تبیان، دستیار زندگی
وصیت مرا درباره زنانتان حفظ کنید تا از دشواری حساب (روز قیامت) نجات یابید و هر کس وصیت من را حفظ نکند نزد خدا چه حال بدی خواهد داشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قدم‌هایی که به خانه‌های آتش بدل می‌شود!


وصیت مرا درباره زنانتان حفظ کنید تا از دشواری حساب (روز قیامت) نجات یابید و هر کس وصیت من را حفظ نکند نزد خدا چه حال بدی خواهد داشت.

حیا، حجاب

زن و شوهر نسبت به هم حقوق فراوانی دارند که با رعایت آنها زندگی شیرین و باصفا می شود و رعایت نکردن آن تلخ کامی می آورد؛ نیکی مرد به همسر از جمله مسائلی است که در دین اسلام مورد سفارش قرار گرفته است. گوشه ای از این حقوق برگرفته از کتاب ارزشمند مفاتیح الحیاة اثر آیت الله جوادی آملی در ذیل مرور می شود:

مرز نیکی مرد به همسر

مرز نیکی مرد به همسر آن است که به نیازهای واقعی و اصیل او توجه و زمینه رفاه و آسایش او را به گونه ای شایسته فراهم کند. حتی در گفتگو و معاشرت با وی چناچه به پیروی از هوا و هوس او نینجامد، سفارش شده است. چناچه اطاعت از والدین با وجود جایگاه والای آنان مشروط به پیراستگی از شرک و عدم مخالفت خواسته های آنان با دستورهای الهی است.

رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند: ای علی! هر مردی که از همسرش پیروی کند خدا وی را به چهره در آتش در می افکند. امام علی(علیه السلام) پرسیدند: این پیروی چیست؟ آن حضرت فرمودند: به همسرش جهت رفتن (بدون پوشش) به حمام های عمومی و عروسی ها و سوگواری ها و پوشیدن لباس نازک اجازه دهد.(1)

به فرموده پیامبر(صلی الله علیه و آله ) هر گاه زنی در حالی که آرایش کرده است از خانه اش خارج شود و همسرش از این عمل او خشنود باشد برای آن همسر برابر هر قدمی که آن زن برمی دارد خانه ای از آتش ساخته می شود. پس بال های زنانتان را کوتاه کنید(و به آنان قدرت جولان ندهید). در بلندی بال هایشان پشیمانی است و کیفر آن آتش است و در کوتاهی بال های آنان خشنودی و سرور و بی حساب وارد بهشت شدن است. وصیت مرا درباره زنانتان حفظ کنید تا از دشواری حساب (روز قیامت) نجات یابید و هر کس وصیت من را حفظ نکند نزد خدا چه حال بدی خواهد داشت!(2)

زنی به امام صادق (علیه السلام) عرض کرد: من زنی از دنیا بریده هستم آن امام همام فرمودند: مراد تو چیست؟ گفت: ازدواج نمی کنم. امام صادق (علیه السلام) فرمود: ( از این مرام) باز گرد؛ اگر در ترک ازدواج فضیلتی بود فاطمه (سلام الله علیها) به آن از تو سزاوارتر بود زیرا هیچ کس از او در فضیلت پیشی نگرفت

همچنین از رسول خدا(صلی الله علیه و آله) روایت شده است که هر گاه امت من به چند خصلت عمل کنند بلا بر آنان فرود آید (از جمله اینکه) مرد از همسر خود پیروی و از مادر خود نافرمانی کند.(3)

نیکی به شوهر

انسان در رشد و تعالی خود نیازمند همسر است، از این رو رسول خدا(صلی الله علیه و آله) از اینکه زنان ازدواج را ترک و خود را از شوهر بی نیاز کنند نهی فرموده است؛(4) بر این اساس زنانی که دشواری های ازدواج و زندگی مشترک را به سبب خودکفایی مالی یا هر دلیل دیگری تحمل نمی کنند، فضیلت های بزرگی را از دست می دهند که جبران ناپذیر نیست.

زنی به امام صادق(علیه السلام)  عرض کرد: من زنی از دنیا بریده هستم آن امام همام فرمودند: مراد تو چیست؟ گفت: ازدواج نمی کنم. امام صادق(علیه السلام)  فرمود: (از این مرام) باز گرد؛ اگر در ترک ازدواج فضیلتی بود فاطمه(سلام الله علیها) به آن از تو سزاوارتر بود زیرا هیچ کس از او در فضیلت پیشی نگرفت.(5)

پی نوشت ها:

1. الفقیه، ج4، ص 362

2. جامع الاخبار، ص 158

3. (ارشاد القلوب، ص 71)

4. الکافی، ج 5، ص 509

5. همان

فراوری: محمدی  

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منابع :

سایت رهروان ولایت

سایت دارالحدیث

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.