تبیان، دستیار زندگی
مدیر کل گسترش وزارت علوم، از تازه ترین تصمیمات این وزارتخانه و دانشگاه خوارزمی برای حل مشکلات دانشجویان دکتری خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آخرین اخبار دانشگاه ها!


مدیر کل گسترش وزارت علوم، از تازه ترین تصمیمات این وزارتخانه و دانشگاه خوارزمی برای حل مشکلات دانشجویان دکتری خبر داد.

ابوالفضل حسنی درباره تصمیم گیری وزارت علوم برای پذیرش دانشجویان معترض دکتری در پردیس دانشگاه خوارزمی،گفت: طی جلسه ای که توسط وزارت علوم و دانشگاه خوارزمی برگزار شد، تصمیماتی در خصوص پذیرش دانشجویان دکتری در پردیس کرج و تهران دانشگاه خوارزمی اتخاذ شد.

دانشگاه

وی با یادآوری اینکه بر اساس اعلام پیشین دانشگاه خوارزمی 10 دانشجوی دکتری در پردیس کرج و 10 دانشجوی دکتری در پردیس تهران باید پذیرفته می شدند، ادامه داد: دانشگاه خوارزمی اعلام کرده بود که داوطلبان بر اساس نمره قبولی و کیفیت می توانند امکان شرکت در کلاسهای دکتری را داشته باشند اما عده ای از این 20 نفر حد نصاب و در واقع سقف لازم را برای پذیرش نتوانستند کسب کنند.

مدیر کل دفتر گسترش وزارت علوم، اضافه کرد: عرف این نیست که اگر 20 نفر ظرفیت پذیرش اعلام شده همین تعداد هم با توجه به نمره ای که دانشگاه برای قبولی تعیین کرده، انتخاب شوند.

حسنی با بیان اینکه بر اساس تصمیمات لازم، از بین این 20 نفر تنها داوطلبانی که نمره نزدیک به سقف اعلام شده توسط دانشگاه را کسب کرده باشند می توانند در پردیس تهران یا کرج تحصیل کنند، اظهار داشت: نمی توان داوطلب دکتری را با نمره 38 به عنوان دانشجو پذیرفت، بنابراین امکان پذیرش برای آن عده ای که نزدیکترین نمره را به سقف داشته باشند، فراهم می شود.

به گفته این مقام مسئول وزارت علوم، این انتخاب از بین همان دانشجویان معرفی شده برای پردیس تهران و کرج انجام می شود.حد نصاب برای تشکیل کلاس در مقطع دکتری، 3 نفر است.

چندی پیش از سوی پردیس دانشگاه خوارزمی پذیرش در مقطع دکتری چند رشته 10 نفر اعلام شده بود که پس از ثبت نام و طی شدن فرایند مصاحبه توسط داوطلبان، دانشگاه به یکباره ظرفیت را از 10 نفر به 6 نفر کاهش داد و در نهایت تعداد پذیرفته شدگان را تنها 3 نفر اعلام کرد.

انتشار کارنامه داوطلبان کارشناسی ارشد

کارنامه داوطلبان حاضر در کنکور کارشناسی ارشد سال 92 از سوی سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شد. کارنامه داوطلبان شرکت کننده در آزمون کارشناسی ارشد سال 92، بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org قرار گرفت. داوطلبان پس از مشاهده کارنامه خود می‌‌‌توانند اعتراض خود را از طریق سیستم پاسخگویی اینترنتی سازمان ارسال کنند. براساس این گزارش، داوطلبان برای ارسال اعتراضات تا روز 6 آبان‌ ماه مهلت دارند.

شهریه دانشجویان دانشگاه پیام نور به جیب مدیران و کارمندان این سازمان نمی رود به خزانه دولت واریز می شود و حق بیت المال است. اینکه سیستم مالی دانشگاه پیام نور طوری طراحی شده که حتی یک ریال بدهی را هم محاسبه می کند نشان دهنده دقت محاسبات مالی و عدم تضییع حق بیت المال است

فرهاد دانشجو و کتاب خاطراتش

مدیر مسئول سابق روزنامه فرهیختگان از انتشار کتاب خاطرات فرهاد دانشجو از مدیریت یک سال و 6 ماهه خود در دانشگاه آزاد خبر داد.

حمیدرضا عابدی خرسند مدیر مسئول سابق روزنامه فرهیختگان با اشاره به انتشار کتاب خاطرات ریاست دانشگاه آزاد فرهاد دانشجو، گفت: انتشار کتاب خاطرات فرهاد دانشجو از ریاست دانشگاه آزاد به درخواست جمعی از اساتید این دانشگاه صورت می‌پذیرد.به گفته وی، این کتاب حاوی نکات مهم و خواندنی از دوران ریاست فرهاد دانشجو در دانشگاه آزاد و اتفاقات، جلسات و تحولات این دانشگاه طی یک سال و 6 ماه گذشته خصوصا دوهفته آخر کاری وی است.مدیر مسئول سابق روزنامه فرهیختگان زمان انتشار این کتاب را تا اوایل سال آینده اعلام کرد.

شهریه دانشجویان به جیب مسئولان نمی رود؟

مشاور رئیس دانشگاه پیام نور با بیان اینکه شهریه دانشجویان این دانشگاه به جیب مسئولان نمی رود، گفت: از دانشجویان دکتری کمترین شهریه دریافت می شود. شهاب افشار اردبیلی، گفت: شهریه دانشجویان دانشگاه پیام نور به جیب مدیران و کارمندان این سازمان نمی رود به خزانه دولت واریز می شود و حق بیت المال است. اینکه سیستم مالی دانشگاه پیام نور طوری طراحی شده که حتی یک ریال بدهی را هم محاسبه می کند نشان دهنده دقت محاسبات مالی و عدم تضییع حق بیت المال است.

وی ادامه داد: عدم پرداخت هزینه تحصیلی از سوی دانشجو به هر مبلغی که باشد نشان دهنده تاخیر در انجام تکلیف از سوی آن دانشجوست و هر خسارتی که متحمل شود متوجه عمل خود اوست.

علم یا ثروت-تحصیل-دانشگاه

اردبیلی با عنوان اینکه دانشگاه پیام نور با انتشار خبر "بدهی یک ریالی" به تمام مردم ایران و مخاطبان دانشگاه نشان داد که حتی یک ریال هم از حق کسی ضایع نمی شود و حق بیت المال را ادا می کند، اظهار داشت: سازمان بازرسی کل کشور به عنوان یک نهاد حراستی و حفاظتی در طول 4 سال گذشته بیشترین بازرسی مالی را به نسبت دانشگاه های دیگر از دانشگاه پیام نور داشته و دانشگاه پیام نور ضمن همکاری و مساعدت با این نهاد مردمی از تمامی بازرسی های این نهاد سربلند بیرون آمده و در حال حاضر پرونده های موجود در سازمان بازرسی کل کشور که مربوط به پیام نور بوده، تقریبا به صفر رسیده است.

اردبیلی اضافه کرد: مطالب عنوان شده در خصوص " بدهی یک ریالی دانشجوی دانشگاه پیام نور " نه تنها نشان دهنده ضعف نیست بلکه نشان دهنده نقطه قوت این دانشگاه است به هر حال دانشگاه پیام نور به این وسیله ثابت کرد که حتی یک ریال از حق بیت المال را محاسبه کرده و به خزانه واریز می کند اما آیا کسانی که در انتشار این خبر و سیاهنمایی دانشگاهی که خدمات ارزنده ای به دانشجویان و مردم فهیم ایران ارائه داده است، اهتمام می ورزند می توانند پاسخگوی پول بیت المال برای هر ثانیه پخش تلویزیونی که میلیونها تومان هزینه در بردارد ، باشند؟

ثبت نام در ترم دوم دانشگاه علامه با شروط جدید

رئیس مرکز مشاوره و بهداشت روان دانشگاه علامه طباطبایی گفت: با تصویب رئیس دانشگاه، دانشجویان جدیدالورود درصورتی که در طرح پایش سلامت جسم رو ان و مشاوره تندرستی شرکت نکنند، نمی توانند در ترم دوم ثبت نام کنند.

دکتر حسین سلیمی گفت: هرسال پایش سلامت جسم و روان برای دانشجویان جدید الورود دکتری و کارشناسی ارشد مهرماه و برای دانشجویان کارشناسی بهمن ماه اجرا می شود.سال گذشته مرکز مشاوره تندرستی در دانشگاه علامه ایجاد شد که قرار است مشکلات جسمی دانشجویان را بررسی کرده و با طرح پایش سلامت روان ادغام شود که هم سلامت روان و هم سلامت جسمی دانشجویان پایش شود.رئیس مرکز مشاوره و بهداشت روان دانشگاه علامه طباطبایی گفت: با تصویب ریاست دانشگاه حضور کلیه دانشجویان در طرح پایش سلامت جسم و روان الزامی است. با انجام طرح پایش سلامت جسم و روان و مشاوره تندرستی، دانشجویان گواهی دریافت کرده و با ارایه این گواهی است که برای ترم دوم ثبت نام می شوند.

وی افزود: دانشجویانی که گواهی طرح پایش سلامت جسم روان و مشاوره تندرستی را نداشته باشند ثبت نام نخواهند شد.

اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های فرانکفورت و پتسدام آلمان با اساتید و دانشجویان دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا (س) دیدار کردند.به منظور بحث و بررسی پیرامون راهکارهای همکاری مشترک بین دانشگاه الزهرا(س) و دانشگاه‌های فرانکفورت و پتسدام آلمان، جلسه‌ای با حضور 30 تن از اعضای هیأت علمی و دانشجویان این دانشگاه‌ها در دانشگاه الزهراء(س) برگزار شد

دردسر دانشگاه اصفهان

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان اعلام کرد: امسال حدود 40 تا 50 درصد دانشجویان کارشناسی معرفی شده به دانشگاه از سوی سازمان سنجش بیشتر از ظرفیت های اعلام شده دانشگاه بود که این مساله مشکلاتی را ایجاد کرده است.

دکتر محمد حسین استکی گفت: دانشگاه اصفهان حدود 800 دانشجوی کارشناسی برای سال تحصیلی جدید درخواست کرده بود ولی سازمان سنجش حدود یک هزار و 200 نفر دانشجو معرفی کرد.برای هر رشته ای که دانشگاه ظرفیت اعلام کرده بود سازمان سنجش حدود 40 الی 50 درصد بیشتر از ظرفیت اعلام شده دانشجو معرفی کرده است.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان افزود: البته این افزایش ظرفیت فقط در مقطع کارشناسی بوده و در مقطع دکتری و کارشناسی طبق ظرفیت های درخواست شده دانشجو معرفی شده است.دانشگاه اصفهان حدود 800 الی 900 نفر میهمان پذیرش کرده و ظرفیت های خود را پر کرده بود که اکنون با این کار سازمان سنجش ظرفیت های کلاس ها 50 درصد اضافه شده است که دانشگاه را با مشکل مواجه کرده است. چون باید برای این دانشجویان خوابگاه، امکانات آموزشی، سلف سرویس، ایاب ذهاب و دیگر امکانات را فراهم کند.

وی ادامه داد: امسال 1200 دانشجوی کارشناسی، 1500 دانشجوی کارشناسی ارشد، 395 دانشجوی کارشناسی ارشد مجازی، و 350 نفر دانشجوی دکتری در دانشگاه اصفهان پذیرش شده اند.

دانشگاه و پول

بازدید اعضای هیات علمی و دانشجویان 2 دانشگاه آلمان از دانشگاه الزهرا

اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های فرانکفورت و پتسدام آلمان با اساتید و دانشجویان دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا (س) دیدار کردند.به منظور بحث و بررسی پیرامون راهکارهای همکاری مشترک بین دانشگاه الزهرا(س) و دانشگاه‌های فرانکفورت و پتسدام آلمان، جلسه‌ای با حضور 30 تن از اعضای هیأت علمی و دانشجویان این دانشگاه‌ها در دانشگاه الزهراء(س) برگزار شد.

در این جلسه اعضای هیأت علمی و دانشجویان دانشکده الهیات دانشگاه الزهراء(س) با حاضرین در جلسه به تبادل نظر در خصوص مسائل مشترک علمی، پژوهشی و آموزشی پرداختند.دروس مورد تدریس، رویکردهای رایج در مطالعات دینی، زمینه های پژوهشی و علائق مشترک در دانشگاه های طرفین از جمله موضوعاتی بود که در این جلسه مطرح شد.سپس کارگروه‌هایی متشکل از دانشجویان سه دانشگاه الزهراء(س)، فرانکفورت و پتسدام، تشکیل و مباحثی در خصوص مطالعات دینی، فلسفه، تاریخ تمدن اسلامی و ادیان و عرفان انجام پذیرفت.

تصمیم جالب در دانشگاه آزاد

معاون هماهنگی دانشگاه آزاد اسلامی از تصمیم هیأت رئیسه دانشگاه برای احکام عزل و نصب رئیس منطقه 4 خبر داد و گفت: احکام عزل و نصب رئیس منطقه 4 از درجه اعتبار ساقط شد.

طی 2 روز گذشته اخباری از برکناری رئیس واحد خوراسگان اصفهان دانشگاه آزاد اسلامی منتشر شد. بر این اساس، محمد مهدی مظاهری،رئیس منطقه 4 دانشگاه آزاد با صدور حکمی و بر اساس استعفاهای پیشین احمد علی فروغی ابری وی را از سمت این واحد برکنار کرده و احمد رضا مساح را جایگزین وی کرد.فروغی پیش از این در مصاحبه ای اعلام کرده بود که به علت مخالفت با پذیرش بیش از حد دانشجویان علوم و تحقیقات اصفهان در واحد خوراسگان، توسط مظاهری برکنار شده است اما وی طبق دستور سرپرست دانشگاه آزاد به محل کارش می رود و فعالیتش را ادامه می دهد.

از سوی دیگر، خلیفه سلطانی - دبیر منطقه 4 دانشگاه آزاد اسلامی با صدور جوابیه ای به خبرگزاری مهر اعلام کرد حکم مظاهری دارای اعتبار است و جنبه قانونی دارد و با توجه به استعفاهای مکرر فروغی این حکم صادر شده است. همچنین احمد رضا مساح رئیس جدید واحد خوراسگان است که حکمش را از مظاهری دریافت کرده است.

تغییرات در دانشگاه آزاد کلید خورد

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی، در سومین روز کاری خود معاون جدید اداری مالی را منصوب کرد. حمید میرزاده در تازه ترین حکم خود، سید محمد ابریشمی نیا را به سمت معاون اداری مالی دانشگاه آزاد اسلامی منصوب کرد.پیش از این، محمد خجسته این سمت را بر عهده داشت.ابریشمی نیا، در دبیرخانه هیأت امنا مشغول به فعالیت بود.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


منابع : مهر و فارس