تبیان، دستیار زندگی
در آخرین ساعات هفته گذشته، دست‌کم شانزده تن از زندانیان از زندان اوین و رجایی‌شهر آزاد شدند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیام آزادی برخی زندانیان امنیتی چیست؟


در آخرین ساعات  هفته گذشته، دست‌کم شانزده تن از زندانیان از زندان اوین و رجایی‌شهر آزاد شدند.

زندان اوین

این در حالی است که پیش از این، زمزمه‌هایی درباره تشکیل کارگروهی برای تصمیم‌گیری در خصوص زندانیان حوادث پس از انتخابات شنیده می‌شد. فیض‌الله عرب سرخی، محسن امین‌زاده، عیسی سحرخیز، میرطاهر موسوی، نسرین ستوده، مهسا امرآبادی، محبوبه کرمی، محمدعلی ولایتی، مریم جلیلی، میترا رحمتی، فرح واضحان، ژیلا مکوندی، صغری غلام‌نژاد، کفایت ملک‌محمدی، حسین زرینی و ابراهیم بابایی زیدی از آزادشدگان هستند. برخی منابع نیز از احتمال آزادی شمار دیگری از زندانیان سخن گفته‌اند.

روزنامه آرمان، نزدیک‌ترین روزنامه به هاشمی رفسنجانی، این رویداد را وزیدن نسیم اعتدال نامیده و نوشته است: «آزادی افرادی که پس از رخدادهای سال 88 بازداشت شده بودند، یکی از مطالبات خانواده‌های آن‌ها از دولت تدبیر و امید بود که دولتمردان اگرچه در مصاحبه‌های خود پاسخ شفافی به این خواسته‌ها نمی‌دادند اما از لبخند‌هایشان مشخص بود که در فکر تحقق این خواسته هستند. در نشست خبری حسن روحانی وضعیت زندانیان سیاسی سۆالی بود که پرسیده شد و او اینچنین پاسخ داد: مسأله سیاسیونی که مورد اشاره قرار گرفتند و رفع مشکلات آنان نیاز به اجماع ملی و مذاکره با سه قوه است و ما هنوز دولت تشکیل نداده‌ایم اما دولت که تشکیل شد مذاکراتی با قوای دیگر خواهیم داشت و اینگونه مسائل را دنبال می‌کنیم».

هم چنین سایت عصر ایران در این باره نوشت: هنر بزرگ "روحانی" این است که توانسته بدون فضاسازی رسانه ای و تبلیغاتی ، «اعتماد سازی در سطوح مختلف نظام» را در دستور کار خود قرار دهد. نمونه این اعتمادسازی را می توان در اعطای اختیارات کامل به دولت جدید در مذاکرات هسته ای پیش رو سراغ گرفت و البته نمونه دیگرش را در همین آزادی زندانیان حوادث 88 دانست.

زمانی که روحانی، برای وزارت دادگستری دولت جدید،"مصطفی پور محمدی" را برگزید، برخی بر این انتخاب خرده گرفتند ولی واقعیت این است که انتخاب فردی متنفذ از درون سیستم قضایی کشور برای وزارت دادگستری که رابط بین دو قوه است،اقدامی هوشمندانه و بخردانه بوده است که می تواند بسیار ثمربخش باشد

زمانی که روحانی، برای وزارت دادگستری دولت جدید، "مصطفی پور محمدی" را برگزید، برخی بر این انتخاب خرده گرفتند ولی واقعیت این است که انتخاب فردی متنفذ از درون سیستم قضایی کشور برای وزارت دادگستری که رابط بین دو قوه است ، اقدامی هوشمندانه و بخردانه بوده است که می تواند بسیار ثمربخش باشد.

روحانی بر خلاف سلفش، خوب می داند که دولت داری ، میدان دعوا و تقابل نیست ، بلکه عرصه تعامل و همکاری است.

گر دولت روحانی اهل تعامل است ، یکی از اضلاع دیگر این تعامل ، قوه قضائیه است که با سعه صدر و روزآگاهی ، آزادی زندانیان انتخابات 88  را محقق ساخته است. بی گمان اگر همکاری خردمندانه قوه قضاییه نبود ، آزادی این افراد محقق نمی شد.

آزادی زندانیان انتخابات 88 ، نشانه آن است که نظام جمهوری اسلامی، دوران تنش را پشت سر گذاشته و وارد دوره اقتدار و آرامش شده است و این ، می تواند نوید بخش خبرهای خوب دیگری در آینده ای نزدیک باشد.

انسجام ملی ، صمیمیت اجتماعی ، آرامش عمومی ، بهبود روابط ملت-حاکمیت و امید به آینده را می توان از ثمرات این رویکرد دانست ، رویکردی که همه در آن برنده اند.

علی مطهری

علی مطهری هم در واکنش به این خبر گفت: این‌ها نشان می‌دهد که تغییر گفتمان آثار عملی داشته است. تمامی این‌ها نشانه‌های خوبی از تغییر رفتار است و باید از این اقدامات استقبال کنیم. امیدوارم این روند آزادی‌ها ادامه داشته باشد تا هم مردم احساس کنند که تغییری ایجاد شده و هم دنیا احساس کند که هیچ شکاف سیاسی در کشور وجود ندارد و انسجام و وحدت ملی حاکم است. این اقدامات حتی در رفع مشکلات پرونده هسته‌ای، سیاست خارجی و حتی مساله سوریه موثر است.

از سوی دیگر، این خبر به سرعت مورد توجه رسانه‌های جهانی قرار گرفت و تحلیل‌هایی در مورد چرایی آن داده شد.

ال مانیتور در این باره نوشته است، گویا آزادی این افراد با نخستین حضور حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد همزمان شده است. سفرهای محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور پیشین ایران در سپتامبر هر سال نیز با خبرهای مشابهی همراه بود. پیش از او نیز، سید محمد خاتمی در سفر خود در سال 1998 به نیویورک اظهارات متفاوتی در مورد فتوای قتل سلمان رشدی بر زبان آورد.

هاله اسفندیاری که در سال 2007، به اتهام جاسوسی دستگیر شد و پس از چهار ماه در آستانه سفر احمدی‌نژاد به نیویورک آزاد شد، به ال مانیتور گفته که این خبر می‌تواند به روحانی کمک کند با پرسش‌های کمتری در این مورد روبه‌رو شود.

روزنامه آرمان، نزدیک‌ترین روزنامه به هاشمی رفسنجانی، این رویداد را وزیدن نسیم اعتدال نامیده است

ال مانیتور سپس به تاریخچه این موضوع در جریان مبارزات انتخاباتی 1392 و دیدگاه‌های رئیس جمهور در این باره پرداخته و به نقشی که شاید علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ‌در ادامه این روند داشته باشد، اشاره کرده است.

فرآوری : یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع: تابناک،عصر ایران،آفتاب