تبیان، دستیار زندگی
نشست نقد و بررسی کتاب «فیض‌بوک» ناصر فیض با حضور نویسندگان و شاعرانی همچون حمیدرضا شکارسری، محمدعلی شفاهی آبان، علی داوودی، علی‌اکبر میرجعفری و احمد نادمی دوشنبه، اول مهرماه، برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقد فیض‌بوک


نشست نقد و بررسی کتاب «فیض‌بوک» ناصر فیض با حضور نویسندگان و شاعرانی همچون حمیدرضا شکارسری، محمدعلی شفاهی آبان، علی داوودی، علی‌اکبر میرجعفری و احمد نادمی دوشنبه، اول مهرماه، برگزار شد.


 نقد فیض‌بوک

حمیدرضا شکارسری در این نشست با بیان این که برای کتاب شعر باید هدف یا استراتژی در نظر گرفته شود، اظهار کرد: روی جلد کتاب «فیض‌بوک» نوشته شده است «این کتاب به شما کمک می‌کند با دوستان و بستگان بخندید» و از شروع کتاب شاعر هدف اثرش را خنداندن مخاطب عنوان کرده است.

او عنوان کرد: در بررسی این کتاب باید ببینیم با کدام یک از چهار عنصر طنز، فکاهه، هجو و هزل روبه‌رو هستیم و مسأله نیز این است که تکلیف اثر مشخص نیست و نمی‌دانیم که شاعر می‌خواهد انتقاد کند و یا تنها مخاطب آن را بخواند؛ به طور مثال در برخی شعرها طنز و هجو و هزل هم‌زمان آمده است. سلیقه مخاطب امروز هم باعث می‌شود شاعر به سمتی برود که در یک شعر هم طنز و هم هجو و هم هزل داشته باشد.

این شاعر گفت: تکنیک فاصله‌گذاری از تکنیک‌های رایج در این کتاب است و معتقدم در سال‌های اخیر بیش‌ترین استفاده از فاصله‌گیری از متن را فیض انجام داده است. همچنین رباعی‌های فیض جزو موفق‌ترین آثار ایشان بوده است.

شکارسری با اشاره به این‌که جناس، مراعات نظیر و ایهام در شعرهای فیض دیده می‌شود، عنوان کرد: ارجاعات بی‌شمار به شعر شاعران متفاوت و مختلف و نقیضه‌سازی نیز از شگردهای کار فیض است. البته این شاعر نیز مانند دیگر نقیضه‌سرایان شعر سروده است و نمی‌توان گفت کار ویژه‌ای در این زمینه انجام داده است.

احتیاط‌ طلبی ناصر فیض در اشعارش نمایان است و همین احتیاط‌طلبی باعث شده که زهری که مد نظر است، در اشعارش ایجاد نشود. شعر ناصر فیض بیش‌تر دچار ذائقه مخاطب شده و در دام این ذائقه افتاده است.

محمدعلی شفاهی آبان نیز با بیان این‌که معمولا حاکمان و سردمداران جوامع از طنز استفبال کرده‌اند، گفت: طنز به دلیل تخلیه روانی و بحران‌های مردم، مورد رضایت سردمداران جوامع بوده است. البته معمولا هیچ حاکمی از گوشزد کردن معایبش استقبال نمی‌کند و در طول تاریخ طنزپردازان بسیاری بوده‌اند که مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند و طنزپردازانی که به راحتی کار می‌کنند، در واقع هیچ نیشی در طنزشان ندارند و شبیه مارهای شالیزارها بی‌خطر هستند.

او افزود: احتیاط‌ طلبی ناصر فیض در اشعارش نمایان است و همین احتیاط‌طلبی باعث شده که زهری که مد نظر است، در اشعارش ایجاد نشود. شعر ناصر فیض بیش‌تر دچار ذائقه مخاطب شده و در دام این ذائقه افتاده است. نیت هشداردهنده و سازندگی کم‌تر در آثار ناصر فیض دیده می‌شود و پیش‌بینی می‌کنم آثار ناصر فیض برای یک دهه آینده مخاطب نداشته باشد.

این شاعر فیض را شاعری خلاق دانست و افزود: شاعری که می‌تواند به این اندازه خلاق باشد و زیرکی و کشف‌های خوب داشته باشد، کاش زحمات و خلاقیت‌هایش را جدی‌تر می‌گرفت. ناصر فیض در بین علاقه‌مندان به طنز شهرت پیدا کرده و سابقه زیادی هم در این عرصه درد و به همین دلیل انتظار بیش‌تری از او می‌رود.

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منبع: پایگاه خبری حوزه هنری