تبیان، دستیار زندگی
در بدن ما انواع غدد وجود دارند که با ترشح خود انواع به خصوصی از هورمون ها را ترشح می کنند. هرچند که برخی از بافت های بدن نیز دارای ترشحاتی هستند که آنها را نیز در این طرح با هم مرور می کنیم...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

غدد بدن

اهداف:

آشنایی با غدد و هورمون های آن ها و هم چنین عملکرد کلی هر هورمون

در بدن ما انواع غدد وجود دارند، که با ترشح خود انواع به خصوصی از هورمون ها را ترشح می کنند. هرچند که برخی از بافت های بدن نیز دارای ترشحاتی هستند که آن ها را نیز در این طرح با هم مرور می کنیم.

هیپوتالاموس:

این غده در بدن علاوه بر نقش هایی که در مقاله ی ساختار و اعمال دستگاه عصبی به آن اشاره شد شش هورمون مهم دارد که عبارتند از هورمون آزاد کننده تیروتروپین، هورمون آزاد کننده کورتیکوتروپین، هورمون آزاد کننده هورمون رشد، هورمون آزاد کننده گونادوتروپین که این چهار نوع هورمون تحریکی می باشند و به ترتیب پرولاکتین وTSH ، ACTH ، هورمون رشد، FSH,LH را آزاد می کنند.

هورمون مهارکننده رشد و مهار کننده پرولاکتین نیز دو نوع هورمون مهاری این غده محسوب می شوند که به ترتیب آزاد شدن، هورمون رشد و پرولاکتین را مهار می کنند.

غدد بدن

هیپوفیز:

تمامی هورمون های ترشح شده از این غده که دارای سه بخش قدامی، خلفی و میانی است از نوع پپتیدی می باشند. که می توان به هورمون رشد، پرولاکتین، هورمون ضد ادراری، اکسی توسین و... اشاره کرد که در طرح بعدی به تفصیل به آن می پردازیم.

غدد بدن

تیروئید:

دارای دو نوع هورمون بسیار مهم تیروکسن و کلسی تونین است که سرعت واکنش های شیمیایی در بدن را افزایش داده و سبب نگهداری کلسیم در بدن می گردد.

غدد بدن

آدرنال:

دارای دو بخش قشری و مرکزی است که هورمون آلدسترون و اپی نفرین و نور اپی نفرین از بخش مرکزی و هورمون کورتیزول از بخش قشری آن ترشح می شوند. این هورمون ها در تنظیم متابولیسم کربوهیدرات ها، چربی ها و پروتئین ها نقش دارند و هم چنین باعث باز جذب  یون سدیم و دفع پتاسیم می گردند.

غدد بدن

لوزالمعده:

دو هورمون مهم این غده انسولین و گلوکاگون اند که به ترتیب کاهش دهنده و افزایش دهنده گلوکز در بدن می باشند. این دو هورمون به ترتیب از سلول های بتا و آلفا ترشح می شوند. این دو هورمون ساختاری پپتیدی دارند.

غدد بدن

پاراتیروئید:

هورمون مهم  این غده پاراتورمون است که نقش اساسی آن در جذب کلسیم از روده و کلیه و برداشت کلسیم از استخوان ها می باشد. جنس این هورمون نیز پپتیدی است.

بیضه:

تستوسترون هورمون مهم این غده است که در رشد دستگاه تناسلی و بروز صفات ثانویه جنس نر ایفای نقش می کند.

تخمدان:

دارای ترشح دو هورمون مهم استروژن و پروژسترون است که رشد دستگاه تناسلی و بروز صفات ثانویه در جنس ماده را القا می کند.

جفت:

دارای سه هورمون مهم است که در رشد جسم زرد و برخی بافت های جنینی و رشد پستان های مادر دخیل است.

غدد بدن

کلیه:

همان طور که می دانید کلیه نقش اساسی را تنظیم مایعات بدن دارد. این بافت خیلی مهم و پیچیده که به اندازه مچ دست هر فرد است علاوه بر نقش ذکر شده دارای ترشح سه هورمون مهم است که عمل اصلی آن ها نیز بازجذب کلسیم و آب می باشد. همچنین هورمونی به نام اریتروپویتین دارد که تولید گلوبول های قرمز را افزایش می دهد.

قلب:

کمی جای تعجب دارد که قلب نیز دارای ترشح باشد. پپتید ناتریورتیک دهلیزی یا ANP از قلب ترشح می شود و سبب افزایش دفع سدیم از کلیه و در نتیجه کاهش فشار خون است.

معده:

سلول های جداری معده هورمون گاسترین را ترشح کرده که سبب ترش اسید معده می گردد.

روده باریک:

هورمون های این بافت( کوله سیستوکینین و سکرتین)  بیکربنات و آب را از سلول های لوزالمعده آزاد می کند.

سلول های چربی:

این سلول ها نیز هورمون لپتین را ترشح می کنند که گرمازایی را افزایش داده و اشتها را کاهش می دهد.


مرکز یادگیری سایت تبیان

تهیه: فاضل سامانی