تبیان، دستیار زندگی
شبکه ۵ سیما به تازگی دست به پخش سریال پر‌هیجان «عملیات ویژه نجات» زده است. این درام پلیسی محصول سال2009میلادی بوده و در قالب 3فصل از شبکه ناین نت‌ورک استرالیا روی آنتن رفته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عملیات ویژه

درباره سریال عملیات ویژه نجات


شبکه 5 سیما به تازگی دست به پخش سریال پر‌هیجان «عملیات ویژه نجات» زده است. این درام پلیسی محصول سال2009میلادی بوده و در قالب 3فصل از شبکه ناین نت‌ورک استرالیا روی آنتن رفته است. فیلمبرداری این مجموعه تلویزیونی موفق با میانگین یک‌میلیون بیننده برای هر قسمت در شهر سیدنی استرالیا صورت گرفته است. 26قسمت 2 فصل اول این سریال توسط 6فیلمساز مختلف کارگردانی شده است. یان بری که سازنده 6قسمت این سریال است را می‌توان کارگردان اصلی آن به‌شمار آورد.

عملیات ویژه نجات

فیلمنامه این سریال روی داستان‌های یک گروه متشکل از امدادگران حرفه‌ای که متخصص در عملیات نجات حادثه‌دیدگان در شرایط خاص هستند متمرکز شده است. اعضای این گروه هرکدام با خصوصیات منحصر به‌فردشان در کنار هم قرار می‌گیرند و ارتباطات این افراد با هم چه حین عملیات چه در زندگی شخصی‌شان جذابیت خاصی به این داستان می‌بخشد. دین گلگر (با بازی لس هیلز) و چیس گلگر (با بازی اندرو لیز) 2 برادر دوست‌داشتنی این سریال هستند. هر دو خصوصیات و خلق و خوی یک فرمانده را در گروه دارند و این گاهی اوقات باعث ایجاد مشکلاتی بین آنها می‌شود اما این دو با وجود تمام این مشکلات همیشه در شرایط سخت حامی یکدیگر هستند. مدیریت این گروه بر عهده میشل لتورنو (با بازی لیبی تنر) قرار دارد. او که قبلا در همین گروه نجات مشغول به‌کار بوده اکنون یک مدیر حرفه‌ای و بسیار با تجربه است. دیگر اعضای این گروه را لارا نایت (با بازی جیجی اجلی)، وینس مارچلو (با بازی پیتر فلپس)، جوردن زویتکوفسکی (با بازی دانیل آمالم) و هیدی ویلسون (با بازی کاترین هیکس) تشکیل می‌دهند.

لس هیلز، بازیگر40ساله این سریال کار در این پروژه را یک چالش جدید برای خودش می‌داند زیرا که برای ایفای نقش نیاز به آموزش‌های مختلفی داشته‌اند؛ «ما 2 هفته را با دین گودوین و تیمش در آمبولانس و تحت آموزش کمک‌های اولیه گذراندیم. بعد از آن هم تیم بدلکاری استفاده از طناب در شرایط مختلف و صخره‌نوردی را به ما آموزش دادند. این یک تجربه بسیار عالی بود.»

او که تجربه حضور در بیش از 15مجموعه تلویزیونی و سینمایی را دارد راجع به‌کار در این دو حوزه مختلف می‌گوید: «از نظر من کار در سینما کمی پایدار‌تر است. ابتدا و انتها برای شخصیت شما مشخص می‌شود و این کار را برای بازیگر کمی آسان می‌کند اما در کار تلویزیونی علاوه بر نمای کلی که از شخصیت نشان داده می‌شود هر قسمت داستان مجزایی دارد که تأثیرات متفاوتی را روی او خواهد گذاشت. همچنین راضی نگه‌داشتن بینندگان تلویزیونی بسیار سخت است. امروزه بینندگان می‌توانند به راحتی کانال‌ها را تغییر داده و برنامه دیگری را مشاهده کنند. این تنوع انتخاب بینندگان وظیفه سنگینی را روی دوش کادر تولیدی یک فیلم قرار می‌دهد.»

ایده مدنظر ما خلق یک سریال با جلوه‌های ویژه عالی و بدلکاری‌های خارق‌العاده بود که تلویزیون استرالیا عموما به‌خاطر مشکلات مالی و بودجه از آن بی‌بهره است. اما نباید فراموش کرد که هر گروهی می‌توانند کارهایی مثل یک انفجار بزرگ را به تصویر بکشند همانطور که خود من هم در پروژه‌های دیگر این کار را کرده‌ام

یان بری، کارگردان باتجربه عملیات ویژه نجات برای فیلمبرداری این پروژه از چند دوربین بسیار پرقدرت استفاده کرده است تا بتواند به گفته خودش تصاویر جلا دار و مسحور کننده‌ای را ارائه بدهد. او درباره نحوه فیلمبرداری اینچنین می‌گوید: «ما دوست داریم که دوربین همیشه در حال حرکت باشد، روی ریل حرکت کند و تغییر مسیر‌های ناگهانی داشته باشد. این روش فیلمبرداری حس زنده و واقعی بودن را در اوج هیجان و حساسیت به بیننده القا می‌کند.»

آنچه منتقدان را بیش از هر موضوع دیگری به تعجب واداشته است هزینه بسیار بالایی‌ است که صرف ساخت عملیات ویژه نجات شده است البته به دید بسیاری همین هزینه هنگفت باعث موفقیت چشمگیر این سریال شده است. جولی مک‌گوران یکی از تهیه‌کنندگان این سریال در این‌باره می‌گوید: «ایده مدنظر ما خلق یک سریال با جلوه‌های ویژه عالی و بدلکاری‌های خارق‌العاده بود که تلویزیون استرالیا عموما به‌خاطر مشکلات مالی و بودجه از آن بی‌بهره است. اما نباید فراموش کرد که هر گروهی می‌توانند کارهایی مثل یک انفجار بزرگ را به تصویر بکشند همانطور که خود من هم در پروژه‌های دیگر این کار را کرده‌ام.

عملیات ویژه نجات

آنچه برای ما اهمیت داشت به تصویر کشیدن سختی‌های کار این امدادگران است که به نوعی الهام‌بخش ساخت این سریال هستند.» سارا اسمیت دیگر تهیه‌کننده این سریال می‌افزاید: «ما نمی‌خواستیم که شخصیت‌ها بیش از حد عبوس و جدی باشند. درنظر داشتیم که آنها در عین جدیت در کارشان شخصیت شوخ هم داشته باشند، درست مثل زندگی واقعی‌شان.»

اسمیت که در تیم نویسندگان این سریال هم حضور دارد در مورد برادرهای این سریال اینگونه می‌گوید: «ما تصمیم گرفتیم که با اضافه کردن این دو برادر به شخصیت‌های سریال(به‌عنوان شخصیت‌های اصلی) صمیمیت و نزدیکی بیشتری در آن ایجاد کنیم. پستی و بلندی‌های رابطه این دو به زیبایی فیلمنامه کمک می‌کند و همچنین با اضافه کردن برادرها ما توانستیم لحن طنز خاص استرالیایی را هم به سریال اضافه کنیم.»

این سریال موفق که طی 3سال و در قالب 48قسمت روی آنتن رفته جوایز متعددی ازجمله بهترین کارگردانی مینی سریال تلویزیونی(توسط پیتر اندریکیدیس) را در فستیوال فیلم نیویورک از آن خود کرده است. سریال عملیات ویژه‌ای که روزهای شنبه از شبکه تهران پخش می‌شود، از سری جدید عملیات ویژه نجات است که در 22قسمت 35دقیقه‌ای آماده و دوبله شده و تکرار آن روز یکشنبه ساعت 19و 13:30دقیقه است.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع : روزنامه همشهری/ پیمان اکبری