تبیان، دستیار زندگی
مهربان بودن با خود، موجب سلامت روان و آرامش است و توجه به جنبه های مختلف آن رضایت و شادمانی در زندگی فردی و اجتماعی را به ارمغان می آورد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : ندا داودی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهربان در برابر خودم


مهربان بودن با خود، موجب سلامت روان و آرامش است و توجه به جنبه های مختلف آن رضایت و شادمانی در زندگی فردی و اجتماعی را به ارمغان می آورد.

دوست مهربان خودم

مهربان بودن با خود یکی از ویژگیهای سلامت روان افراد است. ولی گاهی افراد از شنیدن اینکه باید با خود مهربان باشند تعجب می کنند و می گویند چگونه باید با خود مهربان باشیم و بی توجه به نیازهای خود هستند. شاید مهربان بودن با خود را یکی از کارهای افراد خود خواه می دانند.

در صورتی که مهربان بودن با خود، با خودخواهی فرق می کند. افراد خودخواه معمولا سبک و روش ناسالمی در زندگی دارند. در حالیکه مهربان بودن با خود یعنی آشتی و صلح با درون و بیرون است و شرط نخست سلامت روان محسوب می شود.

برای اینکه خودتان را دوست داشته باشید و با خود مهربان باشید باید کارهای انجام دهید که عبارت است از :  

در چه موقعیتی هستید: ابتدا ببنید در چه وضعیت و موقعیتی هستید، برنامه ها، آرزوها و ایده های شما چیست؟ از زندگی خود راضی هستید یا اینکه می خواهید در بعضی قسمتهای آن تغییراتی ایجاد کنید. یعنی با خودتان روراست باشید.

خودتان را دوست داشته باشید. خودتان را به طور نامشروط دوست داشته باشید و از اما و اگرها بپرهیزید. حتی اگر رفتارهای نامناسب داشته اید آنرا از شخصیت خود جدا کنید و سعی کنید رفتار تان را در جهت درست آن اصلاح کنید.

با جسمتان مهربان باشید: یکی از مراقبتهای فرد مواظب و رسیدگی به جسم است. توجه به بهداشت فردی، سلامت، میزان استراحت، استفاده از رژیم غذایی متعادل، ورزش از جمله موارد در برگیرنده سلامت و مراقبتهای جسمی فرد است و موجب بهبودی و شادابی می شود.

مهربانی با روح و روان: حالتهای روح و روان بر جسم و وجود انسان تاثیرگذار است. مهربان بودن با توجه لازم به  روح و روان موجب می شود تا تنش، افکار منفی، نگرانهای بی مورد را از خود دور کنید و استرس های زندگی را کمرنگ کنید. بدین ترتیب از ذهن خود مراقبت می کنید و اجازه نمی دهید افکار منفی همچون علف هرز در مزرعه ذهنتان نشو نما کند.

استفاده بهینه از انرژی خود کنید: انرژی انسان محدود است. با برنامه ریزی هدفمند و درست از انرژی خود استفاده  بهینه داشته باشید و در عین حال به خود فرصت تامین انرژی بدهید.

با کمال گرایی وداع کنید: یکی از مسئله اساسی  که موجب نگرانی و استرس افراد می شود، تفکرات کمال گرایی است. فردی که با خود مهربان است کمال گرایی را کنار می گذارد و بجای رقابت با دیگران با خود رقابت می کند و بجای تاکید کردن بربهترین بودن و سبقت گرفتن از دیگران، خود را بر معمولی و متوسط بودن آماده می کند. اشتباه کردن را حق مسلم خود می داند و بجای سرزنش کردن خود، سعی می کند از اشتباهاتش درس بگیرد تا تجربه ای برای موفقیت هایش باشد.

در فعالیتهای روزمره، وقتی برای تفکر در مورد خویشتن خود بگذارید و به

فعالیتهای لذت بخش توجه داشته باشید. تا انرژی و سوخت شما تامین شود.

در این میان حتی اگر لازم است در مورد مسائل و موضوعاتی که موجب نگرانی شما می شود می توانید از شخص مورد اعتماد یا مشاور کمک بگیرید تا زندگی شادابی

را برای خودتان فراهم کنید

خود را با کسی مقایسه نکنید: متاسفانه یکی از مشکلات بعضی از افراد این است که دائما خود را با دیگران مقایسه می کنند و رقابت و هم چشمی را در خود شعله ور می سازند. برای اینکه با خود مهربان باشید به نکات مثبت شخصیت و زندگی تان توجه کنید و بخاطر داشته هایتان خدا را شکر کنید و بر بی نظیر بودنتان باور داشته باشید تا زمینه رشد و تعالی روحی و روانی را برای خودتان فراهم کنید.

برای خودتان وقت بگذارید: متاسفانه یکی از مشکلات افراد آشفته این است که برای خودشان وقت نمی گذارند و خود را در انبوهی از کارهای متعدد می بینند. بهتراست هدفها، تواناییها، نیازمندیها و ضعف ها خودتان را مشخص کنید و در فعالیتهای روزمره، وقتی برای تفکر در مورد خویشتن خود بگذارید و به فعالیتهای لذت بخش توجه داشته باشید. تا انرژی و سوخت شما تامین شود. در این میان حتی اگر لازم است در مورد مسائل و موضوعاتی که موجب نگرانی شما می شود می توانید از شخص مورد اعتماد یا مشاور کمک بگیرید تا زندگی شادابی را برای خودتان فراهم کنید.

بنابراین، با استفاده از روشهای بالا دوست خوبی برای خودتان باشید و چه کسی بهتر از ما می تواند بهترین دوست ما باشد.

زهرا خسروجردی

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

پیش به سوی رضایت درون!

رهایی از یک حس آزار دهنده

هیس، گاهی سکوت لازم است!

قدم‌های یک هدف‌گذاری مناسب

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.