تبیان، دستیار زندگی
با وجود تاکید مسئولان سابق و کنونی وزارت راه و شهرسازی بر تکمیل و واگذاری واحدهای مسکن مهر، اما افتتاح پروژه‌های این طرح همچنان در کما به سر می‌برد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مسکن مهر در کُما


با وجود تاکید مسئولان سابق و کنونی وزارت راه و شهرسازی بر تکمیل و واگذاری واحدهای مسکن مهر، اما افتتاح پروژه‌های این طرح همچنان در کما به سر می‌برد.

مسکن

یکی از مصائبی که متقاضیان مسکن مهر از پاییز سال گذشته با آن روبرو شدند رشد قیمت نهاده‌های ساختمانی و تاثیر آن بر قیمت تمام‌شده مسکن مهر بود. این مسئله باعث شد تا روند ساخت‌و سازها کند شده و بسیاری از پیمانکاران خواستار تجدید نظر دولت در قیمت ساخت شدند.

اصرار 3 ماهه سازندگان بر این‌که ساخت مسکن مهر مقرون‌به‌صرفه نیست سرانجام مسئولان وقت وزارت راه را بر آن داشت تا دستورالعمل افزایش قیمت مسکن را بر اساس 7 آیتم تاثیرگذار برای اجرا به مدیران کل استان‌ها، مدیران عامل شهرهای جدید و مدیران کل بنیاد مسکن انقلاب ابلاغ کنند.

بر این اساس قیمت ساخت هر مترمربع به‌طور متوسط بین 5 تا 40 هزار  افزایش یافت. هر چند این اقدام  استقبال انبوه‌سازان را به دنبال داشت، اما گذشت زمان نشان داد که سرعت ساخت و تکمیل واحدهای مسکن مهر تغییر چندانی نکرد.

تاخیر 2 ساله در افتتاح

با وجود تاکید وزیر سابق راه و شهرسازی در اتمام پروژه‌ها تا پایان عمر دولت دهم، اما به دلیل نارضایتی انبوه‌سازان و همچنین عملکرد نامناسب دستگاه‌های خدمات‌رسان بخش قابل توجهی از واحدهای مسکن مهر جزو پروژه‌های نیمه‌تمام به شمار می‌آیند.

به‌عنوان مثال 240 هزار واحد مسکن مهر در شهرهای اطراف تهران در حال ساخت است که حدود 40 هزار واحد به متقاضیان تحویل شده، یعنی 16.6 درصد. البته نیمی از این 40 هزار واحد هم به دلیل نبود امکانات زیربنایی قابلیت سکونت ندارند و متقاضیان تنها به‌عنوان انباری از این واحدها استفاده می‌کنند.

در خدمات زیربنایی و روبنایی با چالشی‌های جدی روبرو هستیم. اینکه بخواهیم به عنوان مثال جمعیت شهر پردیس را در طول دو سال از 40 هزار کنونی به 400 هزار نفر جمعیت افزایش دهیم نیازمند برنامه‌‌ریزی جامعی در حوزه فنی و اجرایی هستیم

حدود 7000 هزار واحد در پردیس، حدود 37 هزار واحد در هشتگرد و 20 هزار واحد در پرند از جمله پروژه‌های آماده افتتاحی هستند که به دلیل مشکلات مربوط به نبود امکانات زیربنایی تا اطلاع ثانوی واگذار نخواهند شد. پروژه‌هایی که کمی بیش از دو سال از تکمیل شماری از آنها می‌گذرد.

وزیر راه و شهرسازی در یکماه اخیر بر پایبندی بر تعهدات دولت قبلی در خصوص پروژه‌های مسکن مهر تاکید کرده، اما در عین حال با اشاره به این‌که راه‌اندازی این واحدها کار خیلی خیلی سختی است گفته بود: در خدمات زیربنایی و روبنایی با چالشی‌های جدی روبرو هستیم. اینکه بخواهیم به عنوان مثال جمعیت شهر پردیس را در طول دو سال از 40 هزار کنونی به 400 هزار نفر جمعیت افزایش دهیم نیازمند برنامه‌‌ریزی جامعی در حوزه فنی و اجرایی هستیم.

مسکن

آخوندی با بیان این‌که اینکه برنامه‌ریزی جامعی در خصوص خدمات زیربنای و روبنایی پروژه‌های مسکن مهر انجام خواهد شد افزود: باید مدلی طراحی شود که شهروندان در نما، معماری داخلی، رنگ‌ها، مصالح و تجهیز داخل خانه به صورت گسترده‌ای حق انتخاب داشته باشند.

به گفته وزیر راه و شهرسازی دولت دهم حدود 800 هزار واحد نیمه‌تمام مسکن مهر را برای دولت یازدهم باقی گذاشته که باید برای آنها اندیشه کرد.

عباس آخوندی با بیان این‌که مسکن مهر با دو مسئله بزرگ تأسیسات و زیرساخت‌های آن و دیگری نحوه خدمات‌رسانی شهری مواجه است، گفت: علاوه بر این موضوع تأمین منابع مالی پروژه‌های نیمه‌تمام طرح مسکن مهر نیز یکی دیگر از مسائل آن است. برای این مسائل باید اندیشه‌کرد. در این راستا می‌توانیم خدمات شهری مسکن مهر را که در مجموعه خدمات شهری قرار دارند به شهرداری‌ها واگذار کنیم. به‌عبارت دیگر دولت تمام اعتباراتی را که می‌خواهد برای تأسیسات زیربنایی و خدمات شهری هزینه کند در اختیار شهرداری‌ها قرار دهد.

اصرار 3 ماهه سازندگان بر این‌که ساخت مسکن مهر مقرون‌به‌صرفه نیست سرانجام مسئولان وقت وزارت راه را بر آن داشت تا دستورالعمل افزایش قیمت مسکن را بر اساس 7 آیتم تاثیرگذار برای اجرا به مدیران کل استان‌ها، مدیران عامل شهرهای جدید و مدیران کل بنیاد مسکن انقلاب ابلاغ کنند

وی همچنین با بیان این‌که برای واحدهایی که در خارج از محدوده شهرداری قرار دارند با شهرداری‌های جدید ایجاد شود، تصریح کرد: این امکان که دولت بتواند خدمات این تعداد واحد مسکونی را تأمین کند وجود ندارد و مسکن ناپایدار خواهد بود. بنابراین باید به‌نحوی تلاش کنیم خدمات زیربنایی و شهری پروژه‌های مسکن مهر را تأمین کنیم.

با وجود ارائه راهکارهایی برای حل مصائب پروژه‌های مسکن مهر از سوی وزیر راه و شهرسازی، اما در 35 روز گذشته اتفاق خوشایندی در این رابطه روی نداده و افتتاح پروژه‌های مسکن مهر همچنان در کما به سر می‌برد.

بخش اقتصاد تبیان


منبع : تسنیم