تبیان، دستیار زندگی
امروزه روابط عمومی ها با اهداف متفاوتی به موضوع پژوهش و تحقیق مبادرت می کنند. این امر وابسته به الگوی مدیریتی حاکم در سازمان روابط عمومی است. به این معنی که با دو مساله مهم در کاربرد نقش تحقیق در روابط عمومی مواجه هستیم این که آیا تحقیقات در خدمت اهداف
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حرفه ای گرایی در پژوهش های روابط عمومی

دکتر محمد رضا رسولی

امروزه روابط عمومی ها با اهداف متفاوتی به موضوع پژوهش و تحقیق مبادرت می کنند. این امر وابسته به الگوی مدیریتی حاکم در سازمان روابط عمومی است. به این معنی که با دو مساله مهم در کاربرد نقش تحقیق در روابط عمومی مواجه هستیم این که آیا تحقیقات در خدمت اهداف سازمانی قرار خواهد گرفت و به بیان بهتر تحقیق قصد دارد هدف های سازمان را به پیش ببرد و برای یافتن مسیر های بهتر در حل مشکلات و یا تقلیل مسایل استفاده کند؟ یا این که تحقیق در خدمت فریب و آمارسازی و نظر سازی به کار گرفته می شود؟ این موضوع از آسیب های جدی در روابط عمومی به شمار می رود.

به گزارش روابط عمومی، پژوهش حرفه ای، از رویکردهای کلیدی  روابط عمومی مدرن محسوب می شود. بدون تردید تحقیق پایگاه مهم گفتمانی روابط عمومی در مجادلات حرفه ای، طرح ایده های نو ومدل های کارکردی است. چرا که از منظر رویکردهای حرفه ای گرایی کنش های مبتنی بر تحقیق و اندیشه از قابلیت تغییر، اثربخشی و قدرت اقناعی بالایی برخوردار است.

امروزه روابط عمومی ها با اهداف متفاوتی به موضوع پژوهش و تحقیق مبادرت می کنند. این امر وابسته به الگوی مدیریتی حاکم در سازمان روابط عمومی است. به این معنی که با دو مساله مهم در کاربرد نقش تحقیق در روابط عمومی مواجه هستیم این که آیا تحقیقات در خدمت اهداف سازمانی  قرار خواهد گرفت و به بیان بهتر تحقیق قصد دارد هدف های سازمان را به پیش ببرد و برای یافتن مسیر های بهتر در حل مشکلات و یا تقلیل مسایل استفاده کند؟ یا این که تحقیق در خدمت فریب و آمارسازی و نظر سازی به کار گرفته می شود؟ این موضوع از آسیب های جدی در روابط عمومی به شمار می رود.

وضعیت‌ موجود، بیانگر این‌ نکته ‌است‌ که‌ فعالیت‌های‌ پژوهشی‌ در روابط‌ عمومی‌ ها به مثابه یک‌ کار مستمر و در خور توجه انگاشته‌ نمی‌شود و می‌توان‌ این‌گونه‌ برداشت‌ کرد که‌ پژوهش‌ در روابط‌ عمومی‌ هنوز جایگاه‌ شایسته ای برای خود نیافته‌ است‌. امروزه شکل رایج تحقیقات به شکل برهه ای و میلی متناسب با خواست از بالا به پایین در جریان است حال آن که جریان تحقیقات اثر بخش مسیری به عکس دارند، مساله شناسی از متن مخاطبان رو به بالا عمل می کند این فرایند در ایجاد شناخت عمیق و صحیح اثر بخش است.

پژوهش و سنجش یکی از فعالیت های ضروری و مهم در روابط عمومی است که با بهره گیری ازتکنیک ها، فنون و روش های اختصاصی قادر است در جهت دستیابی به اهداف روابط عمومی استفاده شود. پژوهش‌ و مطالعه‌ در روابط عمومی‌ از این‌ رو‌ اهمیت‌ دارد که‌ روابط‌ عمومی‌ ها به‌ عنوان‌ مفاصل‌ پیوند بخش‌ میان‌ مردم‌ و سازمان‌ ها، شناخته‌ شده‌اند. لذا این‌ نکته‌ که‌ مردم‌ درباره‌ سازمان‌ و فعالیت‌ هایش‌ چگونه‌ می‌اندیشند و چگونه‌ می‌توان‌ نظر آن ها را به‌ فعالیت ‌های‌ سازمان‌ جلب‌ کرد، به‌ جز از طریق‌ پژوهش‌ و شناخت‌ هر چه‌ بهتر آنان‌ حاصل‌ نمی ‌شود.

لذا انجام‌ پژوهش های‌ اجتماعی‌ در پیکره‌ افکارعمومی‌ به عنوان لابراتوار طبیعی و میدان مطالعه ی پژوهشگر روابط عمومی، می‌تواند در گستره شناخت و برداشت های علمی و به دنبال آن طرح ریزی و  اجرای‌ برنامه‌ های‌ ارتباطی‌ متناسب‌، به‌ شکل‌ مۆثری واقع شود.

از این منظر توجه به مناسبات کارکردی و اثر بخشی پژوهش در روابط عمومی یکی از مباحث قابل توجه مراکز علمی و دانشگاهی قرار می گیرد و مطالعه و تدقیق آسیب های ناشی از موانع و ممانعت های مدیریتی و... که ضربه ای جبران ناپذیر بر پیکره نحیف روابط عمومی وارد کرده است نیازمند رسیدگی است و لازم است در خصوص آن سمینار مستقلی با مشارکت فعال مراکز اجرایی و دانشگاهی برگزار شود تا آسیب ها و مشکلات پیش روی روابط عمومی شناخته و راهکارهای متناسبی برای برون رفت از مسایل و دغدغه های پیش رو عرضه شود.

تهیه: دکتر محمد رضا رسولی

تنظیم: هومن بهلولی