تبیان، دستیار زندگی
دوم اوت ۲۰۱۳ (۱۱ مرداد ۱۳۹۲) بالاخره اسنودن توانست از دولت روسیه پناهندگی موقت (یکساله) دریافت کند و پا به خاک روسیه بگذارد و از آن روز تاکنون هیچ کس از محل زندگی اسنودن باخبر نیست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زندگی مخفی افشاگر در روسیه تا کی ادامه می‎یابد؟


دوم اوت 2013 (11 مرداد 1392) بالاخره اسنودن توانست از دولت روسیه پناهندگی موقت (یکساله) دریافت کند و پا به خاک روسیه بگذارد و از آن روز تاکنون هیچ کس از محل زندگی اسنودن باخبر نیست.

اسنودن

ادوارد جوزف اسنودن (Edward Joseph Snowden)‏ متولد 1984 میلادی، پیمانکار فنی و افشاگر تقلب آمریکایی و کارمند سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) است که به عنوان پیمانکار برای آژانس امنیت ملی کار می‌کرد. اسنودن در ژوئن 2013 اطلاعات طبقه بندی شده‌ای از برنامه‌های فوق سری ان اس ای از جمله برنامه شنود پریزم را به گاردین و واشینگتن پست لو داد.

گاردین، اسنودن را در خصوص ارزش محرمانگی بسیار مشتاق توصیف می‌کند؛ که لپ تاپ وی با برچسبی حامی سازمان‎های هوادار آزادی اینترنت نظیر پروژه تور مزین شده است. او گرچه به قول‎های اوباما باور داشته، در انتخابات 2008 به یک حزب سوم رای داده است. سیاهه‌های کمکهای سیاسی نشان می‌دهد که وی به کمپین مقدماتی ران پال کمک کرده است.

او که در پی ابطال گذرنامه‌اش توسط دولت امریکا از 23 ژوئن 2013 تا دوم اوت 2013 در فرودگاهی در مسکو به سر می‌بُرد؛ نخست از کشور اکوادور و سپس از روسیه تقاضای پناهندگی کرد. ساعاتی پیش از درخواست پناهندگی وی، ولادیمیر پوتین در یک نشست خبری گفته بود: «اگر آقای اسنودن بخواهد در روسیه اقامت کند باید فعالیت‌های خود را که به منافع شرکای آمریکایی ما لطمه می‌زند، متوقف کند.» آقای اسنودن از هنگ‌کنگ به مسکو رفته بود.

در تاریخ یکم اوت 2013 (10 مرداد 1392) آناتولی کوچرانا، وکیل روس ادوارد اسنودن اعلام کرد موکلش فرودگاه مسکو را ترک کرده، و به یک مکان امن رفته است. دوم اوت 2013 (11 مرداد 1392) بالاخره اسنودن توانست از دولت روسیه پناهندگی موقت (یکساله) دریافت کند و پا به خاک روسیه بگذارد

هیچ کس از محل زندگی اسنودن باخبر نیست. این امر به خواسته خود اسنودن انجام شده زیرا همه ما می‌دانیم میزان خطری که او را تهدید می‌کند، بسیار بالا است. فکر می‌کنم که هنوز اعلام محل زندگی او غیرممکن است

پس از این اقدام روسیه، کارشناسان بر افزایش نگرانی آمریکا از اعطای پناهندگی روسیه به «اسنودن» تأکید کردند. از سوی دیگر به اعتقاد برخی نمایندگان کنگره آمریکا ادامه این مساله می‌تواند به مناسبات مسکو ـ واشنگتن لطمه جدی و بزرگی وارد کند

در جدیدترین گفت‎وگو، آناتولی کوچرنا وکیل ادوارد اسنودن، گفت: هیچ کس از محل زندگی اسنودن باخبر نیست. این امر به خواسته خود اسنودن انجام شده زیرا همه ما می‌دانیم میزان خطری که او را تهدید می‌کند، بسیار بالا است. فکر می‌کنم که هنوز اعلام محل زندگی او غیرممکن است.

او در عین حال تاکید کرد: او می‌تواند به طور ناشناس به گشت و گذار بپردازد و انتظار می رود با خانواده‌اش دیدار کند.

بخش ارتباطات تبیان


منبع: سیتنا