تبیان، دستیار زندگی
توسعه شهرنشینی و رشد شهرگرایی در سده اخیر، روز به روز به مسایل شهری ابعاد جدیدترین بخشیده است. امروزه مراقبت و هدایت توسعه شهری و ساماندهی مناطق پیرامون شهری از اهمیت وِیژه ای برخوردار گشته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معرفی رشته مهندسی شهرسازی

(قسمت دوم)


توسعه شهرنشینی و رشد شهرگرایی در سده اخیر، روز به روز به مسایل شهری ابعاد جدیدترین بخشیده است. امروزه مراقبت و هدایت توسعه شهری و ساماندهی مناطق پیرامون شهری از اهمیت وِیژه ای برخوردار گشته است.

قسمت اول

طی دهه های 1335-1375 تعداد شهرهای ایران سه برابر شده و پیش بینی می شود که در سال 14000 شمسی این تعدادباز هم دو برابر گردد. تداوم این روند در آینده، مراقبت و هدایت توسعه های شهری را در دستور کار قرار داده و بر تربیت نیروی انسانی آگاه و کارا در سطوح مختلف شهرسازی تاکید می کند.

رشته مهندسی شهرسازی

با توجه به این واقعیات، حرفه شهرسازی در مقطع کارشناسی به عنوان متخصص میان رشته ای با تمام زمینه های علمی پایه‌ای و اصلی شهرسازی در تحصیلات دانشگاهی معنا می باید. در این مقطع تقویت مهارت فنی و کاربردی و همچنین آماده سازی زمینه برای دوره تخصصی کارشناسی ارشد شهرسازی و تربیت نیروی انسانی کارا در سطوح مختلف اجرایی کشور در دستور کار قرار می گیرد.

توانمندی‌ها و ویژگی‌های لازم

دانشجوی رشته ی شهرسازی باید اطلاعات عمومی خوبی داشته باشد و در دانشگاه نیز به این اطلاعات عمق و وسعت بیشتری ببخشد. رشته ی شهرسازی نیاز به مطالعه ی زیاد، کارهای فیزیکی گسترده و برداشت های میدانی بسیاری دارد و به همین دلیل دانشجو باید وقت زیادی را به آن اختصاص دهد. هم چنین باید قدرت تحلیل بالایی داشته و در طراحی زبردست باشد. به خصوص دانشجویان رشته ی کارشناسی ارشد طراحی شهری که باید در طراحی توانا باشند. برای همین در آزمون کارشناسی ارشد این رشته، امتحان طراحی گرفته می شود. دانشجوی این رشته باید با طراحی و مفاهیم هنری مثل روان شناسی رنگ ها آشنا باشد و در عین حال به مفاهیم تکنیکی و اصول فنی کار مثل نقشه برداری، رسم فنی، پرسپکتیو، هندسه ی فضایی ، مدل سازی، ریاضی و مسایل انسانی و علاقه مند باشد و بداند که در طی تحصیل باید کارهای تحقیقاتی و عملی بسیاری انجام دهد.

حرفه شهرسازی در مقطع کارشناسی به عنوان متخصص میان رشته ای با تمام زمینه های علمی پایه‌ای و اصلی شهرسازی در تحصیلات دانشگاهی معنا می باید

در سطح کارشناسی از دانشجوی شهرسازی انتظار می رود که دید هندسی و درک فضا داشته باشد و بتواند در طراحی، فضا را به صورت دوبعدی و سه بعدی تصویر کند. هم چنین باید در ریاضیات به ویژه آمار مسلط باشد چون جمع آوری و تحلیل اطلاعات تحقیقات این رشته، نیاز به آمار و تحلیل آماری دارد و در نهایت تسلط به زبان انگلیسی و آشنایی با کامپیوتر در دنیای امروز عامل مهمی در موفقیت یک دانشجو است.

رشته مهندسی شهرسازی

چرا مهندسی شهرسازی را انتخاب می کنیم؟

- چون ترکیبی از ریاضیات، هنر و علوم محیطی است.

- چون امکان ادامه تحصیل تا مقطع دکترا در ایران وجود دارد.

-چون باعث رشد خلاقیت، نوآوری و مهارت فردی و گروهی می شود.

درس های مهم در این رشته

ضرایب و عنوان درس های اختصاصی رشته ی شهرسازی در آزمون سراسری به شرح زیر است:

ریاضیات: 4، فیزیک مکانیک: 4، شیمی: 1

رشته مهندسی شهرسازی

برخی از دروس‌ این‌ رشته‌ در طول‌ تحصیل عبارت اند از: شهرشناسی،‌ درک‌ و بیان‌ محیط‌ شهری‌، بوم‌شناسی‌ طبیعی‌ و ریاضیات‌ در شهرسازی‌، کارگاه‌ بیان‌ تصویری‌، کاربرد هندسه‌ در شهرسازی‌، زبان‌ تخصصی‌، کاربرد نقشه‌برداری‌، کاربرد رایانه‌ در شهرسازی‌، تاریخ‌ و فرهنگ‌ شهرنشینی‌ جهان و ایران‌، آشنایی‌ با مبانی‌ معماری‌ وساختمان‌، مبانی‌ مهندسی‌ شبکه‌ حمل‌ و نقل‌، کارگاه‌ مهندسی‌ شبکه‌ حمل‌ و نقل‌‌، مبانی‌ مهندسی‌ تأسیسات‌ شهری‌، کارگاه‌ مهندسی‌ تأسیسات‌ شهری‌، طراحی‌ و کاربرد نظام‌ اطلاعات‌، آمار و روش‌های‌ کمی‌، آشنایی‌ با مصالح‌ و ساخت‌، جغرافیای‌ شهری‌، جامعه‌شناسی‌ شهری‌، اقتصاد شهری‌، کارگاه‌ مطالعات‌ شهری‌، مبانی‌ و روش‌های‌ برنامه‌ریزی‌ شهری‌، مبانی‌ و روش‌های‌ طراحی‌ شهری‌، کارگاه‌ برنامه‌ریزی‌ شهری‌، کارگاه‌ طراحی‌ شهری‌، مبانی‌ و روش‌های‌ برنامه‌ریزی‌ مسکن‌، کارگاه‌ برنامه‌ریزی‌ مسکن‌، کارگاه‌ طرح‌های‌ اجرایی‌، شناخت‌ فضاهای‌ شهری‌ ایران‌، روش‌ تحقیق‌ در شهرسازی‌، کارگاه‌ آماده‌ سازی‌ زمین‌، کارگاه‌ برداشت‌ کاربری‌ و طرح‌ نهایی‌.

فرآوری: مریم نایب زاده

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع:  um.ac- leitnerbox -  banki-  shahrsazi-eng