تبیان، دستیار زندگی
مهم ترین مشکل زنان، استنشاق آلودگی های مختلف است که به هر دلیلی در فضای خانه منتشر می شوند و زنان را در معرض خطر قرار می دهند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آلودگی هوای خانه چه خطراتی برای زنان دارد؟


مهم ترین مشکل زنان، استنشاق آلودگی های مختلف است که به هر دلیلی در فضای خانه منتشر می شوند و زنان را در معرض خطر قرار می دهند.


آلودگی هوای داخل خانه

پنجره ها را ببندید، بدهید تمام درزهای در و پنجره را بگیرند، کسی را پیدا کنید که برایتان ماسک ضدبمب شیمیایی بیاورد، دهانتان را باز نکنید و... همه اینها شوخی بود با این توضیح که این شوخی تا حدودی هم جدی است!

هوای داخل خانه ها آلوده است و این آلودگی زنان را تهدید می کند و این موضوع اصلا هم شوخی نیست.

دکتر عبدالرحمان بهرامی، معاون بهداشت حرفه ای مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت است و کاملا جدی گفته است: «زنانی که در منزل فعالیت دارند با عوامل و مخاطرات مختلف در ارتباطند که مهم ترین مخاطره در این زمینه آلودگی هواست.»

او می گوید در شهرهای بزرگ، مثل تهران، مشکلی اساسی وجود دارد: آلاینده ها در خارج با داخل منزل تفاوت چندانی ندارند.

تهدیدکننده های دیگر

گفتن اینکه هوای تهران آلوده است، مثل این است که بگوییم روز روشن است! پس خودتان این را می دانید و حالا نکته این است که همان آلودگی به فضای داخلی خانه ها هم منتقل می شود. البته مشکل فقط همین نیست؛ بساط پخت و پز به هر حال در خانه ها برقرار است و روشن بودن گاز میزان آلاینده های خانه را افزایش می دهد.

در مجموع مهم ترین مشکل زنان، استنشاق آلودگی های مختلف است که به هر دلیلی در فضای خانه منتشر می شوند و زنان را در معرض خطر قرار می دهند.

زمانی که میزان آلاینده های هوای بیرون خانه کم است، حتما از فرصت استفاده کنید و پنجره ها را باز نگه دارید

خطرات آلودگی هوای خانه برای زنان

مطرح کردن زنان (البته زنان خانه دار) به این دلیل است که آنها نسبت به سایر افراد خانواده، مدت زمان بیشتری در خانه هستند و کار پخت و پز غذا را هم انجام می دهند.

1- آمفیزم: این بیماری در اثر انقباض لوله های برونشیال و تخریب کیسه های هوایی در ریه ها توسط آلاینده ها به وجود می آید و باعث تنگی نفس در فرد می شود.

2- برونشیت مزمن: از مشخصات این بیماری، سرفه های پی در پی و ایجاد خلط مستمر در شخص مبتلاست. مواد آلوده کننده، باعث تخریب مژک های تنفسی که مواد محرک را از ریه خارج می کنند، شده و در نتیجه، سرفه تنها راهی خواهد بود که ذرات از ریه بیرون رانده شوند. در صورتی که برونشیت مزمن درمان نشود، منجر به مرگ بیمار خواهد شد.

3- حساسیت (آلرژی): مواد آلاینده می تواند باعث عکس العمل های آلرژیکی مختلف از جمله آبریزش بینی، تنگی نفس، خارش پوست، اشک ریزش چشم و عطسه های پی در پی شود.

4- آسم: عبارت است از مقاومت مجرای تنفسی در مقابل عبور هوا. در یک حمله آسمی، مجاری تنفسی باریک شده و عبور هوای تنفسی به حداقل می رسد و در نتیجه بیمار دچار تنگی نفس می شود. همچنین می تواند موجب انفاکتوس یا التهاب قلب شود که معمولا به صورت سینه درد، تپش قلب، تنگی نفس و اختلال در کار قلب ظاهر می شود.

خطرات دیگری هم در راه است

علاوه بر مواردی که خواندید، احتمال بروز مشکلات دیگری هم در اثر آلودگی فضای خانه وجود دارد. مثلا روی دستگاه تنفسی اثر گذاشته و موجب افزایش علائم ریوی در بیماران یا دیگر اثرات مضر بر سلامت می شود.

اختلال عصبی رفتاری، افزایش فشار خون و تاثیر بر دستگاه قلبی عروقی از دیگر خطرات آلاینده های خانگی هستند که می توانند منجر به افزایش مرگ و میر شوند.

باز و بسته کردن پنجره ها

مثل تمام مراحل زندگی، اینجا هم مهم ترین کار این است که بدانیم چه زمانی پاسخ مثبت بدهیم و چه زمانی منفی. این پاسخ البته به درخواست پنجره های خانه برای باز و بسته شدن است.

وسوسه انگیزترین غذاها، می توانند به دلیل گاز خطرناک ترین ها باشند، پس هنگام آشپزی همیشه هود را روشن نگه دارید

شما برای اینکه از خطرات هوای آلوده خانه در امان بمانید، باید گوش به زنگ باشید که رادیو، تلویزیون، سایت های خبری و... درباره هوا چه می گویند. در زمانی که میزان آلاینده های هوا کم است، حتما از فرصت استفاده کنید و پنجره ها را باز نگه دارید.

همچنین در مواقعی که سطح آلاینده ها به حد ناسالم می رسد، لازم است تا حد امکان پنجره های منازل بسته نگه داشته شوند.

نکته دیگر اینکه وسوسه انگیزترین غذاها، می توانند به دلیل گاز خطرناک ترین ها باشند، پس هنگام آشپزی همیشه هود را روشن نگه دارید.

با ماسک در خانه تردد کنید

شاید تصور چهره ای از خودتان که با ماسک ضدآلودگی در خانه تردد می کند برای تان خنده دار باشد، ولی حالا که می دانید هوای خانه ممکن است تهدیدی جدی برای سلامت شما باشد، باید جلوی خنده خود را بگیرید و کاملا جدی به ماسک فکر کنید.

این ماسک ها در دور نگه داشتن ذرات درشت بسیار موثرند و افراد آسمی و کسانی که به مشکلات تنفسی مبتلا هستند با استفاده از این ماسک ها، راحتی بیشتری احساس می کنند. ماسک زدن در خانه را جدی بگیرید، حداقل زمانی که مشغول آشپزی هستید و مقابل گاز ایستاده اید.

در خانه ریاست کنید

یکی از مهم ترین کارهایی که برای کاهش آلودگی هوای خانه باید انجام دهید، مدیریت و تعیین قوانینی مشخص در خانه است. شما باید استفاده از انرژی ها را در جای خود و به مقدار لازم برای خود و سایر اعضای خانه مجاز بدانید. انرژی های خانگی از قبیل: پخت و پز، روشنایی، حرارتی، الکتریکی، مکانیکی و... مهم ترین تاثیر را بر آلودگی هوای خانه شما دارند.

بخش سلامت تبیان


منبع: مجله زندگی ایده آل

مطالب مرتبط:

9 عامل آلودگی هوا در محیط بسته

14 راه حذف میکروب‌ها از خانه

هوای داخل خانه هم آلوده می‌شود

دستگاه تصفیه هوای استاندارد بخرید

موقع رنگ‌زدن در خانه نمانید

9 آلوده کننده مهم هوا

در زمستان هوای خانه آلوده‌تر است

چگونه خانه‌تان را سالم نگه دارید؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.