تبیان، دستیار زندگی
حجت‌الاسلام و المسلمین دكتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران اظهار امیدواری كرد كه در جریان سفر به نیویورك گام‌های موثری برای تبیین مواضع نظام اسلامی و احقاق حقوق ملت برداشته شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امشب؛دیدار «اوباما» با روحانی؟


حجت‌الاسلام و المسلمین دكتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران اظهار امیدواری كرد كه در جریان سفر به نیویورك گام‌های موثری برای تبیین مواضع نظام اسلامی و احقاق حقوق ملت برداشته شود.

روحانی و اوباما

صبح روزگذشته حسن روحانی عازم سفری پنج‌روزه به نیویورک شد، وی تاکید کرده که قصد دارد «چهره واقعی ملت ایران» را به دنیا معرفی کند و به انتقاد از کسانی پرداخته که «در سال‌های اخیر این چهره را به گونه دیگری به جهان معرفی کردند.»  رییس‌جمهوری ایران که پس از شرکت در آیین اول مهر، راهی فرودگاه مهرآباد شده، گفت که مردم ایران در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر با انتخاب «مسیر میانه‌روی و اعتدال» اعلام کردند که «با افراط و افراطی‌گرایی موافقتی ندارند» و این پیام باید به دنیا رسانده شود. روحانی به منظور شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد راهی نیویورک شده است. سخنرانی او در مجمع عمومی سازمان‌ملل صبح روز چهارشنبه (به‌وقت تهران) انجام می‌شود و روز چهارم مهر نیز به‌عنوان رییس جنبش عدم‌تعهد در اجلاس خلع‌سلاح اتمی که در مقر سازمان‌ملل برگزار می‌شود، صحبت می‌کند و یک روز بعد، در مراسم افتتاحیه نشست وزیران امورخارجه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد، سخنرانی سوم خود را ایراد خواهد کرد. روحانی روز گذشته به موضوع تحریم‌ها نیز پرداخته و گفته که تحریم‌های وضع‌شده علیه ایران غیرقابل‌قبول و غیرقانونی است و دو طرف، باید از طریق «تعامل، گفت‌وگو و مفاهمه» به «منافع مشترک» دست یابند. «ایرنا» در گزارشی نوشته که روحانی در جریان سفر به نیویورک با مقام‌هایی خارجی همچون بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان‌ملل، روسای جمهور فرانسه، اتریش، ترکیه، تونس و لبنان، نخست‌وزیر ایتالیا، دبیرکل سازمان همکاری‌های اسلامی و معاون نخست‌وزیر عراق دیدار خواهد داشت.

مارتین نیسرکی، سخنگوی سازمان ملل متحد گفت: دیدار تاریخی روحانی رئیس جمهوری ایران با رئیس جمهوری آمریکا ممکن است در ضیافت شامی که بان کی مون دبیرکل سازمان ملل در سه شنبه شب تدارک دیده انجام شود. ساعاتی پیش از سخنان نیسرکی، کاخ‌سفید اعلام کرده بود: دیدار، رییس‌جمهوری آمریکا با روحانی «ممکن است»، اما برای انجام آن برنامه‌ریزی نشده است

این خبرگزاری نوشته ممکن است در جریان سفر، برنامه‌هایی نیز برای ملاقات صدر اعظم آلمان و نخست‌وزیر اسپانیا با آقای روحانی تنظیم شود. با این حال مهم‌ترین دیدار روحانی در این اجلاس، دیدار با باراک اوباما رییس‌جمهوری آمریکا خواهد بود که اگرچه تاکنون اعلام شده بود که برنامه‌ریزی برای آن صورت نگرفته اما برخی خبرها از غیررسمی‌بودن این دیدار خبر می‌دهد. شاید این دیدار نتواند همه مشکلات موجود در رابطه ایران و آمریکا و تبعات آن را حل کند اما تابوی رابطه ایران وآمریکا را بعد از 34سال می‌شکند.

پیش‌بینی دیدار امشب «اوباما» با روحانی

سخنگوی سازمان ملل متحد پیش بینی کرد دیدار احتمالی روسای جمهوری ایران و آمریکا را که «دیداری تاریخی» توصیف کرد، امشب برگرار می‌شود.تسنیم به نقل از پایگاه خبری سی‌ان‌ان گزارش داد مارتین نیسرکی، سخنگوی سازمان ملل متحد گفت: دیدار تاریخی روحانی رئیس جمهوری ایران با رئیس جمهوری آمریکا ممکن است در ضیافت شامی که بان کی مون دبیرکل سازمان ملل در سه شنبه شب تدارک دیده انجام شود. ساعاتی پیش از سخنان نیسرکی، کاخ‌سفید اعلام کرده بود: دیدار، رییس‌جمهوری آمریکا با روحانی «ممکن است»، اما برای انجام آن برنامه‌ریزی نشده است.

مهم‌ترین دیدار روحانی در این اجلاس، دیدار با باراک اوباما رییس‌جمهوری آمریکا خواهد بود که اگرچه تاکنون اعلام شده بود که برنامه‌ریزی برای آن صورت نگرفته اما برخی خبرها از غیررسمی‌بودن این دیدار خبر می‌دهد. شاید این دیدار نتواند همه مشکلات موجود در رابطه ایران و آمریکا و تبعات آن را حل کند اما تابوی رابطه ایران وآمریکا را بعد از 34سال می‌شکند

معاون مشاور امنیت‌ملی کاخ‌سفید می‌گوید: اگر بنا باشد تا دیداری میان رییس‌جمهوری ایران و آمریکا صورت بگیرد، این دیدار، غیررسمی برگزار خواهد شد.  رودز گفت: در حقیقت ما برنامه‌ای برای این دیدار نداریم اما بازهم تاکید می‌کنم تا زمانی که معتقد باشیم که دیپلماسی باعث پیشروی در خواسته‌هایمان می‌شود، درهای دیپلماسی به‌روی ایران باز است و خواسته‌های ما هم همکاری ایران در پذیرش الزامات بین‌المللی است. او افزود: این الزامات شامل این است که ایران نشان دهد که برنامه‌های هسته‌ای‌اش کاملا با هدف صلح‌آمیز است. وی در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه آیا کاخ‌سفید شانس دیدار دو رییس‌جمهوری در هر سطحی در نیویوک را بالا می‌بیند یا نه گفت: من فکر می‌کنم لحن ما برای تعامل با ایران یکی از باز‌ترین لحن‌ها تاکنون بوده است، اما باید تاکید کرد مساله ایران و آمریکا با یک جلسه دیدار و گفت‌وگو حل نمی‌شود

روحانی و ظریف

دیدار ظریف و جان کری تقریبا قطعی است

وزیر خارجه آمریکا در نشست پنج شنبه هفته جاری گروه 1+5 در نیویورک که قرار است با حضور وزیر امور خارجه کشورمان برگزار شود شرکت می‌کند.

به گزارش تسنیم به نقل از رویترز؛ جان کری وزیر خارجه امریکا اعلام کرده است در نشست روز پنجشنبه(4مهر) هفته جاری وزاری خارجه گروه 1+5 در نیویورک که راس ساعت 16:00 بعد از ظهر به وقت محلی برگزار خواهد شد، شرکت خواهد کرد.

یادآور می‌شود محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بعد از پایان مذاکراتش با کاترین اشتون ، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن مثبت و سازنده توصیف کردن این مذاکرات اعلام کرد: روز پنجشنبه هفته جاری با وزاری خارجه کشورهای 1+5در نیویورک دیدار خواهد کرد

فرآوری:یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع: روزنامه شرق،تسنیم،ایرنا