تبیان، دستیار زندگی
رییس شبکه هپاتیت کشور به ذکر چند نکته درباره بیماری کبد چرب پرداخت و توصیه اکید کرد تا این بیماران اصلاح رژیم غذایی، انجام منظم ورزش و فعالیت بدنی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چاق‌ها و دردسر کبد چرب و چیلی!


رییس شبکه هپاتیت کشور به ذکر چند نکته درباره بیماری کبد چرب پرداخت و توصیه اکید کرد تا این بیماران اصلاح رژیم غذایی، انجام منظم ورزش و فعالیت بدنی و کنترل دقیق قند خون در صورت ابتلا را حتما مدنظر داشته باشند.

دکتر سید موید علویان به برخی عوارض چاقی در افراد از جمله کبد چرب اشاره و اظهار کرد: کبد چرب در افراد چاق شایع است و عواملی نظیر عدم تکامل جسمانی، توسعه تکنولوژی، زندگی ماشینی، تن‌آسایی، رفاه مادی و مصرف بی‌رویه مواد غذایی موجب شده است تا چاقی روزبروز گسترش یابد.

چاقی شکم

وی با بیان اینکه بالا بودن قند و چربی‌ خون در افراد چاق به بروز کبد چرب کمک می‌کند، عنوان کرد: البته چاقی تعریف مشخصی دارد و باید آن را بر اساس قد و سن افراد تعیین کرد. هنگامی که انرژی ورودی به بدن بیش از حد مصرفی باشد، کالری اضافه در بافت چربی ذخیره می‌شود و اگر این حالت طولانی مدت باشد، چاقی حاصل خواهد شد.

رییس مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، در پاسخ به اینکه آیا کبد چرب قابل درمان است؟ گفت: با کاهش وزن (در افراد چاق) یا تغییر در شیوه زندگی (افزایش فعالیت جسمانی، پیاده‌روی و ...)، اصلاح رژیم غذایی، قطع مصرف مشروبات الکلی، کنترل دقیق قند خون با کمک پزشک معالج می‌توان نتایج مطلوبی را به دست آورد. البته در برخی موارد جهت کنترل این بیماری با توجه به شدت عارضه، دارو نیز تجویز می‌شود.

علویان ادامه داد: داروهایی نظیر اورزوداکسی کولیک اسید، ویتامین E و متفورمین در درمان کبد چرب مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته همان گونه که گفته شد در کنار تجویز دارو، هنوز هم کاهش وزن و تغییر در شیوه زندگی از ارکان اصلی درمان بیماری کبد چرب به شمار می‌روند. کاهش مصرف چربی اشباع در غذای مصرفی، زدودن کالری‌های اضافی، افزایش مصرف فیبرهای غذایی، قطع مصرف الکل، قطع استعمال دخانیات، وجود برنامه منظم ورزشی و مصرف بیشتر ماهی سفید برای کاهش چربی‌های خون الزامی است.

داروهایی نظیر اورزوداکسی کولیک اسید، ویتامین E و متفورمین در درمان کبد چرب مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته همان گونه که گفته شد در کنار تجویز دارو، هنوز هم کاهش وزن و تغییر در شیوه زندگی از ارکان اصلی درمان بیماری کبد چرب به شمار می‌روند. کاهش مصرف چربی اشباع شده در غذای مصرفی، زدودن کالری‌های اضافی، افزایش مصرف فیبرهای غذایی، قطع مصرف الکل، قطع استعمال دخانیات، وجود برنامه منظم ورزشی و مصرف بیشتر ماهی سفید برای کاهش چربی‌های خون الزامی است

رییس مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، به تاثیر ورزش در کاهش وزن و به دنبال آن بهبود بیماری کبد چرب نیز اشاره و تاکید کرد: انجام تمرینات ورزشی خاص گروه یا قشر خاصی از جامعه نیست. افراد در همه سنین باید ورزش کنند. ورزش تاثیر جدی در جلوگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها، حفظ سلامت و حتی روح آدمی دارد.

علویان با بیان اینکه این بیماری در اغلب موارد خطرناک نیست، اظهار کرد: در صورت درمان نشدن بموقع بیماری در درازمدت، مقادیر زیادی چربی در کبد رسوب می‌کند و موجب بروز التهاب کبدی می‌شود. این بیماری ممکن است موجب ابتلا به سیروز در کبد شود، بنابراین نباید نسبت به این عارضه بی‌تفاوت بود.

سندرم متابولیک (دیابت – فشار و چربی خون بالا) از شایع ترین علت های این بیماری است. 70 درصد کسانی که دچار کبد چرب هستند. چاق هستند و از آن جایی که 30درصد نوجوانان دچار افزایش وزن هستند. باید منتظر پیشرفت سریع این بیماری در آینده بود.این بیماری بدون هیچ علامت و دردی است و تمام افرادی که چاق هستند باید با دادن آزمایش آنزیم های کبدیشان را تعیین کنند.شایع ترین دلیل که منجربه افزایش آنزیم های کبدی می شود

کبد چرب را ساده درمان کنید

ناصر ابراهیمی دریانی متخصص گوارش و کبد نیز گفت:  کبد چرب بیماری است که در اثر رسوب چربی در کبد ایجاد می شود.

وی اظهار داشت: این بیماری روند پیشرفت سه مرحله ای دارد. در مرحله اول تنها تجمع چربی در کبد است. اگر این مرحله پیشرفت کند باعث التهاباتی در کبد می شود. در مرحله نشر بیمار مبتلا به سیروز کبدی می شود و اگر جدی گرفته نشود کبد از کار می افتد.

کبد

وی با بیان اینکه سیروز کبدی مرحله ای است که با آب آوردن شکم و ورم در پاها همراه است گفت: این مرحله منجر به از کار افتادگی کبد و تعویض آن با کبد دیگر می شود.

ابراهیمی خاطر نشان کرد: سندرم متابولیک (دیابت، فشار و چربی خون بالا) از شایع ترین علت های این بیماری است. 70 درصد کسانی که دچار کبد چرب هستند. چاق هستند و از آن جایی که 30درصد نوجوانان دچار افزایش وزن هستند. باید منتظر پیشرفت سریع این بیماری در آینده بود.

این بیماری بدون هیچ علامت و دردی است و تمام افرادی که چاق هستند باید با دادن آزمایش آنزیم های کبدی شان را تعیین کنند. شایع ترین دلیل که منجر به افزایش آنزیم های کبدی می شود.

دکتر ابراهیمی دریانی اضافه کرد: افراد مبتلا به این بیماری باید به شدت مراقب تنگ شدن عروق قلب و مغز خود باشند. بسیاری از این افراد دچار سکته قلبی و مغزی می شوند.

وی با اشاره به اینکه این بیماری داروی بخصوصی ندارد و تنها راه درمان آن تغییر شیوه زندگی است.

اضافه کرد: با کاهش غذای روزانه و مصرف فست فودها که خود دلیل اصلی چاقی هستند می تواند از پیشرفت این بیماری جلوگیری کرد.افراد مبتلا به کبد چرب با ورزش روزانه می توانند بیماری خود را کنترل کنند. داروها نمی توانند باعث بهبود این بیماری شوند و فقط از پیشرفت آن جلوگیری می کنند و تنها با تغییر شیوه زندگی می توان باعث بهبود این بیماری شد. مصرف سیگار و مشروبات الکی باعث پیشرفت چند برابر این بیماری می شود.

خسرونیا در رابطه با این موضوع گفت: کبد چرب به تازگی شیوع فراوانی پیدا کرده و هموطنان زیادی به این بیماری مبتلا شده اند.

وی با بیان اینکه افراد چاق زودتر در افراد لاغر به این بیماری مبتلا می شوند امروز این افراد اگر اقدام به درمان نکنند، ممکن است به بیماری سیروز و سرطان کبد مبتلا شوند.

فرآوری: محسن جندقی

بخش سلامت تبیان


منابع :

ایسنا

باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط:

کبد چرب در کمین شهرنشین‌ها

تجمع چربی در کبد

چربی کبدتان زیاد شده؟

بیماری کبد چرب و علائم آن

درمان بیماری کبد چرب

تشخیص و درمان کبد چرب

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.