تبیان، دستیار زندگی
محققین دانشگاه UCLA به این نتیجه دست یافته اند كه كاربرد نانو ذرات الماس مى تواند درمان هاى مستحكم تر و قوی ترى در دندان پزشكى به دنبال داشته باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کاربرد نانو ذرات الماس در دندانپزشکی


محققین دانشگاه UCLA به این نتیجه دست یافته اند كه كاربرد نانو ذرات الماس مى تواند درمان هاى مستحكم تر و قوی ترى در دندان پزشكى به دنبال داشته باشد.

محققان آمریکایی از توسعه روش‌های نوین و کاربردی‌تر درمانی مشکلات دندان با کمک نانو الماس خبر می‌دهند. نانو ذرات الماس محصولى فرعى از اكتشافات معدنى الماس محسوب مى شوند كه بسیار ریز تر از الماسى اند كه در صنعت جواهرسازى مورد استفاده قرار مى گیرد.

کاربرد نانو ذرات الماس در دندانپزشکی

این ذرات در حدود 5 نانو متر قطر دارند و بسیار بادوام تر و پایاتر از خود الماس هستند.

بدلیل استحکام بالا، دانشمندان معتقدند که می توان از نانو الماس برای توسعه درمان های جدید دندانپزشکی استفاده کرد؛ این مواد بویژه برای مبتلایان به استئونکروز (مرگ استخوانی) كه از شكستن مداوم استخوان هاى بدن و دندانهای شان رنج مى برند، کاربرد خواهد داشت.

استفاده از ایمپلت هاى دندانى در این بیماران با موفقیت روبه رو نیست. به دلیل سستى جداره استخوانى دندان ها در این بیماران، ایمپلت جدا مى شود. ترمیم مجدد این ایمپلنت نیز جراحى مجدد و البته دردناكى را به دنبال دارد. استفاده از نانو ذرات الماس در حل مشكلات دندانى این بیماران مى تواند انقلابى به پا كند.

در حین عمل جراحی برای بازسازی استخوان و دندان آسیب دیده، جراح از یک اسفنج برای انتقال پروتئین های رشد داده شده به داخل دهان استفاده می کند. محققان دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس (UCLA) در تحقیقات خود دریافته اند که با استفاده از نانو الماس نیازی به انجام عمل جراحی وجود ندارد و پروتئین ها از طریق تزریق یا شست و شوی دهان با نانو الماس تأمین می‌شود.

تصور كنید در شكستگى هاى پا، دست و هر عضو استخوانى دیگر نیاز به گچ گرفتن و یا آتل پیچى نباشد. یك تزریق ساده نانو ذرات الماس، حال استخوان شكسته یا ترك برداشته را جا مى آورد

تنها چیزى كه نیاز است یك تزریق معمولى و یا یك شستشوى دهانى ساده است. زمانی كه این تركیب وارد دهان مى شود، ذرات ریز نانو این پروتئین را با یك جریان مداوم و آرام آزاد مى كنند. با انتقال نانو ذرات، پروتئین ها در داخل دهان آزاد شده و بصورت آهسته و پیوسته به رشد استخوان جدید کمک می کند.

کاربرد نانو ذرات الماس در دندانپزشکی

این روش درمانى براى بیماران بسیار آسان و در عمل از درجه موفقیت بالایى برخوردار است. در حال حاضر بر روى سلول هاى مدل و حیوانات مورد تست و بررسى قرار گرفته. امید مى رود تا استفاده از آن به زودى براى انسان نیز به مرحله اجرایى برسد.

ذرات نانو الماس مى تواند كاربرد هاى وسیع ترى از مصارف دندان پزشكى داشته باشند. براى مثال این ذرات مى توانند در درمان سرطان هایى كه در آنها پوكى و یا ضعف هاى استخوانى دیده مى شود و همچنین در جراحى هاى ارتوپدى مورد استفاده قرار گیرد.

تصور كنید در شكستگى هاى پا، دست و هر عضو استخوانى دیگر نیاز به گچ گرفتن و یا آتل پیچى نباشد. یك تزریق ساده نانو ذرات الماس، حال استخوان شكسته یا ترك برداشته را جا مى آورد.

فرآوری: راضیه کتابچی

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: یک پزشک، ایسنا