تبیان، دستیار زندگی
به مناسبت هفته گرانقدر دفاع مقدس ، چند کتاب که در ارتباط با این ایام، اخیرا نوشته شده یا تجدید چاپ شده اند را مرور می کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روایت ناتمام دفاع مقدس


به مناسبت هفته گرانقدر دفاع مقدس ، چند کتاب که در ارتباط با این ایام، اخیرا نوشته شده یا تجدید چاپ شده اند را مرور می کنیم.

روایت ناتمام دفاع مقدس

ثبت ماجراهای اسارت 119 ماهه

کتاب‌ «1621» به زودی از سوی انتشارات آرما منتشر می‌شود.میرمحمد صادقی، نویسنده این کتاب  درباره چگونگی شکل‌گیری این اثر توضیح داد: وقتی پس از 119 ماه اسارت به ایران بازگشتم، با اصرار خانواده، دوستان و آشنایان برای ثبت خاطرات آن دوران که بسیار هم طولانی بود، مواجه شدم. از زمانی که شروع به نوشتن این اثر کردم، 5 سال طول کشید تا همه بخش‌های آن تدوین شود.او ادامه داد: اغلب کتاب‌هایی که درباره اسارت رزمندگان ایرانی به دست نیروهای بعثی نوشته شده، فقط به سختی‌های دوران اسارت پرداخته‌اند، درحالیکه دوران اسارت، فقط زمان کتک خوردن و شکنجه شدن نبود و هدف من نیز از نوشت خاطراتم در کتاب «1621»، نشان دادن زوایای کمتر شناخته‌شده اسارت بود. درواقع قصدم این بود که مخاطب کتاب پس از مطالعه آن بداند که در کنار شکنجه‌ها و شرایط طاقت‌فرسای اسارت، رزمندگان ایرانی نظم و ترتیب و قوانینی برای خودشان به وجود آورده بودند و بر اساس این قوانین، روزهای اسارت را سپری می‌کردند.صادقی با اشاره به یکی از سخنان حجت‌الاسلام ابوترابی دوران اسارت را یکی از بهترین ایام برای خودسازی می‌دانست، اضافه کرد: من در این کتاب من شرح وظایف همه‌ی رزمنده‌ها را در دوران اسارت نوشته‌ام. ما در اردوگاه، فرمانده، معاون و زیر مجموعه داشتیم که شرح وظایف هرکدام به طور جداگانه در کتاب ذکر شده است. البته یک قسمت را هم به ثبت شکنجه‌ها و سختی‌های آن دوران اختصاص دادم.

روایت ناتمام دفاع مقدس

خاطرات شهیدجلیل محدثی‌فر در «روایت دلبری»

کتاب «روایت دلبری» از خاطرات شهیدجلیل محدثی‌فر  بر اساس روایت علیرضا دلبریان به قلم محمد خسروی‌راد روانه بازار نشر شد.سعید عاکف نویسنده و مدیر انتشارات ملک اعظم در این باره گفت: این کتاب خاطرات شهید جلیل محدثی‌فر است که بر اساس خاطرات علیرضا دلبریان از جانبازان دفاع مقدس به قلم محمد خسروی‌راد روانه بازار نشر شده. وی افزود: این کتاب در قالب خاطره نگاشته شده است و برای جذابیت و اثرگذاری بیشتر با حفظ مستندات سعی بر داستان‌نویسی شده است.

کتاب روایت دلبری در 314 صفحه و در 3000 نسخه با قیمت 9هزار تومان از دریچه انتشارات ملک اعظم روانه بازار نشر شده است.

خاطرات شگفت 8 شهید

سعید عاکف همچنین از تجدید چاپ کتاب «خاطرات شگرف» که در سبک و سیاقی نو نگاشته شده است، در کمتر از دوماه خبر داد. این نویسنده دفاع مقدس و مدیر نشر ملک اعظم گفته: کتاب «خاطرات شگرف» در برگیرنده خاطرات عجیب و اثر گذار 8 شهید خراسانی در سبک و سیاقی نو نگاشته شده است. این کتاب صرفا به بیان سیر از تولد تا شهادت و جمع‌آوری خاطرات شهدا نمی‌پردازد و فقط خاطرات اثر گذار گلچین و بیان شده است.وی افزود: کتاب «خاطرات شگرف» که در 160 صفحه تالیف شده است در 3000 نسخه روانه بازار نشر شد و در کمتر از دو ماه با 3000 نسخه دیگر تجدید چاپ شد.

روایت ناتمام دفاع مقدس

ما همه سرباز بودیم

انتشارات سوره مهر برای بار چهارم کتاب «ما همه سرباز بودیم» را منتشر می‌کند. مهدی تجر به عنوان نویسنده این خاطرات ابراز امیدواری کرد که با توجه به تاثیر تصاویر دوران اسارتش در جذابیت کتاب، این اثر در چاپ چهارم همانند چاپ نخست، همراه با تصاویرش منتشر شود. مهدی تجر از سربازانی بود که در غرب کشور، طی عملیاتی به اسارت نیرو‌های عراقی درآمد. وی در هنگام اسارت مجروح بود و با آن‌که پس از اسارت به بیمارستان اردوگاه منتقل شد، هر دو پای خود را از دست داد.وی درباره نحوه نگارش کتاب «ما همه سرباز بودیم» توضیح داد: داستان کتاب از زاویه «من راوی» روایت شده است و مهم‌ترین ویژگی آن تجر از این نکته که عراقی‌ها به او تیر خلاص شلیک نکرده بودند به عنوان یک معجزه یاد کرد و ادامه داد: گمان می‌کنم که اسارت نقطه‌ای طلایی در زندگی من بود و اگر فقط جانباز می‌شدم، شاهد تحولی که اکنون در زندگی‌ام رخ داده است، نبودم اجرای به اسارت در آمدنم است. فقط من در میان همرزمان شهیدم با وجود مجروحیت زنده بودم. 24 ساعت را به تنهایی در کانالی سپری کردم تا آن‌که از سوی عراقی‌ها به اسارت درآمدم.تجر از این نکته که عراقی‌ها به او تیر خلاص شلیک نکرده بودند به عنوان یک معجزه یاد کرد و ادامه داد: گمان می‌کنم که اسارت نقطه‌ای طلایی در زندگی من بود و اگر فقط جانباز می‌شدم، شاهد تحولی که اکنون در زندگی‌ام رخ داده است، نبودم.وی با اشاره به سه سال اسارتش به عنوان مفقودالاثر در عراق گفت: اتفاق‌های ناگواری در هنگام اسارت رخ می‌داد، که این گونه خاطراتِ «ما همه سرباز بودیم» برای مخاطبان جذاب است.این سرباز دوران دفاع مقدس از مرحوم، داوود بختیاری به عنوان بازنویس خاطراتش نام برد و تصریح کرد: نام این کتاب بنا بر پیشنهاد مرتضی سرهنگی انتخاب شد. «ماهمه سرباز بودیم» در 400 صفحه و در چاپ نخست، مصور (تصاویری از دوران اسارت مهدی تجر) منتشر شده بود، اما در چاپ‌های بعدی تصاویر کتاب حذف شدند که امیدوارم با توجه به تاثیر این تصاویر در جذابیت بیشتر کتاب، در چاپ چهارم این اثر همراه با تصاویرش منتشر شود.

ادبیات دفاع مقدس علاوه بر رمان و خاطره ، دربرگیرنده طنز هم هست. چه ، شوخ طبعی یکی از ویژگی های دوست داشتنی و جذاب بچه های جبهه بوده.

از همین رو جلد نخست مجموعه‌ سه جلدی محمد قاسمی شامل هفت داستان طنز از دوران جنگ تحمیلی با عنوان «دسته‌ چهار، گروهان یک» است

به همت سوره مهر منتشر می‌شود

روایت ناتمام دفاع مقدس

معلم شهر

کتاب «معلم شهر» اثر میثم رشیدی مهرآبادی، شامل خاطراتی از شهید قدرت‌الله چگینی از چهره‌های سرشناس قزوین و از همراهان شهید رجایی راهی  چندی است که به ویترین کتابفروشی ها آمده.این کتاب شامل 155 خاطره از خانواده و اطرافیان و دوستان شهید در شهرهای قزوین، تهران، الیگودرز و سایر شهرها به اضافه تعدادی از سخنرانان و تصاویر شهید است که به کوشش میثم رشیدی مهرآبادی و با همکاری بنیاد شهید و ایثارگران استان قزوین گردآوری شده است.در بخشی از این کتاب هم متن کامل چند سخنرانی منتشر نشده شهید آمده که یکی از آن ها با موضوع ولایت فقیه، به شبهات در این زمینه پاسخ داده و برای جوانان امروز نیز بسیار راه گشاست.

روایت ناتمام دفاع مقدس

روایتی کوتاه از زندگی شهید سیدعباس جولایی

«بیش از چند نفر - روایتی کوتاه از زندگی شهید سیدعباس جولایی» نوشته جواد کلاته عربی نیز با چهار فصل منتشر شده است.در بخشی از مقدمه‌ی کتاب آمده است: «مهندسی نخوانده بود،‌ اما مهندس‌ها پیشش چیز یاد می‌گرفتند. داوطلب کارهایی می‌شد که کم‌تر کسی برای انجامش پیش‌قدم می‌شد. هرچه می‌گفتند، انجام می‌داد؛‌ نه نمی‌گفت. کارهایی به او می‌گفتند که از دست کسی برنمی‌آمد. کارهایی را قبول می‌کرد که کار چند نفر بود. قحط‌الرجال نبود،‌ اما او به تنهایی بیش از چند نفر بود.»

این کتاب با 120 صفحه‌،‌ شمارگان 3300 نسخه و قیمت 4200 تومان منتشر شده است.

روایت ناتمام دفاع مقدس

طنزهایی از جبهه

ادبیات دفاع مقدس علاوه بر رمان و خاطره ، دربرگیرنده طنز هم هست. چه ، شوخ طبعی یکی از ویژگی های دوست داشتنی و جذاب بچه های جبهه بوده. از همین رو جلد نخست مجموعه‌ سه جلدی محمد قاسمی شامل هفت داستان طنز از دوران جنگ تحمیلی با عنوان «دسته‌ چهار، گروهان یک» است به همت سوره مهر منتشر می‌شود. «دسته‌ چهار، گروهان یک» هفت داستان طنز از دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و با محوریت رزمندگان گردان غواصی 408 از لشکر 41 ثارالله(ع) است. وی ادامه داد: «دسته‌ چهار، گروهان یک» جلد اول مجموعه‌ای سه‌جلدی است و تمامی داستان‌های این مجموعه با هم ارتباط دارد. جلد نخست از محل آموزش گردان غواصی در دزفول آغاز می‌شود و با رفتن رزمندگان برای انجام عملیات به پایان می‌رسد.قاسمی نگارش این کتاب را به خاطرات خود از حضور در جبهه‌های دفاع مقدس مرتبط دانست و گفت: نسل امروز تصور کاملی از جبهه‌ها ندارد و گمان می‌کند در جبهه فقط سختی‌ها و شهادت وجود داشت که این همه واقعیت نیست. لذا برای ایجاد نگاهی صحیح به مقوله جنگ و جبهه، تلاش کردم در این مجموعه کتاب طنز، لحظه‌های شاد رزمندگان را به مخاطب منتقل کنم. بخشی از قصه‌ها مربوط به مشاهدات من است و بقیه زاده تخیل است.وی با اشاره به جلد این مجموعه کتاب افزود: «مانور و موضع انتظار» عنوان جلد دوم این مجموعه است. در این جلد به حضور رزمندگان در فاو برای انجام عملیات پرداخته می‌شود که در 10 داستان طنز نوشته‌ام.قاسمی همچنین درباره کتاب سوم این مجموعه هم گفت: عنوان جلد سوم این مجموعه «عملیات» است که سیزده داستان طنز به اتفاق‌های یک عملیات می‌پردازد.

به گفته این نویسنده جلد اول این مجموعه به انتشارات سوره مهر تحویل داده شده و جلد‌های دوم و سوم آن در مراحل پایانی نگارش قرار دارد.

فرآوری: احمد رنجبر

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منابع: منانشر/فارس/سوره مهر/خبرآنلاین/ایبنا