تبیان، دستیار زندگی
بیشتر والدین معتقدند که بزرگ کردن بچه، چه دختر و چه پسر، اگرچه کار با ارزشی است ولی کار بسیار سختی است. اما هر کدام از بچه ها با توجه به جنسیت و همچنین ترتیب تولد ، چه ویژگی هایی دارند؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دختر یا پسر، فرزند چندم؟


بیشتر والدین معتقدند که بزرگ کردن بچه، چه دختر و چه پسر، اگرچه کار با ارزشی است ولی کار بسیار سختی است. اما هر کدام از بچه ها با توجه به جنسیت و همچنین ترتیب تولد ، چه ویژگی هایی دارند؟

کودک

پسران: فعال، ریسک پذیر و بی علاقه به گوش دادن

به نظر می رسد پسران بیشتر از دختران تمایل به ریسک کردن دارند. در حقیقت بخش رضایت مندی در مغز پسران با رفتارهای مخاطره آمیز تحریک می شود. به علاوه پسران بیشتر پرخاشگر هستند و از در دست گرفتن اشیا بیشتر احساس رضایتمندی می کنند و به رویکردها و فعالیت های عملی برای یادگیری و ایجاد انضباط نیاز دارند. همچنین پسرها، در سنین پایین کمتر به حرف های والدینشان گوش می کنند، اگر چه این ویژگی لزوما در همه جای جهان صدق نمی کند. شنوایی پسران به هنگام تولد، به اندازه شنوایی دختران قوی نیست و به طور کلی تمایل کمتری به کلامی بودن دارند. اما در عوض، بیشتر به طور غریزی و بی اختیار یاد می گیرند.  به همین دلایل، شاید کنترل کردن پسرها در سنین کودکی از نظر فیزیکی سخت تر باشد. شاید دوران مدرسه آنها نیز نسبت به دخترها دردسرسازتر باشد.

کودک

دختران: محتاط و بسیار خوش زبان

از زمان کودکی دخترها بیشتر از پسرها محتاط ، علاقمند به خشنود کردن دیگران و بیشتر علاقمند به گوش دادن هستند. قسمتی از این ویژگی ها به این دلیل است که مناطق مربوط به کلام در مغز دختران سریع تر رشد می کنند. همچنین دختران بیشتر حالت های چهره ها را بررسی می کنند و بیشتر چیزهایی مثل تن صدا و کلام را

متوجه می شوند. به عبارت دیگر چون دخترها نسبت به پسرها بیشتر محتاط و فرمانبردار هستند بیشتر هم تمایل به نگرانی دارند و شاید به انگیزه ای از طرف دیگران برای امتحان کردن چیز های جدید، نیاز دارند. از آنجایی که دختران در ارتباطات بسیار گسترده تری هستند، زمانی که به دوران قبل از نوجوانی و سال های جوانی خود می رسند، می توانید شور و هیجان بیشتری را از آنها انتظار داشته باشید.

تربیت بچه اول سخت تر است یا آخر؟!

شما هم اگر بیشتر از یک فرزند دارید،حتما  به این نکته توجه کرده‌اید که حساسیت‌هایی که در فرزند اول داشتید در فرزند دوم ندارید یا با خودتان فکر کرده‌اید که بزرگ‌ کردن فرزند دوم راحت‌تر از فرزند اول بوده است. آنچه مسلم است رفتار والدین با اولین فرزند خود با رفتاری که با فرزندان بعدی دارند، متفاوت است. به طور کلی والدین به اولین فرزند خود توجه بیشتری می‌کنند و با او بیشتر حرف می‌زنند، در مقابل از او توقع و انتظارات بیشتری هم دارند. روانشناسان معتقدند، فرزندان اول و دوم از نظر شخصیتی با یکدیگر متفاوتند. برخی از این تفاوت‌ها به‌دلیل روش تربیتی متفاوتی است که والدین درپیش می‌گیرند و بخشی هم به خود بچه‌ها مربوط است. همین تفاوت‌ها باعث می‌شود ویژگی‌های شخصیتی منحصر به فردی را در بچه‌ها شاهد باشیم. بهتر است بیشتر با این تفاوت‌ها آشنا شوید و با علم بر آنها رفتار خود را تنظیم کنید.

اینکه فرزنداتان دختر باشد و یا پسر و همچنین اینکه تربیت کدامیک از فرزندان سخت است ،اول یا دوم یا حتی سوم ،بستگی به کودک شما دارد. زیرا هر کودکی در مشکلات و آسودگی هایش متفاوت و منحصر به فرد است. بنابراین بهتر است که از ویژگی های فردی کودکانتان که او را کودکی منحصر به فرد می سازد، لذت ببرید

اولین فرزند یک زن و شوهر به طور طبیعی نوعی تجربه برای والدین جدید است، ترکیبی از غریزه و آزمون و خطا شاید این موضوع باعث شود، والدین در بسیاری از موارد به کتاب‌ مراجعه کنند و براساس قوانین کتاب پیش بروند. به‌همین دلیل این احتمال وجود دارد که کودک بسیار کمال‌گرا بار بیاید و تلاش کند نظر پدر و مادرش را جلب کند. اما زمانی که پدر و مادر تصمیم بگیرند فرزند دوم داشته باشند به دلیل تجارب زیادی که در فرزند اول کسب کرده‌اند روش دیگری اتخاذ می‌کنند. هرچند این امکان وجود دارد که به فرزند دوم کمتر توجه شود زیرا 2 فرزند در رقابت برای جلب توجه والدین هستند. آنها از فرزند دوم نمی‌خواهند کمال‌گرا باشد اما او ناخودآگاه در رقابت با فرزند بزرگ‌تر در این موضوع قرار می‌گیرد.

اما اینکه فرزندانتان دختر باشد و یا پسر و همچنین اینکه تربیت کدامیک از فرزندان سخت است ،اول یا دوم یا حتی سوم ،بستگی به کودک شما دارد. زیرا هر کودکی در مشکلات و آسودگی هایش متفاوت و منحصر به فرد است. بنابراین بهتر است که از ویژگی های فردی کودکانتان که او را کودکی منحصر به فرد می سازد، لذت ببرید.

در پایان توصیه می شود که سعی کنید هر یک از آنها را متناسب با ویژگی های خاص خود تربیت کنید.بچه ها را نمی توان از روی دستور العمل های روان شناسی بزرگ کرد. هر کدام از والدین باید یک روان شناس باشند.

فرآوری : ندا داودی

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع: سیب سبز- شادکامی

مطالب مرتبط :

مشت‌زنی در کودکان

پازل زندگی کودک مسئولیت‌پذیر

دلبستگی‌های مدل به مدل

تسلیم سرپیچی کودکان نشوید

عاشقانه در حضور فرزندان

تربیت جنسی فرزندتان را جدی بگیرید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.