تبیان، دستیار زندگی
حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی در گفتگوی اختصاصی خود با شبکه خبری ان‌بی‌سی، اسرائیل را به ظلم به مردم منطقه متهم کرد ولی اظهار داشت که ایران خواهان صلح است و به دنبال جنگ نیست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ارزیابی "بسیار مثبت" کری از سخنان روحانی


حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی در گفتگوی اختصاصی خود با شبکه خبری ان‌بی‌سی، اسرائیل را به ظلم به مردم منطقه متهم کرد ولی اظهار داشت که ایران خواهان صلح است و به دنبال جنگ نیست.

روحانی و ان بی سی

شامگاه چهارشنبه، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس‌جمهور در مصاحبه با «ان‌.‌بی.‌‌سی»، به پرسش‌های این شبکه تلویزیون سراسری آمریکا پیرامون موضوعات مختلف پاسخ داد.

بنا بر این گزارش، نامه‌نگاری رۆسای جمهوری ایران و آمریکا، مذاکرات هسته‌ای، برنامه سفر رئیس‌جمهور به نیویورک، سرنوشت سوریه و دورنمای روابط ایران و آمریکا از اصلی‌‌ترین محورهای مصاحبه شبکه ان‌بی‌سی با روحانی بود.

روحانی در پاسخ به یکی از پرسش‌های خبرنگار آمریکایی، مبنی بر دیدار احتمالی او با باراک اوباما در نیویورک گفت: دیدار با اوباما در دستور کار سفر من نیست؛ اما هرچیزی در دنیای سیاست شدنی است؛ البته بسته به شرایطی که هست.

رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسش دیگری درباره سفر به نیویورک نیز گفت:‌ ما می‌خواهیم مواضعمان را در مجمع عمومی سازمان ملل، راجع به سیاست خارجی، مسائل بین‌المللی و از جمله مسائل هسته‌ای و منطقه‌ای به صراحت بیان کنیم. انتظار ما این است که دنیا صدای ما را به خوبی بشنود.

روحانی با تأکید بر انتخابات اخیر ریاست جمهوری در ایران ادامه داد: ‌ صدای من در واقع تکرار صدای ملت ایران است. ملت ایران در این انتخابات، راه اعتدال و میانه‌روی را برگزید و اعتدال و میانه‌روی در سیاست خارجی به معنای تعامل سازنده با کشورهای جهان است.

رئیس جمهور همچنین اظهار داشت، برای توافق با غرب بر سر مسأله برنامه انرژی هسته‌ای جمهوری اسلامی اختیار تام دارد

«جان کری» وزیر خارجه آمریکا از اظهارات اخیر «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران مبنی بر اینکه کشورش تمایلی برای ساخت تسلیحات اتمی ندارد، استقبال کرد و آنها را بسیار مثبت ارزیابی کرد. اما در عین حال گفت که هر موضوعی را باید مورد آزمایش قرار داد

به گزارش «تابناک» و به نقل از ان‌بی‌سی، حسن روحانی بر عکس رئیس جمهور سابق ایران، در پاسخ به بیشتر سوالات لحن ملایمی داشت ولی از پاسخ دادن به سوالی در مورد «افسانه دانستن» هولوکاست طفره رفت.

وی در پاسخ به سوال «آن کاری» خبرنگار این شبکه آمریکایی اظهار داشت، «من سیاستمدارم و نه مورخ، آن چیزی که برای ما مهم است، این است که کشورها و مردم منطقه نزدیکتر به هم باشند و آنها قادرند که از تجاوز و ظلم جلوگیری کنند.»

هنگامی که خانم کاری از روحانی پرسید، عده‌ای فکر می‌کنند احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری پیشین ایران خواهان حذف اسرائیل از نقشه بوده است وی پاسخ داد: «ما خواهان این هستیم که فلسطین توسط مردم این کشور اداره شود. ما به صندوق‌های رای اعتماد داریم.»

روحانی و ان بی سی

هنگامی که کاری از روحانی در مورد سخنان نتانیاهو نیز پرسشی طرح کرد که نتانیاهو، شما را «گرگی در لباس میش» نامیده است، روحانی، اسرائیل را «دولتی اشغالگر و غاصب» نامید که «به کشورهای منطقه ظلم می‌کند و با سیاست‌های جنگ‌طلبانه برای مردم منطقه بی‌ثباتی به بار آورده است.» روحانی ادامه داد که «اسرائیل نباید به خود اجازه سخن گفتن در مورد دولتی را بدهد که با آرای آزاد مردم و به روش دموکراتیک انتخاب شده است».

به نوشته ان‌بی‌سی، روحانی همچنین گفته است که «مهم است که همه ملت‌های منطقه یاد بگیرند به طور مسالمت‌آمیز با هم زندگی کنند.» وی ادامه داد که « ما به دنبال جنگ با هیچ کشوری نیستیم، ما به دنبال صلح و ثبات بین همه ملت‌های منطقه هستیم».

ان‌بی‌سی سخنان روحانی در ماه‌های بعد از انتخابات را نشانه‌ای از تغییر در سیاست‌های دولت ایران می‌داند.

ارزیابی "بسیار مثبت" کری از سخنان روحانی

فارس به نقل از «پرس تراست آو ایندیا» نوشت، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا از اظهارات اخیر «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران مبنی بر اینکه کشورش تمایلی برای ساخت تسلیحات اتمی ندارد، استقبال کرد و آنها را بسیار مثبت ارزیابی کرد. اما در عین حال گفت که هر موضوعی را باید مورد آزمایش قرار داد.

کری به خبرنگاران در ساختمان مرکزی وزارت خارجه آمریکا گفت: «من فکر می‌کنم که اظهارات روحانی بسیار مثبت بود. اما همه چیز نیازمند آزمودن است. ما خواهیم دید که به کجا خواهیم رفت. من فکر می‌کنم در زمانی درست کاخ سفید و وزارت خارجه روشن کنند که چه باید بکنیم.»

دفتر نخست وزیر اسرائیل در بیانیه ای اعلام کرد: جهانیان نباید فریب سخنان گمراه کننده رئیس جمهور ایران را بخورند.در این بیانیه آمده است: ایرانی ها در رسانه ها مشغول فریبکاری هستند تا سانترفیوژهای این کشور همچنان کار کنند

حجت‌الاسلام روحانی در مصاحبه با شبکه خبری «ان‌بی‌سی» آمریکا ضمن پاسخ به طیف گسترده‌ای از پرسش ها گفت که ایران هرگز به دنبال ساخت بمب اتمی نیست و او از اختیار تام برای حل پرونده هسته‌ای ایران برخوردار است.

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران افزود: «در خصوص برنامه هسته‌ای، دولت ایران با تمام قدرت خود وارد شده و اختیارات کامل دارد. تحت هیچ شرایطی ما به دنبال سلاح‌های کشتار جمعی نیستیم، از جمله تسلیحات هسته‌ای.»

واکنش ناتو به سخنان روحانی

دبیرکل سازمان ناتو دیگر مقام غربی بود که با استقبال از سخنان اخیر رئیس‌جمهور ایران آن را دلگرم‌کننده ارزیابی کرد.

به گزارش جهان به نقل از «گلوبال‌پست»، «آندرس فوگ‌راسموسن» دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)  از سخنان اخیر «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران استقبال کرد و گفت: «اینکه ایران تمایلی برای ساخت تسلیحات هسته‌ای ندارد را بسیار دلگرم‌کننده می‌دانم.» وی گفت که چنین روشی در راستای بهترین منافع ایران است و اگر این همان چیزی است که ایران به دنبال آن است، وی از آن حمایت می‌کند.

روحانی و ان بی سی

راسموسن در عین حال تاکید کرد که ایران باید نگرانی‌های جامعه جهانی درباره برنامه هسته‌ای خود را برطرف کند.

عصبانیت نتانیاهو از مواضع رئیس جمهور ایران: سخنان او را باور نکنید

بیانیه نخست وزیری اسرائیل: ایران تلاش می کند به توافقی دست یابد که براساس آن از بخش غیرمهمی از برنامه هسته ای اش دست بردارد و همزمان به ادامه فعالیت های هسته ای اش ادامه یابد تا هر زمان تصمیم بگیرد بمب اتمی بسازد.

اسرائیل اعلام کرد که مصاحبه اخیر حسن روحانی رئیس جمهور ایران با شبکه آمریکایی ان بی سی با هدف فریب جهان انجام شد. روحانی در این مصاحبه گفت که تهران به هیچ عنوان به تولید سلاح هسته ای اقدام نخواهد کرد.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، دفتر نخست وزیر اسرائیل در بیانیه ای اعلام کرد: جهانیان نباید فریب سخنان گمراه کننده رئیس جمهور ایران را بخورند.

رئیس‌جمهور گفت: دیدار با اوباما در دستور کار سفر من نیست، ولی هر چیزی در دنیای سیاست امکان‌پذیر است؛ البته بسته به شرایطی که پدید می‌آید

در این بیانیه آمده است: ایرانی ها در رسانه ها مشغول فریبکاری هستند تا سانترفیوژهای این کشور همچنان کار کنند.

در بیانیه نخست وزیری اسرائیل اضافه شده است: ایران تلاش می کند به توافقی دست یابد که براساس آن از بخش غیرمهمی از برنامه هسته ای اش دست بردارد و همزمان به ادامه فعالیت های هسته ای اش ادامه یابد تا هر زمان تصمیم بگیرد بمب اتمی بسازد.

در این بیانیه دوباره خواسته های اسرائیل از ایران نیز مطرح شده است که شامل این موارد هستند: توقف کامل غنی سازی اورانیوم، خارج کردن همه ذخایر اورانیوم غنی شده از ایران، تعطیلی سایت های غنی سازی اورانیوم فردو در نزدیکی قم و پولتونیوم آب سنگین اراک.

فرآوری  : یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع: تابناک، فارس، جهان، عصر ایران