تبیان، دستیار زندگی
امروز دوشنبه برابر با اول مهر 1392هجری خورشیدی، هفدهم ذی القعده 1434هجری قمری و بیست و سوم سپتامبر سال 2013 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اول مهر در آینه تاریخ معاصر

رخداد تاریخی

امروز دوشنبه برابر با اول مهر 1392هجری خورشیدی، هفدهم ذی القعده 1434هجری قمری و بیست و سوم سپتامبر سال 2013 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز به شرح زیر است:

1 مهر 1359

پس از تجاوز نیروهای بعث عراق به خاك كشور اسلامی، 140 فروند شكاری بمب افكن نیروی هوایی جمهوری اسلامی در یك تهاجم گسترده و متقابل، هفت پایگاه هوایی عراق، دو پالایشگاه نفت كركوك و بصره، دو فرودگاه و چند پل ارتباطی در عراق را به شدت بمباران و تلفات و ضایعات سنگینی به نیروی هوایی و تاسیسات زیر بنایی عراق وارد كردند.

1 مهر 1357

منزل امام خمینی(ره) در نجف اشرف به محاصره نظامی ماموران حكومت عراق درآمد.

1 مهر 1356

امام خمینی(ره) در پاسخ به نامه دانشجویان ایرانی مقیم آمریكا و كانادا، ضمن بر شمردن مفاسد رژیم پهلوی از تمامی كسانی كه توانایی دارند، خواستند صدای اعتراض خود را به همه مجامع بین المللی برسانند.

1 مهر 1349

ژنرال یحیی خان، رییس جمهور پاكستان، با احضار آیت الله شریعت نماینده امام خمینی(ره) در آن كشور، وی را از هرگونه تبلیغ به نفع امام منع كرد.

1 مهر 1348

رییس دانشگاه شیراز با صدور بخشنامه ای ورود دختران با پوشش چادر را به محیط دانشگاه ممنوع اعلام كرد. این حركت با اعتراض دانشجویان مسلمان و روحانیان شیراز كه دست به اعتصاب زدند و از اقامه نماز جماعت خودداری كردند، سركوب شد و این بخشنامه توسط مسوولان دانشگاه لغو شد.

1 مهر 1340

جمعی از علمای تهران با اجتماع در منزل آیت‏اللّه بهبهانی نسبت به تهیه فیلم زندگی حضرت محمد(ص) در ایتالیا، اعتراض كردند.

1 مهر 1334

قانون سازمان بیمه های اجتماعی كارگران به مرحله اجرا درآمد. به موجب این قانون، كارگران كشور از مزایای بیمه حوادث، بازنشستگی، بیماری، از كارافتادگی و فوت برخوردار شدند.

1 مهر 1333

عبدالعلی لطفی وزیر دادگستری دولت مصدق توسط دهها نفر چماقدار در منزل خود هدف حمله قرار گرفت.

1 مهر 1332

به دستور محمدرضا پهلوی بسیاری از افسران ارتش كه در كودتای 28 مرداد نقش داشتند، ترفیع درجه گرفتند.

1 مهر 1330

كارشناسان انگلیسی تأسیسات نفت ایران به دستور دولت محمد مصدق اخراج شدند. به دنبال استقرار نیروهای مسلح ایران در پالایشگاه آبادان و اخراج كارشناسان انگلیسی، دولت آن كشور به شورای امنیت شكایت كرد.

1 مهر 1304

بازار تهران در اعتراض به كمبود نان تعطیل شد و كسبه و مغازه داران دست از كار كشیدند.

1 مهر 1298

به پیشنهاد سید حسن مدرس، اجتماع بزرگی در تهران در اعتراض به انعقاد قرارداد 1919 وثو ق الدوله با انگلیسی ها برگزار شد.

1 مهر 1289

ناصرالملك از طرف مجلس شورای ملی با اكثریت آرا نایب السلطنه ایران شد.

1 مهر 1286

اسپرینگ راس وزیر مختار بریتانیا در تهران ترجمه فارسی قرارداد 1907 را كه در برگیرنده طرح تقسیم ایران بین حوزه های نفوذ روسیه و انگلیس است، برای وزارت خارجه ایران ارسال كرد.

تنظیم: هومن بهلولی