تبیان، دستیار زندگی
فرنگی‌کار وزن 84 کیلوگرم تیم ایران با غلبه بر سامان طهماسبی کشتی‌گیر ایرانی‌الاصل کشور آذربایجان به عنوان قهرمانی رقابتهای کشتی فرنگی قهرمانی جهان - 2013 بوداپست دست یافت. این نخستین مدال طلا و اولین مدال کاروان کشتی فرنگی ایران در این رقابتها بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کشتی فرنگی قهرمانی جهان - مجارستان

نخستین طلای ایران بر سینه نعمت‌پور درخشید


فرنگی‌کار وزن 84 کیلوگرم تیم ایران با غلبه بر سامان طهماسبی کشتی‌گیر ایرانی‌الاصل کشور آذربایجان به عنوان قهرمانی رقابتهای کشتی فرنگی قهرمانی جهان - 2013 بوداپست دست یافت. این نخستین مدال طلا و اولین مدال کاروان کشتی فرنگی ایران در این رقابتها بود.

در ادامه دومین روز از پنجاه و سومین دوره رقابتهای کشتی فرنگی قهرمانی جهان 2013 بوداپست مجارستان ، طالب نعمت‌پور و سامان طهماسبی کشتی‌گیر ایرانی‌الاصل کشور آذربایجان در فینال وزن 84 کیلوگرم به مصاف همدیگر رفتند که طالب نعمت‌پور با ارائه یک کشتی زیبا، با نتیجه 5 بر 3 حریف خود را شکست داد و عنوان قهرمانی جهان را از آن خود کرد.

نعمت پور، کشتی

نعمت‌پور پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم برابر "الکساندر بارازون" از ونزوئلا به پیروزی 8 بر صفر دست یافت. او در دور سوم "جاوید حمزاتائو" بلاروسی را با نتیجه 6 بر صفر شکست داد و در دیدار یک‌چهارم نهایی "نورسلطان تورسینوف" از قزاقستان را با نتیجه 8 بر صفر مغلوب کرد. وی در دیدار نیمه نهایی هم "جانیکوفسکی" دارنده مدال برنز المپیک لندن از لهستان را با نتیجه 5 بر 2 مغلوب کرد و به دیدار نهایی راه یافت.

رقابتهای مدعیان اوزان 60، ‌84 و 96 كیلوگرم كشتی فرنگی قهرمانی جهان امروز شنبه در بوداپست مجارستان به پایان می‌رسد.

رده‌بندی انفرادی چهار وزن نخست اعلام شد

رقابتهای کشتی فرنگی قهرمانی جهان که از روز جمعه در شهر بوداپست مجارستان آغاز شده است، درحالی با رقابت کشتی گیران در اوزان 60، 84 و 96 کیلوگرم دومین روز خود را به پایان رساند که تیم ایران تنها صاحب یک مدال طلا در وزن 84 کیلوگرم شد.

پنجاه و سومین دوره رقابتهای کشتی فرنگی قهرمانی جهان از روز جمعه هفته پیش در سالن پاپ لازلو آرنا شهر بوداپست مجارستان آغاز شده است که در روز نخست کشتی‌گیران در وزن 55 کیلوگرم و در روز دوم کشتی‌گیران در اوزان 60، 84 و 96 کیلوگرم با همدیگر به رقابت پرداختند.

در پایان روز دوم، رده‌بندی انفرادی و تیمی این رقابتها به شرح زیر اعلام شد:

55 کیلوگرم: 1 - وون چول یان (کره‌شمالی)، 2- گیون جین چویی (کره‌جنوبی)، 3- پیتر مودوس (مجارستان) و رومن آمویان (ارمنستان) و 5- اسپنسر مانگو (آمریکا) و ایوان تاتارینوف (روسیه) و... 19- محمد فقیری (ایران)

60 کیلوگرم: 1- آیو انگلوف (بلغارستان)، 2- ایوان کوی‌لاکوف (روسیه)، 3- سانگ جائه وو (کره‌جنوبی) و المراد تسمرداف (ازبکستان) و 5- آلمات کبیسبایف (قزاقستان) و ادوارد بارسیگجان (لهستان) و .... 12- محمد نوربخش (ایران)

نعمت‌پور پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم برابر "الکساندر بارازون" از ونزوئلا به پیروزی 8 بر صفر دست یافت. او در دور سوم "جاوید حمزاتائو" بلاروسی را با نتیجه 6 بر صفر شکست داد و در دیدار یک‌چهارم نهایی "نورسلطان تورسینوف" از قزاقستان را با نتیجه 8 بر صفر مغلوب کرد

84 کیلوگرم: 1- طالب نعمت‌پور (ایران)، 2- سامان طهماسبی (آذربایجان)، 3- جاوید حمزاتوف (بلاروس) و ویکتور لورینچ (مجارستان) و 5- دامین یانکوفسکی (لهستان) و رامی هیتانامی (فنلاند)

96 کیلوگرم: 1- نیکیتا ملینیکوف (روسیه)، 2- آرتور الکسانیان (ارمنستان)، 3- کیس بالاز (مجارستان) و شالوا گادابادزه (آذربایجان) و 5- مهدی علیاری (ایران) و نوری کاتسو سای‌کاوا (ژاپن)

علیاری در گام آخر مدال برنز را از دست داد

فرنگی کار وزن 96 کیلوگرم تیم ملی کشتی ایران با شکست برابر حریفی از مجارستان به عنوان پنجمی رقابتهای کشتی فرنگی قهرمانی جهان در بوداپست مجارستان دست یافت. این کشتی‌گیر جوان با کسب 2 پیروزی و 2 شکست از رسیدن به مدال محروم ماند.

نعمت پور، کشتی

مهدی علیاری در حالیکه در دور نخست دومین روز از پنجاه و سومین دوره رقابتهای کشتی فرنگی قهرمانی جهان 2013 در بوداپست مجارستان برابر "آرتور الکسانیان" با نتیجه 3 بر یک شکست خورده بود، با صعود حریف ارمنستانی به فینال وزن 96 کیلوگرم، شانس کسب مدال برنز در گروه بازنده‌ها را بدست آورد.

وی پس از برتری برابر "ولادیسلاو متودی‌اف" از بلغارستان، با پیروزی 4 بر 2 برابر "یرلان اسکاکوف" از قزاقستان به دیدار رده‌بندی این مسابقات راه یافت. فرنگی‌کار وزن 96 کیلوگرم ایران برای کسب مدال برنز رودروی "بالاز کیس" از مجارستان قرار گرفت و با نتیجه 5 بر صفر مغلوب این حریف شد و به عنوان پنجمی این مسابقات دست یافت.

محمد نوربخش فرنگی کار وزن 60 کیلوگرم تیم ملی کشتی ایران نیز در نخستین گام از سد حریفی از مولداوی گذشت اما در دور دوم مقابل حریفی از ژاپن شکست خورد و با توجه به فینالیست نشدن این ژاپنی، از دور رقابتها حذف شد.

قرعه‌های دشوار برای ایرانی‌ها

مراسم وزن کشی سه وزن سوم و پایانی رقابتهای کشتی فرنگی قهرمانی جهان در شهر بوداپست مجارستان برگزار شد و نمایندگان اوزان 66، 74 و 120 کیلوگرم ایران رقبای خود را شناختند تا از ساعت 15:30 دقیقه عصر امروز روی تشک مبارزه بروند.

بر اساس قرعه‌کشی انجام شده، در وزن 120 کیلوگرم امیرعلی اکبری در دور نخست به مصاف الکساندر چیرنتسکی از اوکراین می‌رود و در صورت برتری، با برنده مبارزه یوهان یورن نفر پنجم المپیک لندن و علی القادری از عراق مسابقه می‌دهد. در گروه نماینده ایران "لوسب چوگوشویلی" از گرجستان، "رضا کایالپ" از ترکیه و نمایندگان روسیه، ارمنستان و گرجستان حضور دارند و احتمال رویارویی دوباره اکبری و کایالپ در دیدار نیمه‌نهایی وجود دارد. نکته جالب غیبت لوپز قهرمان المپیک از کوبا در رقابتها است. در این وزن 27 کشتی گیر حضور دارند.

فرنگی کار وزن 96 کیلوگرم تیم ملی کشتی ایران با شکست برابر حریفی از مجارستان به عنوان پنجمی رقابتهای کشتی فرنگی قهرمانی جهان در بوداپست مجارستان دست یافت. این کشتی‌گیر جوان با کسب 2 پیروزی و 2 شکست از رسیدن به مدال محروم ماند

همچنین در وزن 74 کیلوگرم که 39 کشتی گیر به روی باسکول رفته‌اند، هادی علیزاده پورنیا در اولین تجربه حضور خود در رقابتهای جهانی پس از استراحت در دور نخست در دور دوم به مصاف "مارک مادسن" کشتی گیر سرشناس دانمارکی می‌رود و در صورت برتری در دور سوم به مصاف برنده مبارزه کشتی‌گیران ژاپن و لتونی می‌رود. در گروه علیزاده "آرسن جلفلکیان" از ارمنستان دارنده مدال نقره المپیک، "رومن ولاسوف" از روسیه قهرمان المپیک، "کازیکویچ" از لیتوانی و "روبرت روسینگرن" از سوئد حضور دارند.

در وزن 66 کیلوگرم هم افشین بیابانگرد در دور نخست به مصاف "آتیلا لیوی" از اسلواکی می‌رود و در صورت برتری در دور دوم با برنده دیدار "دژاکیف" از اوکراین و "یان" از چین مصاف می‌دهد. در گروه نماینده ایران "سیمینوف" از بلاروس، "آتاکان یوگسل" از ترکیه، "حسن علی‌یف" از آذربایجان و "توماس لورینچ" از مجارستان از جمله نفرات سرشناس هستند. در این وزن 39 کشتی گیر به روی باسکول رفته‌اند.

بخش ورزشی تبیان


منبع: سایت فدراسیون کشتی