تبیان، دستیار زندگی
باید توجه داشت که کودکان و نوجوانان شکننده‌ترین حلقه امنیتی و حفاظتی در میان کاربران اینترنت در سرتاسر جهان هستند و به همین دلیل تلاش برای افزایش آگاهی‌های حفاظتی آنان و تمرکز امنیتی روی این نسل کاملا جدید و بی‌تجربه از کاربران، می‌تواند در ارتقای امنیت ع
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شلیک تیر خلاصی به کودکان!


باید توجه داشت که کودکان و نوجوانان شکننده‌ترین حلقه امنیتی و حفاظتی در میان کاربران اینترنت در سرتاسر جهان هستند و به همین دلیل تلاش برای افزایش آگاهی‌های حفاظتی آنان و تمرکز امنیتی روی این نسل کاملا جدید و بی‌تجربه از کاربران، می‌تواند در ارتقای امنیت عمومی اینترنت و رایانه‌ها مۆثر باشد.

اینترنت و کودکان

جوانان امروز با دسترسی مداوم به اینترنت را به افرادی فوق‌العاده با قابلیت انجام همزمان چند کار بدل خواهد کرد یا به افرادی منزوی و سطحی وابسته به کامپیوتر؟ اخیرا شرکت‌های امنیتی نسبت به رشد حملات اینترنتی در فصل تابستان و لزوم افزایش تدابیر حفاظتی در رایانه‌های شخصی و خانگی هشدار می‌دهند. بنابر گزارش PandaLabs (لابراتوارهای کشف و تحلیل تهدیدهای رایانه‌ای)، افزایش میزان دسترسی کودکان و نوجوانان به اینترنت و نیز بی‌تجربگی و خامی رفتار آنها در این شبکه جهانی، مهم‌ترین عامل افزایش حملات ویروسی، نفوذهای غیرمجاز، سرقت اطلاعات شخصی و خصوصی و نیز سوءاستفاده‌های غیراخلاقی از آنها محسوب می‌شود.

باید توجه داشت که کودکان و نوجوانان شکننده‌ترین حلقه امنیتی و حفاظتی در میان کاربران اینترنت در سرتاسر جهان هستند و به همین دلیل تلاش برای افزایش آگاهی‌های حفاظتی آنان و تمرکز امنیتی روی این نسل کاملا جدید و بی‌تجربه از کاربران، می‌تواند در ارتقای امنیت عمومی اینترنت و رایانه‌ها مۆثر باشد.

در این میان شبکه‌های اجتماعی در اینترنت یکی از مهم‌ترین مواردی است که به مراقبت حداکثری نیاز دارد. به‌ویژه اکنون که تعداد کاربرانی که از این پایگاه‌های اجتماعی بازدید می‌کنند یا به عضویت آنها در می‌آیند افزایش فوق‌العاده‌ای یافته است. جای تعجب نیست اگر در روزهای اخیر تعداد لینک‌های آلوده و مخرب و نیز تنوع فایل‌های ویروسی در شبکه‌های اجتماعی به‌شدت رشد کرده باشند.

علاوه بر اینکه شبکه‌های اجتماعی می‌توانند مزیت‌هایی داشته باشند اما خانواده‌ها باید نهایت دقت و نظارت را بر رفتار و عملکرد فرزندان خود در این شبکه‌ها اعمال کنند. چون علاوه بر افزایش احتمال سوءاستفاده‌های اخلاقی، آسیب‌پذیری و آلودگی رایانه‌های شخصی از طریق کلیک روی لینک‌های آلوده و دانلود مستقیم فایل‌های مخرب و نیز سرقت اطلاعات شخصی و ارزشمند، کوچک‌ترین تاوان استفاده بدون مراقبت از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی خواهد بود.

کودکان و نوجوانان شکننده‌ترین حلقه امنیتی و حفاظتی در میان کاربران اینترنت در سرتاسر جهان هستند و به همین دلیل تلاش برای افزایش آگاهی‌های حفاظتی آنان و تمرکز امنیتی روی این نسل کاملا جدید و بی‌تجربه از کاربران، می‌تواند در ارتقای امنیت عمومی اینترنت و رایانه‌ها مۆثر باشد

برخی از کارشناسان نگران روندی هستند که ممکن است در آینده باعث شود اغلب افراد به مصرف‌کنندگان سطحی اطلاعات بدل شوند، و چندین نفر آنها به کتاب "1984" جرج اورول اشاره کرده‌اند." این کتاب جرج اورول که در سال 1949 منتشر شد، جامعه‌ای ضدآرمانشهری (دیس‌توپیایی) را توصیف می‌کند که در آن اطلاعات به شدت کنترل می‌شود. یکی از کارشناسانی که به این کتاب اشاره کرده است،پل گاردنر- استفن، پژوهشگر مخابرات در دانشگاه فلیندرز است.

کودکان و اینترنت

وی معتقد است: "قدرت‌های تمرکزیافته که توانایی تحت کنترل قرار دادن دسترسی به اینترنت را دارند، ممکن است به طور قابل‌توجهی آینده نسل‌ها را تحت تسلط خود بگیرند. این وضعیت بسیار شبیه شرایط توصیف‌شده در کتاب "1984" اورول است که در آن کنترل از طریق استفاده از زبانی که تفکر را شکل می‌دهد و محدود می‌کند، اعمال می‌شود، به همین ترتیب رژیم‌های آینده ممکن است از کنترل کردن دسترسی به اینترنت برای شکل دادن و محدود کردن فکر استفاده کنند."

در این راستا یک سازمان حمایت از حقوق کودکان نسبت به سوءاستفاده جنسی اینترنتی از کودکان هشدار داده است. به گزارش بی.بی.سی، سازمان بریتانیایی "مرکز حمایت از کودکان در برابر سوء استفاده اینترنتی" گفته است که در سراسر جهان، افرادی با ارعاب و تهدید کودکان، آنان را مجبور می‌کنند تصاویر پورنوگرافیک از خود منتشر کنند.

اندی بارکر، سخنگوی این سازمان گفته است که سوء استفاده کنندگان جنسی از کودکان به عنوان افراد همسن قربانیان خود، با آنان ارتباط اینترنتی برقرار کرده و اعتمادشان را به دست می‌آورند. این افراد پس از دریافت اطلاعات یا تصاویر که از نظر کودکان محرمانه است، با تهدید به افشای این مطالب، آنان را به برقراری ارتباط جنسی یا مبادله تصاویر پورنوگرافیک مجبور می‌کنند.

سازمان بریتانیایی "مرکز حمایت از کودکان در برابر سوء استفاده اینترنتی" گفته است که در سراسر جهان، افرادی با ارعاب و تهدید کودکان، آنان را مجبور می‌کنند تصاویر پورنوگرافیک از خود منتشر کنند

در مراحل بعدی، سوء استفاده‌کنندگان از کودکان با تهدید به اینکه تصاویر جدید را برای والدین‌شان خواهند فرستاد، به سوء استفاده از آنان ادامه می‌دهند. آقای بارکر گفته است که از بیش از چهارصد و بیست مورد از این گونه برخورد با کودکان گاه هشت ساله هستند، آگاهی دارد اما مطمئن است که این گونه فعالیت ها در سراسر جهان در جریان است و شمار قربانیان به صدها و حتی هزارها کودک می رسد. چند هفته پیش، یک نوجوان هفده ساله بریتانیایی در اثر تهدید به افشای تصاویر و فیلم هایی از خود که از طریق اینترنت در اختیار فرد دیگری قرار داده بود، خودکشی کرد.

فرآوری: آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: ایتنا / همشهری آنلاین