیل نموده است.

الف-2- دوره مذکور، دوره ای آموزش محور بوده و بر اساس مجوز اخذ شده از شورای گسترش آموزش عالی پذیرفته شدگان نیازی به اخذ پایان نامه نداشته اند.

الف-3- نظر به درخواست دانشجویان و تصویب شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست چنانچه دانشجویان این دوره در دو نیمسال تحصیلی معدل 15 را اخذ نمایند به صورت داوطلبانه می توانند درخواست اخذ پایان نامه خود را به شورای تحصیلات تکمیلی ارائه نموده که در صورت تایید، ملزم به طی مراحل مربوط به پایان نامه اعم از انتخاب موضوع، انتخاب استاد راهنما، تدوین طرح پیشنهادی و در نهایت اخذ مصوبه شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده و انعکاس رسمی آن به تحصیلات تکمیلی دانشگاه می باشد.

نظر به درخواست دانشجویان و تصویب شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست چنانچه دانشجویان این دوره در دو نیمسال تحصیلی معدل 15 را اخذ نمایند به صورت داوطلبانه می توانند درخواست اخذ پایان نامه خود را به شورای تحصیلات تکمیلی ارائه نموده که در صورت تایید، ملزم به طی مراحل مربوط به پایان نامه اعم از انتخاب موضوع، انتخاب استاد راهنما، تدوین طرح پیشنهادی و در نهایت اخذ مصوبه شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده و انعکاس رسمی آن به تحصیلات تکمیلی دانشگاه می باشد

الف- 4- نامبرده در نیمسال اول، دوم و سوم تحصیلی که دروس آموزشی دوره خود را اخذ نموده است دارای معدل 14 در ترم اول، 11.45 در ترم دوم و 14.03 در ترم سوم بوده و معدل کل ایشان 13.3 می باشد.

الف-5- نامبرده نه تنها در دوران آموزشی، شرط معدل تعریف شده توسط شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده خود را اخذ ننمود و در کارنامه آموزشی دارای یک ترم مشروطی می باشد، بلکه طبق آیین نامه آموزشی کارشناسی ارشد، در همان مطقع به دلیل اینکه معدل کل ایشان زیر 14 بود نمی توانست پایان نامه و حتی گواهی اتمام موفقیت آمیز تحصیلی را اخذ نماید، که به دلیل شرایط خاص، به ویژه شرایط سنی (متولد 1327) و با داشتن معدل 13.41 و گذراندن 32 واحد درسی، فارغ التحصیل شد.

الف -6- وی با وجود نداشتن شرایط مذکور با مراجعه به کمیسیون موارد خاص و مراجعات مکرر در دانشگاه و ارتباط فردی با اساتید بدون ارائه واقعیات آموزشی و پس از آن با مراجعه به دیوان عدالت اداری و اخذ رای دیوان، دانشگاه را وادار به اخذ پایان نامه نمود. مع الوصف به رغم اینکه مشارالیه تمایلی به انجام فرآیند متداول تصویب پایان نامه نداشته، اما ریاست دانشگاه با احترام به رای دیوان، اجازه اخذ پایان نامه را به وی داده و به ایشان فرصت داده می شود تا ظرف مدت یک ترم با ثبت نام و انجام مراحل قانونی تصویب رساله مطابق روال تعریف شده در دانشکده ها و اخذ مصوبه شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده ذی ربط اقدام نماید که حسب سوابق موجود تاکنون موفق به طی روند مذکور نشده است.

ب- متقاضی "سینا صفایی"

ب-1- بر اساس اعلام دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست داوطلب آقای "سینا صفایی" متقاضی دوره دکتری مهندسی و مدیریت ساخت در سال 88 صرفا در آزمون (کتبی) پذیرفته شده و در مصاحبه تخصصی دانشکده موفق به قبولی نشده و مانند بسیاری از داوطلبان دیگر در اولویت پذیرش قرار نگرفته است.

ب-2- ساز و کار دانشگاه در پذیرش دکتری به این صورت است که در مرحله اول و در آزمون کتبی 3 تا 5 برابر ظرفیت پذیرش صورت می گیرد و لیکن در مرحله دوم بر اساس مصاحبه و توانمندی علمی و بر اساس ظرفیت قطعی دانشکده، پذیرش انجام می شود که طبعا تعداد زیادی از پذیرفته شدگان مرحله اول مردود می شوند.

سینا صفایی پذیرفته شده مقطع دکترای مهندسی و مدیریت ساخت دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران) از سال 1388 تاکنون به دلیل ممانعت علیرضا رهایی، رییس دانشگاه اجازه ثبت نام و حضور در کلاس درس دانشگاه را نداشته است.او دراین باره گفت: برای پیگیری این مسئله به دیوان عدالت اداری شکایت کرده ام و رییس دانشگاه طی حکم شماره 26/11/89-1558 شعبه دوم دیوان، محکوم به ثبت نام و پذیرش بنده می شود

نامبرده پس از اعلام عدم اولویت پذیرش از جانب دانشکده صرفا با استناد به برگه اعلام آمادگی یکی از اساتید دانشکده به دیوان عدالت شکایت و دیوان نیز بدون توجه به ضوابط و مقررات آموزشی دانشگاه رای به پذیرش ایشان داده است.

ب-3- از آنجایی که حکم دیوان قطعی بوده حسب دستور ریاست محترم دانشگاه در راستای احترام و تمکین از حکم دیوان امکان ثبت نام از ایشان فراهم شد و نامبرده می بایست تا پایان ترم اول 91 استاد راهنمای خود را انتخاب نموده و مقررات آموزشی دانشگاه را رعایت نماید.

اکنون پس از سپری شدن دو ترم از مهلت مقرر و عدم حضور مشارالیه، عدم پیگیری و اقدام جهت معرفی استاد راهنما، زمینه تحقیقاتی و اخذ واحدهای درسی وی ادعای استنکاف از اجرای رای را نزد دیوان مطرح و شعبه مورد نظر بدون درخواست ادای توضیحات از این دانشگاه رای به انفصال خدمت را صادر نمود.

ب - 5 - آرای فوق در حال حاضر با اعتراض دانشگاه در شعب تجدید نظر دیوان عدالت اداری تحت رسیدگی است.

همانگونه که در انتهای گزارش وضعیت هر یک از اشخاص فوق الاشعار ذکر شده است، دانشگاه نه تنها ممانعتی از فعالیت آموزشی نامبردگان بعمل نیاورده بلکه همانگونه که اشاره شد به واسطه اعتقاد به الزام اجرای رای دیوان محترم عدالت اداری علیرغم نداشتن شرایط لازم، دانشگاه فرصت کافی رای برای هر یک از آنان فراهم نموده است.

با دقت نظر به مطالب فوق آیا نبایستی اقدامات نسنجیده، یک طرفه و انتخاب تیترهای قابل تامل را به دور از انصاف تلقی کرد ؟!!

آیا این بر مدار انصاف و عدالت است که دانشگاهی که از سال 82 تا کنون مجموعا قریب به 30 هزار نفر دانشجو - بخشی فارغ التحصیل و بخشی در حال تحصیل - که در زمان مدیریت فعلی دانشگاه ورود پیدا کرده اند را با ذکر تنها دو مورد آن هم با شرح ارائه شده، متهم به اجحاف، ظلم و تصلب رای نمود ؟

آیا این ظلم نادیده گرفتن حقوق و تهدید به حرمت و شان و منزلت و تردید در توانمندیها و قابلیهای دانشگاه نیست ؟

آیا حوزه رسانه و خبر با چنین رویه ای می تواند نقش اعتماد بخش، انتقاد سازنده، امید به آینده و در جمع بندی نهایی بستر سازی حماسه اقتصادی با توجه به توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر نقش سازنده و موثر دانشگاهها در تحقق حماسه اقتصادی و علمی را ایفاد نماید ؟

به این امید که رسانه ها در دستیابی به توسعه و ایجاد بستر مناسب برای رشد ملت مسلمان ایران نقش سازنده و غیر قابل انکار خود را پیدا نمایند."

فرآوری: محسن جندقی

بخش اجتماعی تبیان


منبع : خبرآنلاین، ایسنا، مهر