تبیان، دستیار زندگی
مطالعات پزشکی و روانشناسی نشان داده است که شما هر چقدر هم ورزش کنید و برنامه غذایی سالمی داشته باشید، ولی نتوانید عصبانیت خود را کنترل کنید...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : الهه گودرزی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه عصبانیت بر کل بدن تاثیر می گذارد؟


مطالعات پزشکی و روانشناسی نشان داده است که شما هر چقدر هم ورزش کنید و برنامه غذایی سالمی داشته باشید، ولی نتوانید عصبانیت خود را کنترل کنید، همواره در معرض خطر خواهید بود، زیرا عصبانیت اگرچه واکنشی مثبت برای حفظ حیات است، ولی می تواند تاثیرات منفی زیادی بر تمام بدن بر جا بگذارد.


مرد عصبانی

دانستن این موضوع که هنگام عصبانیت چه اتفاقاتی در بدن می افتد بسیار مهم است. در زمان عصبانیت ممکن است گرفتگی عضلات، فشار دادن دندان ها، زنگ زدن گوش، قرمز شدن و گرگرفتگی، افزایش فشار خون، درد قفسه سینه، تعریق بیش از حد، لرز، سردرد شدید و یا میگرن را تجربه کنید.

همچنین در اثر عصبانیت مزمن ممکن است به زخم معده، یبوست، اسهال، درد معده و روده، سکسکه، سوء هاضمه مزمن، حمله قلبی، سکته، مشکلات کلیوی، چاقی و یا سرماخوردگی های مکرر مبتلا شوید.

متخصصان دریافته اند که عصبانیت به شدت عضلات قلبی را تحت تاثیر قرار می دهد و توانایی  قلب برای پمپاژ خون را کاهش می دهد.

عصبانیت طولانی مدت و مکرر، مانند کسانی که به دلیل شرایط شغلی همواره با خشونت زندگی می کنند، می تواند به وسیع ترین بخش بدن، یعنی پوست، آسیب بزند.

آسیب های پوستی در این افراد منجر به بروز بیماری هایی نظیر بثورات پوستی، زگیل، اگزما و آکنه می گردد.

محققان ارتباط عصبانیت و اختلالات پوستی را مورد مطالعه قرار دادند و دریافتند زمانی که فرد عصبانیت خود را کنترل می کند، اختلالات پوستی به طور شگفت انگیزی بهبود می یابند.

البته باید گفت که سرکوب نابجا و همیشگی عصبانیت نیز می تواند تاثیرات روانشناختی مهمی در فرد برجا گذارد، نظیر افسردگی و اختلالات غذا خوردن

یکی از اثرات گسترده خشم و عصبانیت بر بدن، ترشح مواد شیمیایی و هورمون ها در بدن، مخصوصا هورمون آدرنالین و نورآدرنالین است.

هورمون های آدرنالین و نورآدرنالین بر تمام اعضایی که از اعصاب سمپاتیک عصب می گیرند، تاثیر می گذارند و باعث تحریک قلب، اتساع عروق کرونر (که تغذیه کننده قلب اند)، انقباض رگ های خونی روده و سرکوب هضم و جذب موادغذایی در مواقع لزوم می گردند.

البته باید گفت که سرکوب نابجا و همیشگی عصبانیت نیز می تواند تاثیرات روانشناختی مهمی در فرد برجا گذارد، نظیر افسردگی، اختلالات غذا خوردن، اعتیاد به الکل و مواد مخدر، کابوس های شبانه، اختلالات خواب و بی خوابی، رفتارهای آسیب رسان به خود و همچنین اختلال رفتاری با دوستان و اطرافیان.

آیا عصبانیت قدرت شما را زیاد می کند؟

همانطور که گفته شد خشم و عصبانیت بر کل سیستم بدن تاثیر گذاشته و باعث تغییرات مهمی در وضعیت فیزیولوژیکی فرد می گردد.

اما تمام این تغییرات با هدف آمادگی بدن برای مقابله با شرایط سخت و تنش های روحی است.

یکی دیگر از تاثیرات خشم بر بدن، تاثیر آن بر قدرت بدنی فرد است. بدون شک شما نیز مثل تمام افراد می توانید با عصبانی شدن مردم را بترسانید. مخصوصا بچه ها و سایر افرادی که از لحاظ فیزیکی ضعیف تر از شما هستند، یا کسانی که از آشوب و دعوا گریزان اند.

عصبانیت، یک مکانیسم دفاعی در بدن و در واقع برای کنترل تعادل است.  وقتی شما موفق شوید با عصبانیت دیگران را بترسانید، می توانید آنها را به انجام کارهای مورد نظر خود وادارید. اما فراموش نکنید که خشم هرگز منجر به ایجاد دوستی و عشق نمی شود.

چگونه عصبانیت خود را کنترل کنیم؟

1- فکر کردن

یک نفس عمیق بکشید و تا شماره 10 بشمارید. اندیشیدن و تفکر به شما اجازه می دهد نفس بکشید، آرام بگیرید و سپس به موقعیت برگردید و به جای تصمیم حساب نشده، منطقی رفتار کنید. حتی ممکن است باز تصمیم به فریاد کشیدن بگیرید، ولی این کار را با اطمینان انجام خواهید داد.

2- گذشت و بخشش

عصبانیت معمولا باعث تنفر می شود. تنفری که می تواند با بخشش کاملا از بین برود. شما مجبور نیستید در لحظه فردی را که به صورت رو در رو با او در بحث و مشاجره هستید بخشیده و سکوت کنید. بلکه بخشیدن به هر طریق و در هر زمان حتی هنگام عصبانیت نیز از درون شما را آرام می کند.

فراموش نکنید که عصبانیت واکنش دفاعی بدن است که می تواند فرد را نجات دهد، اما غفلت و عدم کنترل آن می تواند به راحتی فاجعه بزرگی ایجاد کند

3- کنترل خشم

اگر شما فردی عصبانی هستید که خشم و غضب در تمام لحظات همراه شماست و این ویژگی بر زندگی خصوصی شما تاثیر سوء گذاشته است، آگاه باشید که شما بیشتر از هر شخص، به مشاوره با روانشناس نیازمندید.

4- درمان

گاهی وقت ها عصبانیت و خشم ما آنقدر ممتد و ریشه ای است که حتی خودمان باور نمی کنیم که این رفتار ما غلط و غیر عادی می باشد. در این زمان مشاوره، تنها راه تشخیص علت خشم و ارائه راه هایی برای کنترل آن است.

5- خلاقیت

برای رها شدن از خشم خلاق باشید. جیغ بزنید و یا یک بالش را پرتاب کنید، نرمش کششی انجام دهید، روزنامه های قدیمی را پاره کنید، یک توپ را با دست فشار دهید و یا آن را به سمت دیوار پرتاب کنید و یا به آن لگد بزنید. شاید به نظر شما این کارها مسخره باشد. ولی همین کارهای ساده می تواند از اتفاقات بسیار بزرگ و وحشتناک جلوگیری کند.

اینکه شما کدام راه را برای کنترل عصبانیت خود انتخاب می کنید مهم نیست. مهم این است که بتوانید در آن روش موفق باشید.

فراموش نکنید که خشم مداوم و طولانی مدت با تاثیرات سوء بر بدن، کارایی و سلامت شما را به خطر می اندازد.

عصبانیت یک واکنش احساسی کاملا مفید است. اما کنترل آن مهم است.

فراموش نکنید که عصبانیت واکنش دفاعی بدن است که می تواند فرد را نجات دهد، اما غفلت و عدم کنترل آن می تواند به راحتی فاجعه بزرگی ایجاد کند.

الهه گودرزی

بخش سلامت تبیان


مطالب مرتبط:

عصبانیت به قلب آسیب می‌زند

از خشم خودتان فرار نکنید

بالاخره خشم مان را بخوریم یا نخوریم؟

چطور از عصبانیت جلوگیری كنیم؟

4 راه کنترل عصبانیت

5 نکته درباره عصبانیت و طرز برخورد با ‌آن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.