تبیان، دستیار زندگی
در حالی که پیش از این عنوان شده بود تایر اتوبوس سانحه دیده در حادثه مرگبار اخیر، چینی است، عضو هیات مدیره انجمن صنعت تایر ایران حقایق جدیدی را در این باره بیان می‌کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باز شدن پای آمریکا به حادثه اسکانیا!


در حالی که پیش از این عنوان شده بود تایر اتوبوس سانحه دیده در حادثه مرگبار اخیر، چینی است، عضو هیات مدیره انجمن صنعت تایر ایران حقایق جدیدی را در این باره بیان می‌کند.

مسعود بهرامی‌نوید اظهار کرد: شنیده شده که پس از حادثه مرگبار اتوبوس‌های اسکانیا، تایر برخی دیگر از این اتوبوس‌ها بررسی شده و به نتایج جالبی نیز رسیده است.

اسکانیا ، تصادف

وی با بیان این‌که برخی از اتوبوس‌های اسکانیا هم‌اکنون از تایرهای با برند گودیر (آمریکایی) استفاده می‌کنند، خاطرنشان کرد: طبق شنیده‌ها تاریخ ساخت این تایرها مربوط به سال 2005 بوده و هم‌اکنون از نظر استانداردها، تاریخ مصرف گذشته محسوب می‌شوند.

عضو هیات مدیره انجمن صنعت تایر ایران ادامه داد: همچنین شنیده شده که بخشی از روکش تایر اتوبوس آتش گرفته در حادثه اخیر پیدا شده و برند این تایر نیز گودیر بوده است.

وی افزود: در این زمینه نکته مهم آن است که تایرهای تاریخ مصرف گذشته توسط چه کسانی و چه زمانی وارد ایران شده‌اند و چرا در گمرک بررسی‌های لازم صورت نگرفته تا تایرهایی با سال تولید 2005 وارد کشور نشوند؟

بهرامی‌نوید با بیان این‌که بعضا دیده شده واردکنندگان نمونه‌ای از یک تایر سالم را به استاندارد ارائه کرده اما تایرهای بی‌کیفیت را وارد کشور می‌کنند، تصریح کرد: در این زمینه باید یک یا دو گمرک به واردات تایر اختصاص یافته و به آزمایشگاه‌های تست کیفی تجهیز شوند تا دیگر امکان واردات تایرهای بی‌کیفیت و تاریخ مصرف گذشته وجود نداشته باشد. واردات تایرهای تاریخ مصرف گذشته و بی‌کیفیت خارجی در حالی است که تاکنون اخباری درباره ترکیدن تایرهای تولید داخل و تبعاتی چون حادثه اخیر منتشر نشده است که این موضوع نشان دهنده سطح بالای کیفیت تایرهای داخلی است.

عضو هیات مدیره انجمن صنعت تایر ایران تصریح کرد: بنابراین باید در زمینه افزایش سرمایه‌گذاری و توسعه صنعت تایر داخلی فعالیت شود و به موازات آن نیز گمرک، سازمان ملی استاندارد و دیگر نهادهای نظارتی از واردات تایرهای بی‌کیفیت خارجی جلوگیری کنند.

بررسی‌ علل تصادفات جاده‌ای

با وجود کاهش 9.5 درصدی تلفات سوانح رانندگی در چهار ماه ابتدای امسال 6083 نفر در تصادفات رانندگی جان باختند که رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، مهم‌ترین عامل تصادفات را سرعت غیرمجاز و انحراف به چپ وسیله نقلیه عنوان کرد.

شهریار افندی‌زاده - معاون وزیر راه و شهرسازی  گفت: رعایت نکردن فاصله دو وسیله نقلیه با یکدیگر و واژگونی خودرو که دلیل اصلی آن خواب‌آلودگی رانندگان است از دیگر عواملی است که در بروز سوانح جاده‌ای نقش بسزایی دارد.

وی نا آشنا بودن رانندگان به جاده‌ها و نا توانی در کنترل خودرو راا از دیگر عواملی دانست که آمار تصادفات را افزایش می‌دهد.

باید یک یا دو گمرک به واردات تایر اختصاص یافته و به آزمایشگاه‌های تست کیفی تجهیز شوند تا دیگر امکان واردات تایرهای بی‌کیفیت و تاریخ مصرف گذشته وجود نداشته باشد. واردات تایرهای تاریخ مصرف گذشته و بی‌کیفیت خارجی در حالی است که تاکنون اخباری درباره ترکیدن تایرهای تولید داخل و تبعاتی چون حادثه اخیر منتشر نشده است که این موضوع نشان دهنده سطح بالای کیفیت تایرهای داخلی است

افندی‌زاده درباره‌ اقداماتی که در زمینه ایمنی جاده‌ها انجام می‌شود، گفت: تعریض جاده یکی از اقداماتی است که در راستای افزایش ایمنی‌ جاده‌ها و کاهش تصادفات صورت می‌گیرد. هم‌چنین علامت‌گذاری بیشتر در جاده‌ها از دیگر اقداماتی است که برای امنیت جاده‌ها انجام می‌شود.

بودجه 300 میلیارد ی برای حل مشکل نقاط پرحادثه رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تاکید کرد: استفاده از تجهیزات ایمنی و سیستم‌های هوشمند در جاده‌ها از مهم‌ترین اقدامات برای ایمن‌سازی جاده‌ها محسوب می‌شود که کارهای خوبی در این زمینه انجام شده است.

افندی‌زاده با بیان اینکه گاهی اوقات مجبوریم تقاطع غیر هم‌سطح در جاده‌ها ایجاد یا نقاط را از لحاظ ترافیک ساماندهی کنیم، افزود: نقاط پرحادثه نقاطی هستند که در آن تصادفات قابل توجه باشد و بودجه‌ای که برای نقاط پرحادثه پیش‌بینی شده حدود 300 میلیارد  و برای بهسازی، روکش و آسفالت نیز حدود 500 تا 550 میلیارد  در نظر گرفته شده است.

فناوری ایرانی برای‌ کاهش ‌حوادث جاده‌ای

تبدیل جاده‌ به آزاد‌راه و بزرگراه‌ برای کاهش تصادفات وی اظهار کرد: در پیچ جاده‌ها رانندگان باید سرعت خود را کاهش دهند که در این نقاط سعی می‌کنیم شعاع قوس را افزایش دهیم تا از میزان سوانح کاسته شود و ایمنی جاده افزایش یابد.هرچه جاده‌ها به آزاد‌راه و بزرگراه‌ تبدیل شوند، احتمال تصادف نیز کاهش می‌یابد و رانندگان باید سرعت خودرو را در جاده‌ها کنترل و مدیریت کنند.

خودروسازان خود را تبرئه می کنند

در چندروزی که از حادثه تصادف اتوبوس‌ها در آزادراه تهران-قم می‌گذرد، اظهارنظرهای متفاوتی از سوی مراجع مختلف درباره علت حادثه مطرح شده است.

در تازه‌ترین اظهارنظر دبیر انجمن خودروسازان می‌گوید: یکی از دلایل احتمالی این تصادف، خواب‌آلوده‌بودن راننده است که برای حل این نوع مشکلات باید سیستمی وجود داشته باشد تا از طریق آن، میزان کارکرد رانندگان کنترل شود و از فعالیت زیاد راننده‌ای که استراحت نداشته، جلوگیری شود.

احمد نعمت‌بخش گفت: استانداردهای 55گانه در مورد تولید خودروها رعایت می‌شود ولی وقتی خودرویی به خریدار تحویل داده شد، خودروساز نظارتی بر نحوه استفاده از آن خودرو ندارد و خریدار ممکن است با ایجاد تغییراتی در خودرو باعث افزایش خطرات احتمالی شود.

دبیر انجمن خودروسازان افزود: همچنین ممکن است به‌دلیل افزایش قیمت لاستیک، برخی رانندگان از لاستیک‌های استوک استفاده کنند که خسارت‌های مالی و جانی به همراه خواهد داشت. در این موارد پلیس باید علاوه بر چک‌کردن سرنشینان اتوبوس و اینکه آیا کمربند ایمنی بسته‌اند یا خیر، تایرهای جلوی اتوبوس را نیز کنترل کند. وی با تأکید بر لزوم جدی‌‌بودن معاینه فنی خودروها گفت: فرصت انجام معاینه فنی باید از 5سال به یک یا 2سال تغییر یابد.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اجتماعی تبیان


منابع : ایسنا و همشهری آنلاین