تبیان، دستیار زندگی
شما هم اگر جای دلالان بودید و می شنیدید که رئیس کل بانک مرکزی می گوید: کاهش نرخ ارز دلیل خاصی ندارد و تنها عاملی که باعث نوسانات اخیر شده خوش‌بینی‌ها و آثار روانی موجود در بازار است. هیچ دلیلی برای کاهش بیشتر نرخ دلار در بازار آزاد وجود ندارد و اصلا منطقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آقای رئیس دلار را دوباره گران کرد!


شما هم اگر جای دلالان بودید و می شنیدید که رئیس کل بانک مرکزی می گوید: "کاهش نرخ ارز دلیل خاصی ندارد و تنها عاملی که باعث نوسانات اخیر شده خوش‌بینی‌ها و آثار روانی موجود در بازار است. هیچ دلیلی برای کاهش بیشتر نرخ دلار در بازار آزاد وجود ندارد و اصلا منطقی نیست قیمت دلار بیشتر از این پایین بیاید.نرخ فعلی دلار در بازار نرخ کف است و بیشتر از این پایین نخواهد آمد." قطعا نرخ دلار را افزایش می دادید؛ اتفاقی که روز گذشته افتاد و دلار بعد از چند روز کاهش با سخنان آقای سیف روند کاهشی خود را متوقف کرد.

ارز

ریزش قیمت ارز که در ساعات ابتدایی معاملات دیروز تا 2860 تومان پیش رفته بود پس از آنکه رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد نرخ ارز در بازار به کف رسیده و کاهش بیشتر منطقی نیست متوقف شد و اکنون دلار آمریکا 2940 تومان به فروش می‌رسد.

دیروز قیمت دلار در ساعات ابتدایی فعالیت بازار به سیر نزولی خود ادامه داد به طوری که تا مرز 2860 تومان کاهیش یافت.

این کاهش قیمت بیشتر به دلیل مراجعه دارندگان ارز به صرافی‌ها برای فروش بود. این روند ادامه یافت تا اینکه رئیس کل بانک مرکزی دیروز در نشست خبری حاشیه جلسه صبحانه کاری اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، گفت که ارز در بازار به کف قیمت خود رسیده است.

یکی از صراف‌ها در این باره گفت: تا قبل از انتشار این صحبت رئیس کل بانک مرکزی قیمت ارز در حال کاهش بود و پس از آن به یکباره روند کاهشی متوقف و مقداری هم افزایش یافت.این صحبت آقای سیف، کاملا منطقی بود زیرا معنای حفظ قدرت پول ملی این نیست که ارزش پول خارجی به صورت غیر طبیعی کاهش یابد؛ قیمت ارز در حال کاهش بود و اگر این کاهش ادامه پیدا می‌کرد، صادرات غیر نفتی کشور با مشکل مواجه می‌شد!

به گفته این صراف، قیمت واقعی ارز حدود همین قیمت‌ها است و نرخ‌های پایین‌تر غیر منطقی و متاثر از رفتار هیجانی بازار است.

وی با بیان اینکه در ساعات ابتدایی روز، تقاضای خرید ارز تقریبا متوقف شده بود، گفت: این نگرانی به وجود آمده بود که خرید ارز موجب زیان می‌شود و به همین دلیل خرید ارز توسط مشتریان به صفر رسیده بود، اما پس از انتشار نظرات رئیس کل بانک مرکزی این جو روانی شکسته شد و ثبات به بازار بازگشت و در حال حاضر خرید و فروش در حالت طبیعی قرار گرفته است.

صراف دیگری در همین خصوص به  گفت: قیمت ارز تا قبل از اظهارات رئیس کل بانک مرکزی تا 2860 تومان معامله شد و پس انتشار این نقطه نظر، بازار متعادل شد و قیمت ارز به بالای 2900 تومان رسید.

تا قبل از انتشار این صحبت رئیس کل بانک مرکزی قیمت ارز در حال کاهش بود و پس از آن به یکباره روند کاهشی متوقف و مقداری هم افزایش یافت.این صحبت آقای سیف، کاملا منطقی بود زیرا معنای حفظ قدرت پول ملی این نیست که ارزش پول خارجی به صورت غیر طبیعی کاهش یابد؛ قیمت ارز در حال کاهش بود و اگر این کاهش ادامه پیدا می‌کرد، صادرات غیر نفتی کشور با مشکل مواجه می‌شد!

هم‌اکنون روال عادی خرید و فروش ارز در بازار تهران وجود دارد و اغلب ازدحامی برای خرید و یا فروش مشاهده نمی‌شود. به طور طبیعی در هر صرافی دو الی سه نفر مشتری حضور دارند که برخی متقاضی ارز و برخی هم فروشنده هستند.

دیروز قیمت سکه طرح جدید با 5 هزار تومان کاهش 926 هزار تومان، طرح قدیم با کاهش 4 هزار تومانی 924 هزار تومان و نیم سکه با 2 هزار تومان رشد 487 هزار تومان شد. همچنین ربع سکه تغییری نسبت به روز گذشته نداشت و در عدد 296 هزار تومان باقی ماند و سکه گرمی هم بدون تغییر 196 هزار تومان ارزش‌گذاری شد. هر گرم طلای 18 عیار 94 هزار و 533 تومان بود که 347 تومان کاهش نشان می‌دهد. اونس جهانی با 4.40 دلار کاهش 1318.80 دلار، یورو 3960 تومان، دلار 2940 تومان و درهم 810 تومان معامله شد.

ارز

خریدار دلار زیاد شد   طبق اذعان دلال‌ها و صراف‌های خیابان فردوسی بعد از اظهارات ارزی رئیس کل بانک مرکزی خریدار دلار در بازار نسبت به روزهای قبل افزایش یافته است. دلال‌ها معتقدند که نرخ دلار در کف بازار 3150 تومان است.

بعد از گذشت چند هفته از روی کار آمدن رئیس کل جدید بانک مرکزی دیروز وقت آن شد که بازار ارز و دلال‌های فردوسی با اظهارات ارزی ولی الله سیف تکانی به خود بدهند.

شاید تکانه‌های دیروز بازار ارز را بتوان اولین واکنش رسمی و جدی به صحبت‌های ارزی رئیس کل جدید بانک مرکزی برشمرد؛ صبح دیروز ولی الله سیف درباره سقوط آزاد قیمت دلار که از روزهای قبل استارت آن زده شده بود اظهار نظر کرد و گفت: این کاهش قیمت دلیل منطقی ندارد و ناشی از خوش بینی مردم به بازار است.

وی البته تأکید کرد که نرخ دلار هم اکنون در بازار به کف خود رسیده و دلیلی ندارد از این بیشتر کاهش پیدا کند. بعد از آنکه خبر این اظهار نظر به بازار رسید واکنش بازاری را به همراه داشت و به دنبال آن روند سقوط قیمتی که از هفته قبل آغاز شده بود متوقف شد.

با فعالان حاضر در بازار فردوسی گفت‌وگو کردیم و از آنها واکنش بازار به اظهارات ارزی دیروز رئیس کل بانک مرکزی را جویا شدیم؛ یکی از این افراد گفت صبح دیروز نرخ دلار در بازار به 2850 تومان رسیده بود ولی از ساعت 12.30 الی 13.00 روند کاهشی برعکس شد و هر دلار به 2930 الی 2940 تومان هم رسید.

وی با بیان اینکه بازار ارز کاملاً از اخبار سیاسی و اقتصادی تأثیر می پذیرد، تصریح کرد: ساعت یک بعد از ظهر بازار کاملاً در جریان اظهارات ارزی رئیس کل جدید بانک مرکزی قرار گرفت و به همین دلیل قیمت ها نسبت به ساعت ابتدایی دیروز افزایش یافت.

شاید تکانه‌های دیروز بازار ارز را بتوان اولین واکنش رسمی و جدی به صحبت‌های ارزی رئیس کل جدید بانک مرکزی برشمرد؛ صبح دیروز ولی الله سیف درباره سقوط آزاد قیمت دلار که از روزهای قبل استارت آن زده شده بود اظهار نظر کرد و گفت: این کاهش قیمت دلیل منطقی ندارد و ناشی از خوش بینی مردم به بازار است

یکی دیگر از افراد حاضر در خیابان فردوسی که اتفاقا دستی هم در خرید و فروش دلار با نرخ آزاد در حاشیه این خیابان دارد درباره نرخ دلار در کف بازار گفت: کف نرخ دلار 3150 تومان است و از این نرخ پایین‌تر منطقی نیست.

وی درباره واکنش مردم به اظهارات ارزی دیروز رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: در مقایسه با روزهای قبل در بازار تعداد افرادی که برای خرید دلار مراجعه کردند بیشتر از فروشنده‌ها بود. بعبارت دیگر مردم خریدار دلار شدند.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


منابع : فارس، تسنیم